Samenwerken: Schoonmaakbedrijf moet innovatief meedenken

Samenwerken: Schoonmaakbedrijf moet innovatief meedenken

Wat verwacht de facility manager van zijn dienstverlener, zoals een schoonmaakbedrijf? En andersom: wat verwacht een schoonmaakbedrijf of andere facilitair dienstverlener van zijn opdrachtgever? (link: https://www.facto.nl/management-en-organisatie/artikel/2021/08/een-leverancier-moet-innovatief-meedenken-juist-nu-facilitaire-verwachtingen-2-10117763 text: Zusteruitgave Facto target: _blank) legde deze vragen voor aan Marco Schuringa, Directeur Corporate Real Estate & Facilities bij onderzoeksorganisatie TNO.

Schuringa vertelt aan Facto dat hij van leverancies een actieve, creatieve en flexibele houding verwacht, vooral met het oog op de huidige uitdagingen omtrent de overgang naar hybride werken.

Meerwaarde tonen

"We hebben inmiddels een beeld van de manier waarop onze kantooromgeving gaat veranderen. We zetten nu de eerste stappen, waarbij ik van de dienstverleners verwacht dat ze meegaan in die verandering en met ons meedenken over de aanpassing van concepten", zegt Schuringa.

-> Lees het hele interview met Marco Schuringa op Facto

Marco Schuringa: "Ik proef dat leveranciers meer aandacht geven aan het denken in het belang van de klant, zelfs in de laatste één of twee jaar van een contract."

De behoefte van de gebouwgebruikers verschuift en schoonmaakbedrijven moeten daarop inspelen. Schuringa: "Juist in deze tijd kan een leverancier zijn meerwaarde tonen en de relatie naar de toekomst versterken. Meedenken, goede ideeën van een andere klant inbrengen, flexibel zijn, creatief, innovatief, een en ander natuurlijk wel binnen afgesproken (financiële) bandbreedtes, daar gaat het om."

De klant voorop

De vastgoed- en facilitydirecteur verwacht van zijn leveranciers dat ze denken in het belang van de klant. Schuringa schetst: "Neem een schoonmaker die een lekkage constateert met een bepaalde wateroverlast. Zegt hij: dat hoort niet bij mijn taak. Of ruimt hij het op, omdat dat op dat moment in het belang van de klant is?"

Hij vervolgt: "Ik proef dat leveranciers meer aandacht geven aan het denken in het belang van de klant, zelfs in de laatste één of twee jaar van een contract. Je ziet dat leveranciers meer en meer die beweging maken, iets dat ik waardeer. Echt partnership."

Serie over samenwerken

Het hele interview met Schuringa kun je lezen bij Facto, een zusteruitgave van Service Management. Zij maken momenteel een hele serie over de samenwerking tussen opdrachtgever (de facility manager of contractmanager) en leverancier (o.a. schoonmaakbedrijf). In totaal verschijnen er vijf delen.