Succes Schoonmaak blijft ontwikkelen: "In elke uitdaging zit een kans verborgen"

Succes Schoonmaak blijft ontwikkelen: "In elke uitdaging zit een kans verborgen"

Om een goed beeld te krijgen van hoe de schoonmaakbranche ervoor staat, (link: ondernemen/marktonderzoek-schoonmaak-geraakt-door-corona-herstel-in-zicht text: voerde Service Management een uitgebreid marktonderzoek uit). Dit onderzoek en het bijbehorende omzetoverzicht geven al een goede indruk, maar ze kunnen niet het hele plaatje schetsen. Om ook ervaringen uit het verleden en de visie op de toekomst op te halen, vroegen we schoonmaakbedrijven daarom ook een aantal vragen te beantwoorden. Vandaag lees je de visie van Jan Kes, manager Operatie & Commercie bij Succes Schoonmaak.

Hoe kijken jullie terug op 2020?

“We kijken met een goed gevoel terug op 2020. Intern hebben we de organisatie verder geprofessionaliseerd, wat resulteerde in een algehele positieve tendens. Met daarbij kostenbesparingen, een daling van het verzuimpercentage en automatiseringsslagen tot gevolg. Er vonden kortom meerdere positieve ontwikkelingen plaats.”

De medewerker staat te allen tijde centraal in alles wat we doen.

Wat is jullie verwachting voor 2021 en verder?

“Voor 2021 verwachten wij dat deze positieve ontwikkelingen verder worden doorgezet. Door inzet op automatisering en digitalisering werken we steeds meer schaalbaar en gestuurd op data. De aandacht voor onze medewerkers willen we daarbij nog meer intensiveren. De medewerker staat te allen tijde centraal in alles wat we doen.”

Hoe rooskleurig/somber zien jullie de toekomst in?

“Rooskleurig! In elke uitdaging zit namelijk een kans verborgen. Je kunt gaan klagen over bijvoorbeeld corona of het (dreigende) tekort op de arbeidsmarkt, maar je kunt het ook zien als uitdaging. Zorg ervoor dat je als bedrijf flexibel genoeg bent om daar mee om te gaan en gebruik het juist in je voordeel.”

Welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

“Momenteel zien we met name kansen in het versterken en uitbreiden van onze huidige dienstverlening, niet zozeer in nieuwe dienstverlening.”

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het terrein van duurzaamheid?

“De wereld wordt steeds bewuster en duurzamer. We werken momenteel onder andere samen met diverse partijen in de Circular Alliance, om onze dienstverlening steeds meer circulair te maken. Daarnaast staat duurzaamheid wat betreft personeel al hoog bij ons op de agenda en dit zal uiteraard ook altijd zo blijven.”

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

“Binnen de schoonmaak zien wij (nog steeds) veel kansen om middels Business Intelligence bedrijfsprocessen, zowel op de werkvloer als in de backoffice verder te automatiseren, waarbij bedrijfsprocessen worden geoptimaliseerd en met minder mankracht gestroomlijnd(er) gaan verlopen.”