Schoonmakers, teams en leidinggevenden kunnen allemaal het verschil maken

Schoonmakers, teams en leidinggevenden kunnen allemaal het verschil maken

Inmiddels zijn de inschrijvingen voor de Golden Service Awards weer geopend! Niet alleen de Schoonmaker van het Jaar, maar ook het Schoonmaakteam, de Leidinggevende én de Glazenwasser van het Jaar kunnen genomineerd worden. Marjolijn Hoogendam, juryvoorzitter van de GSA, vertelt over haar passie voor de schoonmaakbranche, de opzet van de verkiezingen en hoe de uiteindelijke winnaars gekozen worden.

De branche een warm hart toedragen

Vanaf haar allereerste kennismaking met het schoonmaakvak, als kamermeisje in een hotel in Arnhem, was Hoogendam verkocht. “Ik had er direct al een bepaald gevoel bij”, zegt ze daarover. Sindsdien was ze niet meer weg te denken uit de schoonmaakbranche. Van een stage bij één van de grootste schoonmaakbedrijven tijdens haar facilitaire opleiding, naar een baan als kwaliteitsmanager bij datzelfde bedrijf, vervolgens als facilitair manager bij een ziekenhuis en sinds 2014 als zelfstandig facilitair expert, waarbij ze diverse opdrachtgevers uit het facilitaire werkveld adviseert en ondersteunt.

>>Lees ook: Jorcho van Vlijmen (Golden Service Awards): “Waardering voor het vak juist nu erg relevant”

“Toen ik voor mijzelf begon, heb ik direct contact opgenomen met de Golden Service Awards met de vraag of ze nog juryleden nodig hadden. Ik wilde iets goeds doen en laten zien dat ik de branche een warm hart toedraag. En ik wilde ervan leren. Waar worden schoonmaakmedewerkers trots en gelukkig van? En om daarmee het verhaal aan opdrachtgevers  te kunnen vertellen dat er meer is dan alleen de prijs.”

Iemand die wel goed technisch schoon kan maken, maar niet het grote plaatje begrijpt, zorgt niet voor tevredenheid

GSA draait om de mensen

Inmiddels is Hoogendam voorzitter van de jury, die bestaat uit tien leden. “Alle juryleden voelen zich op hun eigen manier betrokken bij de schoonmaak, maar we zijn niet allemaal vakidioten. Daarom betekent het ook niet automatisch dat de winnaar van de GSA het schoonste pand heeft. Wij lopen geen schoonmaakcontrole voor de beoordeling van de inschrijvingen. Want het gaat niet om schoon alleen. Tachtig of zelfs negentig procent van de kosten én de impact van schoonmaak komt uit mensenwerk. En de GSA draait echt om de mensen. Want iemand die wel goed technisch schoon kan maken, maar niet het grote plaatje begrijpt, zorgt niet voor tevredenheid. Want het moet niet alleen schoon zijn, het moet ook schoon ogen”, legt Hoogendam uit.

>>Lees ook: Hier let de jury van de Golden Service Awards op bij de beoordelingen

Beoordelingspunten objectief en meetbaar gemaakt

Maar, als het niet alleen om schoon gaat, hoe wordt dan uiteindelijk de winnaar gekozen? Hoogendam: “We hebben een hele lijst met beoordelingspunten opgesteld. Dat is ook waar de schoonmaakbedrijven hun inschrijvingen op baseren. Denk daarbij aan opleiding, communicatie, ervaring, betrokkenheid en natuurlijk ook aan vaardigheden. Al die beoordelingspunten hebben we objectief en meetbaar gemaakt. Door bijvoorbeeld heel duidelijk te beschrijven ‘als de schoonmaker dit heeft, dan krijgt hij dat cijfer. En als hij dat heeft, krijgt hij dat cijfer’. Zo weten we zeker dat alle juryleden op dezelfde manier scoren.”

De beoordeling van de inschrijvingen gaat in verschillende stadia. Afgelopen jaren kwamen er honderden nominaties binnen en het is onhaalbaar om iedereen te bezoeken. “Daarom is de eerste selectie puur op basis van de papieren inschrijvingen. We scoren die inschrijvingen met de vooropgestelde beoordelingspunten en normeringen. Op basis daarvan worden de halvefinalisten gekozen en bij hen gaan we langs om te toetsen of het allemaal klopt wat er beschreven was in die papieren inschrijving”, legt Hoogendam uit.

Inschrijvingen niet onderschatten

Er hangt dus veel af van de inschrijving. Daar steken schoonmaakbedrijven volgens Hoogendam dan ook veel tijd in. “Die inschrijving moet je niet onderschatten. Wij lezen die documenten als complete buitenstaanders. Wij kennen de schoonmaker, het team, het pand en soms zelf het bedrijf niet. Daarom moet je er echt goed over nadenken hoe je alles beschrijft. Als iemand zegt ‘ze zijn gewoon goed’ of ‘zij is onze beste schoonmaker’, dan kunnen wij daar niet zoveel mee. Treed in detail. Wát maakt diegene dan zo goed?”

>>Lees ook: Sandy kijkt terug op winnen Schoonmaker van het Jaar: “Ik wist niet wat me overkwam”

Meer mensen en prestaties betrekken en uitlichten

Waar de Golden Service Awards eerder volledig draaide om de Schoonmaker van het Jaar, zijn daar inmiddels drie nieuwe categorieën bijgekomen. Afgelopen jaar werden de categorieën Leidinggevende en Schoonmaakteam van het Jaar toegevoegd. Waarom is daarvoor gekozen? “We hadden het gevoel dat door maar één schoonmaker in de spotlight te zetten, we veel andere belangrijke en mooie mensen uit de branche misten. Een goede operationeel leidinggevende kan namelijk ook het verschil maken. En soms maakt de dynamiek en samenwerking van een heel team dat verschil. Dan komen de goede prestaties niet door slechts één schoonmaker. Dus met de nieuwe categorieën hopen we meer mensen én hun prestaties in de branche te betrekken en uit te lichten.”

Met de nieuwe categorieën hopen we meer mensen én hun prestaties in de branche te betrekken en uit te lichten

Dit jaar komt de categorie Glazenwasser van het Jaar daarbij. “Glazenwassers zijn een belangrijk onderdeel van de schoonmaaksector. We wilden dan ook graag recht doen aan dit mooie vak door ook hen hierbij te betrekken. Een feest voor de hele branche zou niet compleet zijn zonder hen”, zei voorzitter van de Stichting Golden Service Awards Jorcho van Vlijmen daarover.

>>Lees ook: Nieuwe categorie Golden Service Awards: Glazenwasser van het Jaar

Mooie verhalen en nuttige ideeën

En tot slot: wat kunnen we dit jaar verwachten van de Golden Service Awards? “Ten eerste heel veel mooie verhalen en goede ideeën. Elk jaar weer worden we verrast.We kunnen daar veel inspiratie vandaan halen, want de ideeën van de winnaars en finalisten zijn vaak nuttig voor de hele branche, zelfs als het om iets kleins gaat”, zegt Hoogendam.


Meer weten? Lees dan ook eens: