Rob Burgmeijer (Schoonster): "Schoonmaak verandert richting meer preventieve aanpak"

Rob Burgmeijer (Schoonster): "Schoonmaak verandert richting meer preventieve aanpak"

Met het marktonderzoek en bijbehorend omzetoverzicht krijgen we een mooi beeld van hoe de schoonmaakbranche ervoor staat. Maar omzet zegt niet alles. Daarom legden wij elf schoonmaakondernemers zes vragen voor. Over hoe zij terugkijken op het afgelopen jaar, hun visie op de branche, kansen en uitdagingen, en - voor zover mogelijk - over de toekomst. We trappen af met Rob Burgmeijer van Schoonster (nummer 7 in het omzetoverzicht).Volg Service Management op LinkedIn:

1.Hoe kijken jullie terug op 2019?

“Voor ons was 2019 een mooi jaar, nog beter dan het jaar daarvoor. We hebben in voorgaande jaren veel effort gestopt in marktverkenning, het bekender maken van de naam Schoonster en het opbouwen van contacten met potentiële opdrachtgevers. Tevens hebben we een commercieel directeur aan boord gehaald. Al deze factoren zijn in 2019 samengekomen met prachtige groeicijfers als resultaat.”

Download nu gratis het marktonderzoek schoonmaak van Service Management

Download gratis rapport

2. Wat is jullie verwachting voor 2020 en verder?

“Het antwoord op deze vraag zou begin dit jaar volmondig ‘een hogere groei dan gemiddeld’ zijn geweest. Echter, de economische omstandigheden zien er door het COVID-19 virus op dit moment anders uit. Onzekerheid in de markt kan gaan leiden tot terughoudendheid. De praktijk is wel dat de schoonmaak vaak pas aan het einde van een cyclus last krijgt van een mogelijke dip en vice versa. Na een turbulente twee maanden zien we nu dat de markt zich stabiliseert en dat de bedrijven weer open gaan. De dienstverlening veranderd zichtbaar in een meer preventieve aanpak van schoonmaak, met als voorbeelden het frequenter reinigen van raakvlakken en het plaatsen van desinfectiezuilen.”

3. Hoe rooskleurig of somber zien jullie de toekomst in?

“We zien onze toekomst rooskleurig in. Reden? We worden steeds vaker spontaan benaderd door potentiële opdrachtgevers. Zij vinden ons concept van landelijke aandacht uitgevoerd door regionale partners geweldig. Op landelijk niveau één aanspreekpunt en hij of zij regelt de rest.”

4. Welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

“Schoonster is altijd op zoek naar de beste oplossing in het belang van de opdrachtgever. Dit bereiken we onder andere met Smart Cleaning, betere (smart)keten geïntegreerde processen, meer klantwaarde, digitalisering, robotisering en taakdifferentiatie.”

5. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het terrein van duurzaamheid?

‘Wat duurzaamheid betreft gaan we nu en in de toekomst mee in de trends en ontwikkelingen. Denk daarbij aan cradle to cradle, minder waterverbruik en elektrisch rijden.”

6. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

“Met het moderne, geïntegreerde Schoonster.oo ‘overal overzicht’ hebben onze opdrachtgevers en Schoonsters altijd inzicht in alle processen. 24/7 in control zijn en weten wat zich afspeelt op alle locaties. Alle processen kunnen ‘real-time’ met de LEVIY online app gerapporteerd worden. Uitdaging is wel om de medewerkers te blijven motiveren met deze tools te blijven werken.”

Benieuwd naar de visies van de andere tien schoonmaakondernemers? We hebben ze voor je samengevat in één overkoepelend artikel: Visie schoonmaakbranche: van ‘alleen’ schoon naar een totaalbeleving op maat.