âIn al die jaren dat ik bij grote corporates werkte, had ik al het idee dat ik regionaal wilde ondernemenâ, begint Danklof zijn verhaal. âIk wilde dichter bij de mensen en klanten staan, en samen kijken hoe we ons kunnen ontwikkelen. Bij een groot bedrijf is dat moeilijk. Dat zijn vaak bureaucratische organisaties met veel tussenlagen. Daardoor is de afstand letterlijk en figuurlijk veel te groot. En als je iets wil veranderen, dan moet dat langs allerlei lagen en schijven. Dat duurt allemaal hartstikke lang. Terwijl ondernemen voor mij betekent dat je kunt blijven veranderen en daarin ook een bepaalde snelheid behoudt. Oftewel: ik wil direct kunnen inspelen op de behoeften en kansen in de markt.â
Ondernemen betekent voor mij dat je kunt blijven veranderen en daarin ook een bepaalde snelheid behoudt
Meer ontzorgen
Dat ondernemerschap is ook wat opdrachtgevers in toenemende mate verlangen, ziet Danklof. âZe hechten veel waarde aan korte lijnen, aan samen ontwikkelen en aan doen wat je zegt. Een andere ontwikkeling die de afgelopen jaren is ingezet, is dat de vraag van opdrachtgevers steeds breder wordt. Ze willen meer worden ontzorgd.â Daar speelt de ondernemer natuurlijk graag op in. Het gesprek komt al snel op zijn twee nieuwe bedrijven: Schoner Werken en Slimm Facilitair.
Van advies tot levering van materialen
In 2020 werd Schoner Werken geĂŻntroduceerd. Het bedrijf verzorgt aan de ene kant advies, trainingen en opleidingen, en aan de andere kant de levering van schoonmaakmachines, -middelen en -materialen. âDit alles aan de hand van vijf pijlers: efficiency, hygiĂ«ne, duurzaamheid, innovatie en belevingâ, aldus Danklof. Dit jaar kwam ook Slimm Facilitair op de markt. âDat is een facilitair concept waarmee we het complete arsenaal aan facilitaire diensten leverenâ. Bij elkaar opgeteld kan Danklof de opdrachtgever nu dus volledig ontzorgen. âEen klant kan bij ons advies inwinnen, wij kunnen de schoonmaak en andere facilitaire diensten organiseren en leveren ook zelf de machines, middelen en materialen.â
âIk had altijd al een beeld voor ogen waarbij we meerdere diensten bij Ă©Ă©n opdrachtgever kunnen leveren. Maar eerst moest de basis bij Blankers Schoon goed staan. Inmiddels is ons schoonmaakbedrijf gegroeid en hebben we een sterke regionale positie ingenomen. Na een opstartfase met focus op doorontwikkeling en professionalisering, was in 2020 het moment om verder uit te bouwenâ, vertelt de ondernemer met meer dan dertig jaar ervaring in de schoonmaakbranche.
Volwassen branche met volwassen cao
Die professionalisering ziet hij overigens ook in de rest van de sector. Danklof: âDe schoonmaak is volwassener geworden. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de cao. Vroeger waren de schoonmaak-caoâs veel meer gericht op de korte termijn. Nu gaat het om afspraken voor meerdere jaren, inclusief een veranderagenda. En als je kijkt naar hoe constructief de laatste onderhandelingen zijn verlopen, dan is er veel positief veranderd in de afgelopen dertig jaar.â
âWat ik hoop voor de komende onderhandelingsperiode en de nieuwe cao? Dat die volwassenheid zich doorzet. Ik hoop op weer een langdurige cao, waarin de arbeidsvoorwaarden voor de schoonmaakmedewerkers verder mogen verbeteren. Een goede cao, met nog betere arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden, helpt ons als sector om goede mensen aan te trekken. Dat is soms best lastig namelijk. Nu, in de coronacrisis, is dat probleem overigens wat minder zichtbaar, omdat veel mensen vanuit de horeca en leisure zich aanbieden in de schoonmaak.â
Laag verloop en ziekteverzuim
Als we het dan toch over personeel hebben: wat is goed werkgeverschap volgens Danklof? âOnze pay-off is âBlankers Schoon, dankbaar werkâ. Daar liggen de drie dâs aan ten grondslag: dichtbij, deskundig en duurzaam. En die duurzaamheid gaat vooral over mensen. Zij maken het verschil en als je geen continuĂŻteit hebt in je mensen, dan heb je geen bestaansrecht. Hoe we daarvoor zorgen? Denk aan lange dienstverbanden en leerwerktrajecten. Ook doen we bijvoorbeeld aan budgetcoaching voor onze medewerkers, omdat we merkten dat daar behoefte aan was. En we denken mee als ze specifieke vragen hebben, zoals over huisvesting of mobiliteit. Daardoor zijn het verloop en ziekteverzuim bij ons laag.â
Ik geloof wel echt dat een kleiner bedrijf uiteindelijk een voordeel is voor de schoonmaker
De ondernemer gaat direct verder: âMaar ieder schoonmaakbedrijf zegt dit. Groot of klein, dat maakt niet uit, ze zullen je allemaal ongeveer hetzelfde vertellen. Ik geloof wel echt dat een kleiner bedrijf uiteindelijk een voordeel is voor de schoonmaker. Omdat die dichter bij de mensen staat en daardoor meer kan toevoegen.â
Meedoen aan EU-aanbestedingen
Wat is de visie van Danklof op het gebied van Europese aanbestedingen? âWe schrijven alleen in op een aanbesteding als we het gevoel krijgen dat we langdurig met die partij kunnen samenwerken. Dat is dus onze afweging. Als we op voorhand zien dat het gaat om korte contracten, dan doen we al niet mee. Duurzaamheid staat bij ons op nummer Ă©Ă©n en dat gaat ook over duurzame relaties. We gaan alleen voor langdurige, strategische samenwerkingen, waarin je samen kijkt naar hoe je kunt verbeteren en daar samen in investeert.â
Groeien vanuit klantloyaliteit
âHet is onze ambitie om in onze regio de specialist voor schoonmaak te zijnâ, zegt Danklof op de vraag wat zijn ambitie voor de toekomst is. âEnerzijds is dat een volume-vraagstuk, wat betekent dat we de grootste regionale speler willen zijn. Maar groei is geen ambitie op zich. Ik vind het veel belangrijker dat opdrachtgevers lang met ons willen en kunnen samenwerken. Vanuit klantloyaliteit groei je automatisch. Ook willen we ons verder specialiseren en ontwikkelen in bepaalde segmenten, zoals de gezondheidszorg. We zijn momenteel dan ook druk bezig met het opzetten van Blankers Zorgâ, onthult de ondernemer.
Specialist in de zorg
âVoor de zomer hopen we daarmee live te gaan. Door een apart segment te creĂ«ren, combineren we onze deskundigheid met het ondernemerschap en de korte lijnen. Vaak zie je dat het regionale schoonmaakbedrijven ontbreekt aan investeringskracht of deskundigheid om in bepaalde niches of specialismes concurrerend te kunnen zijn ten opzichte van de traditionele landelijke schoonmaakbedrijven. Bepaalde sectoren, zoals de zorg, zijn best wel gesloten. Opdrachtgevers in deze branche kiezen liever voor en blijven bij de volumepartijen, want die hebben de referenties in huis. Dat geeft een gevoel van zekerheid en betrouwbaarheid.â
Danklof, grappend ter afsluiting: âWe zijn trouwens ook het gezelligste schoonmaakbedrijf van het Zuiden. We bestaan in juni 55 jaar, 5 X 11 jaor, en dat gaan we zeker vieren. Vanwege de coronamaatregelen hebben we het feest over de zomer, richting het najaar getild. Of dat beperkt of groots wordt, ligt natuurlijk een beetje aan de situatie op dat moment. Maar als het aan mij ligt, doen we het zo uitbundig mogelijk!â
Ook interessant:
- Ondernemer Frank Verberne is âverslingerd aan de schoonmaakâ
- De duidelijke ideeĂ«n van mkb-schoonmaakondernemer Remi Gaal: âWe hebben hier niets met titelsâ
- Schoonmaakbedrijf Balans: âOndernemen is een continu procesâ
- Ali el Azzouzi (Quick & Clean): âIk hoef niet de grootste te worden, maar wel een van de besteâ