Rob Migchelbrink, Mabeon Achterhoek Schoon: van SW-bedrijf naar commerciële schoonmaker

Rob Migchelbrink, Mabeon Achterhoek Schoon: van SW-bedrijf naar commerciële schoonmaker

Voor de rubriek 'De Baas' trekt oud-hoofdredacteur Dick van Zomeren het land in en gaat in gesprek met schoonmaakondernemers. Ditmaal ging hij langs bij de baas van Mabeon Achterhoek Schoon: Rob Migchelbrink. Op de vraag wat een probleem is bij sociaal ondernemen blijft deze het antwoord schuldig. Migchelbrink reageert namelijk onmiddellijk enthousiast. "Mensen kansen geven is juist het allerleukste dat er is." Hij kan het weten, want hij doet het al vijftien jaar en noemt het zelfs in de bedrijfsnaam Mabeon: Maatschappelijk Betrokken Ondernemen.

Het schoonmaakbedrijf heet voluit Mabeon Achterhoek Schoon b.v., is gevestigd in Doetinchem en voert de slogan ‘Betrokken dienstverlening’. Net als zoveel lokale en regionale mkb’ers levert het bedrijf voornamelijk klassieke schoonmaakdiensten. De directeur kwalificeert de onderneming toch nadrukkelijk als “een bijzonder schoonmaakbedrijf, omdat we juist zoeken naar mensen met een achterstand om bij ons facilitair werk te doen”. Dat wordt ook nadrukkelijk ingevuld, want ruim meer dan de helft van de uitvoerenden heeft een psychische of fysieke beperking.

Publiek-private samenwerking

Rob Migchelbrink (56) is bijna veertig jaar actief in de branche. Hij begon in 1984 als assistent-bedrijfsleider bij het toenmalige Fair (schoonmaak en beveiliging) in Lelystad en Doetinchem, waar hij eindigde als operationeel directeur. In die laatste plaats was er contact met het SW-bedrijf Wedeo, waar men over honderd tewerkgestelden voor de schoonmaak beschikte, “maar slechts werk had voor twintig”. Wedeo zocht in 2006 contact met Fair om dat op te lossen, waarop de gedachte rijpte gezamenlijk een professioneel schoonmaakbedrijf op te zetten.

"Hulp bieden en problemen oplossen is echt het allerleukste om te doen."

Migchelbrink: “De gedachte was Wedeo de mensen, wij de commercie en operatie. Dat betekende de start van Mabeon in 2007. Wij participeerden met zestig procent en de gemeente via Wedeo met veertig procent. Die publiek-private samenwerking is nu gemeengoed. Maar ik denk dat wij de eerste in Nederland waren in deze sector. Vanaf de start werd gewerkt aan een mix van SW’ers en reguliere krachten om zo tot een commercieel schoonmaakbedrijf te komen met een grote inbreng van uitvoerenden met een achterstand. Erwin Peters en ik zijn toen samen de directie gaan vormen van Mabeon Achterhoek Schoon.”

Veel ontwikkelingen

Tussen 2007 en 2015 gebeurde er veel rond de onderneming. Wat de SW betreft, werd eerst de Participatiewet van kracht, waarbij Mabeon een voorbeeldfunctie kreeg. Vervolgens werd onder meer door gemeentelijke fusies SW-bedrijf (en Mabeon-participant) Wedeo opgeheven en vervangen door Laborijn. Daardoor konden Migchelbrink en Peters de resterende veertig procent aandelen in Mabeon kopen en werden 1 januari 2015 samen eigenaar. In die periode verkocht Fair de schoonmaakactiviteiten aan CSU en de beveiliging aan G4S.

Recentelijk zijn de eigendomsverhoudingen weer gewijzigd. Rob Migchelbrink als algemeen directeur (met commercie en operationele zaken) heeft sinds begin dit jaar twee mede-eigenaren, beiden ook werkzaam bij Mabeon. Astrid Dinissen (financiële zaken) en Helga Peters voor algemene zaken.

Tekst gaat verder onder de afbeelding


Drie jobcoaches actief

Mabeon Achterhoek Schoon opereert vanuit één vestiging in Doetinchem in een gebied omschreven als de Gelderse Achterhoek, begrensd door Winterswijk, Twente, Zutphen en Arnhem. Elke klant is binnen een half uur bereikbaar. Bij het bedrijf werken 270 personen, waarvan er 150 een doelgroep-indicatie hebben, een afstand tot de arbeidsmarkt op basis van fysieke of psychische oorzaken. Migchelbrink: “Van alle medewerkers hebben 145 mensen een arbeidsovereenkomst van 24 uur per week of meer. Op die manier zorgen we ervoor dat de mensen uit een uitkeringssituatie komen.”

Voor hen zijn bij Mabeon drie gecertificeerde jobcoaches actief. Zij verlenen hulp of bijstand bij schulden, gezondheids- of privéproblemen. Het is een platte organisatie, want er is bij Mabeon slechts één bedrijfsleider met direct daaronder een laag met acht objectleiders. Van de omzet wordt zeventig procent behaald met klassiek schoonmaakwerk. Conciërge en huismeesterdiensten dragen vijftien procent bij, net zoveel als nevendiensten: bezorgen, in- en uitpakwerk en hulp in kantines.

Mkb-segment

SW-bedrijven werken per traditie veel voor non-profitorganisaties als gemeenten en het onderwijs. Maar dat gaat volgens Migchelbrink niet op voor Mabeon. “Circa de helft van onze opdrachten komt daar vandaan. Dus gemeenten, stichtingen, de kleinere zorg en het onderwijs. Dat komt ook omdat we PSO-gecertificeerd zijn, een bewijs voor de overheid dat we zeer maatschappelijk betrokken ondernemen. Daar hebben we een streepje voor. Heel soms doen we ook mee aan Europese aanbestedingen, maar niet graag. Commerciële klanten hebben we ook, zoals kantoren, de industrie en groothandels."

“In 2019 groeiden we onverwacht snel naar een omzet van 2,9 miljoen euro."

Hoe haalt het bedrijf schoonmaakwerk binnen? “Niet marketingtechnisch gestuurd. De commercie is voornamelijk mijn taak en we steunen vooral op mijn persoonlijke netwerk. Mabeon zet in op het mkb-segment hier in de regio en dat doen we nadrukkelijk. Vooral in contacten via de sport, want ik ben voorzitter van de businessclub van De Graafschap, de lokale voetbaltrots.”

Openhartig over omzet

Dat heeft in ieder geval de laatste drie jaar geresulteerd in een gestage omzetgroei. Over de cijfers is Migchelbrink heel openhartig. “In 2019 groeiden we onverwacht snel naar een omzet van 2,9 miljoen euro. En in 2020, toen in de zomer het corona-effect zichtbaar werd, stegen we toch naar 3,1 miljoen. Vorig jaar sloten we af op 3,6 miljoen euro. Daar moet ik wel een kanttekening bij maken, want in 2020 leden we door corona wat verlies. Niet dramatisch, maar we waren in 2019 zo hard gegroeid dat we in 2020 niet voor steun van de NOW-regeling in aanmerking kwamen. Maar we zijn die tijd heel goed doorgekomen en heel tevreden met een gemiddeld rendement van twee tot drie procent voor belasting.”

Het moet niet eenvoudig zijn om een van origine SW-bedrijf om te buigen tot een commerciële en rendabele onderneming. Hoe verliep dat proces? Migchelbrink: “Eigenlijk verrassend gemakkelijk. Door behoedzaam te benaderen, vaak mensen bij elkaar roepen en veel uitleggen. Meteen vanaf 2007 zijn we heel open geweest over de cijfers. We hebben duidelijk gemaakt dat er zonder winst geen onderneming is. We verklaarden hoe we kunnen verdienen en vertelden met eenvoudige statistieken hoe het in de schoonmaak werkt.”

"Zonder winst is er geen onderneming."

Enige en eerste diploma

Scholing en training moet wel een thema zijn in een onderneming waar meer dan de helft van de medewerkers met een achterstand op de arbeidsmarkt komt. "Dat kun je wel stellen, want dat vraagt veel tijd, geld en geduld. We hebben daarvoor een eigen opleidster die de mensen hier intern op weg helpt naar het SVS-basisdiploma. We willen naar 100 procent opgeleiden en dat is nu voor 95 procent gelukt. Juist voor die mensen betekent het SVS-diploma, vaak het enige en eerste diploma, een geweldige meerwaarde. Het is aandoenlijk om hun strijd met de zenuwen te zien en wat ze moeten overwinnen om deel te nemen aan wat voor hen een geweldig moeilijke opgave is.”

Leuk maar duur

De vraag wat het grootste probleem bij deze vorm van ondernemen is, overvalt Migchelbrink een beetje. Hij wijkt meteen uit naar de vreugde van werken met mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. “Hulp bieden en problemen oplossen is echt het allerleukste om te doen. Mensen kansen geven. De onvoorwaardelijke vreugde en waardering als we een personeelsbijeenkomst hebben. Onze eindejaarsbijeenkomst in het stadion van De Graafschap of een gezamenlijk barbecue, waar 95 procent van het personeel naartoe komt. Dat overtreft voor mij alles.”

Over het kostenaspect van deze dure vorm van ondernemen heeft Migchelbrink het geen enkele keer. Maar deze vorm van maatschappelijk betrokken ondernemen vraagt ongetwijfeld veel op het terrein van selectie, introductie bij de klant, begeleiding en sturing. “Absoluut, dat is zeker heel duur. Maar daar wordt gelukkig voor een deel in tegemoet gekomen door de overheid die met loonkostensubsidies een steuntje in de rug geeft. Die kosten van introductie en begeleiding zijn zeker een factor vier hoger dan bij een regulier schoonmaakbedrijf.” En dan ironisch: “Maar als je miljonair wilt worden op deze manier, dan lukt dat echt niet.”