Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

“Schoonmaak is cruciaal om uit coronacrisis te komen” (Remko Stolk bij BNR)

Remko Stolk, commercieel directeur bij Asito, sprak op 13 juli met BNR over het effect van de coronacrisis op de schoonmaakbranche. Hij vertelt onder andere over de toegenomen vraag vanuit ziekenhuizen en het MKB en over de inzet van robots.Volg Service Management op LinkedIn:

Desgevraagd legt Stolk uit dat er een kans ligt nu er, naast ziekenhuizen, ook vanuit andere partijen vraag ontstaat naar desinfectie. “Dat betekent daadwerkelijk dat daar ook nieuwe kansen liggen.” Afgelopen periode heeft Asito via een platform voor MKB’ers ook toolkits uitgeleverd specifiek ingericht op de coronacrisis.

>> Lees ook: Wat te doen bij coronaschoonmaak? OSB stelt 3 protocollen beschikbaar

Schoonmaak is een vak, bij verscherping van de schoonmaakregels moeten wij onze mensen opleiden

Aangescherpte protocollen

Nu vanwege de coronacrisis procedures en protocollen zijn aangescherpt is het belangrijk dat alle schoonmakers op de hoogte zijn van deze regels. Stolk vertelt dat dit moeilijk is, maar dat zij, net als de hele branche, eigen opleidingsfaciliteiten heeft. “Schoonmaak is een vak, dat betekent dat op het moment dat er een verscherping is van de schoonmaakregels, of dat nou in een ziekenhuis is of verscherpte regels ten aanzien van de activiteiten in een kantooromgeving, dat wij onze mensen moeten opleiden.” Als voorbeeld van een grote verandering in de schoonmaak noemt Stolk het houden van anderhalvemeter afstand en het dragen van beschermende kleding in een zorgomgeving.

“Robots kunnen een bijdrage leveren”

Op de vraag of de crisis zal leiden tot het inzetten van meer robots geeft Stolk aan dat dit al regelmatig gebeurt, bijvoorbeeld voor grote ruimtes die eenvoudig schoongemaakt kunnen worden. “Maar”, zegt hij, “ik blijf altijd zeggen, dat blijft hand in hand gaan met ook een menselijke factor.” Hij verwacht dat robots een bijdrage kunnen leveren, maar dat het niet al het werk van schoonmakers over zal kunnen nemen.

>> Lees ook: Schoonmaakinnovaties door de jaren heen: van slimme poetsdoek naar zelflerende robots

Voorlichting, overredingskracht en opleiding nodig

Stolk complimenteert de schoonmaakbranche over de inzet tijdens de coronacrisis. Door de risico’s is er veel voorlichting, overredingskracht en opleiding is nodig. Zij hebben medewerkers die normaal bijvoorbeeld stations schoonmaken gevraagd nu collega’s in ziekenhuizen te helpen en zagen dat veel medewerkers hiertoe bereid waren. “Er kwamen heel veel mensen en dan merk je dus dat al deze mensen ook zien dat schoonmaak cruciaal is om uit deze coronacrsis te komen.”

Luister het radiofragment hier terug >>

Laatste nieuws

Ondernemen

Launching Partners