Top Employers in de schoonmaak over goed werkgeverschap

Top Employers in de schoonmaak over goed werkgeverschap

Waarom is goed werkgeverschap in de facility- en schoonmaakbranche belangrijk? Wat betekent het eigenlijk precies? En hoe doe je dat dan; een goede werkgever zijn? Service Management vroeg het aan twee gecertificeerd Top Employers uit de branche: schoonmaakbedrijf CSU en facilitair dienstverlener Compass Group. "Wanneer iemand goed in z'n vel zit en plezier heeft in z'n werk, dan straalt dat af op zijn of haar werk en op de kwaliteit daarvan."

CSU: “Gelukkige medewerkers zorgen voor het succes van de organisatie”

Het grootste schoonmaakbedrijf van Nederland telt maar liefst 15.000 medewerkers. HR-directeur Marco Gramser probeert voor ieder van hen een werkomgeving te creëren waarin zij kunnen uitblinken, kunnen groeien en waarin ze zich gewaardeerd voelen.

Ik wil er alles aan doen om onze medewerkers gelukkig te maken

"Met een focus op tevredenheid en werkgeluk. Want onze overtuiging is dat wanneer iemand goed in z’n vel zit en plezier heeft in z’n werk, dat afstraalt op zijn of haar werk en op de kwaliteit daarvan", aldus Gramser. "Aangezien onze medewerkers bij onze klanten aan het werk zijn, merkt en voelt de klant dat. En als een klant dat voelt, is hij tevreden over CSU."

“Mijn filosofie is dat gelukkige medewerkers zorgen voor het succes van de organisatie. Daarom wil ik er alles aan doen om die medewerkers gelukkig te maken."

Compass Group: "Het is een proces van continu luisteren en verbeteren"

Compass Group Nederland verleent met ruim 2.500 medewerkers uiteenlopende facilitaire diensten. Het bedrijf is misschien wel het bekendst van de cateringoplossingen die zij aanbiedt onder de naam Eurest, maar de organisatie is ook actief in onder meer de schoonmaakbranche.

HR-directeur Jaques de Hulster: “We hanteren een strategie die uitgaat van purpose, performance en people. De keuzes die je maakt op het gebied van people, hebben direct invloed op de performance. Met andere woorden: door betere keuzes te maken op het gebied van de mensen, gaat je hele organisatie uiteindelijk beter presteren."

Het aanbieden van een uitgebreidere dienstverlening betekent dat onze medewerkers breder inzetbaar moeten zijn

De Hulster merkt op dat de wereld verandert. “Met name aan de schoonmaakkant merken we dat opdrachtgevers behoefte hebben aan een bredere dienstverlening. Het aanbieden van een uitgebreidere dienstverlening betekent dat onze medewerkers breder inzetbaar moeten zijn. De organisatie moet zich aanpassen aan de nieuwe situatie, maar moet er daarnaast ook voor de zorgen dat de medewerkers zich kunnen aanpassen aan deze nieuwe situatie. Zodat zij mee kunnen als er iets anders van hen wordt gevraagd. Dat is best een uitdaging.”