Raoul Hohmarow (Ned Cleaning Services): "Het is een zaak van overleven"

Raoul Hohmarow (Ned Cleaning Services): "Het is een zaak van overleven"

Schoonmakers zijn onmisbaar voor de Nederlandse samenleving. Dit zei 91 procent van de Nederlanders in een onderzoek van het onafhankelijke onderzoeksbureau Markteffect namens CSU. Ook gaf 80 procent aan dat schoonmaak in de toekomst meer aandacht moet krijgen, met oog op het tegengaan van virussen vergelijkbaar aan het coronavirus. Wat merken schoonmaakbedrijven van deze veranderende kijk op schoonmaak? Deze vraag legden wij voor aan Raoul Hohmarow, directeur van Ned Cleaning Services.Volg Service Management op LinkedIn:

“Ik heb de afgelopen weken geen verandering gezien in de waardering voor de schoonmaker an sich. Het is een vak dat eerlijk gezegd nooit gewaardeerd is in de maatschappij”, stelt Hohmarow. “Ik heb enkele klanten al jarenlang. Die weten precies wat mijn medewerkers kunnen. In de coronatijd vragen ze om extra schoonmaak of om te desinfecteren. Dat is ook logisch, alleen ik heb geen enkele klant horen zeggen: ‘Raoul, dat heb je goed gedaan’.”


LEESTIP: Marktonderzoek schoonmaakbranche: Uitstekend 2019, maar corona zorgt voor onvoorspelbaar 2020


Schoonmaker wordt niet altijd gewaardeerd

Het doet Hohmarow wel goed om te horen dat minister-president Mark Rutte en Koning Willem-Alexander hun lof uitspraken voor de schoonmaker. “Alleen de schoonmaker is altijd al onmisbaar geweest. We worden in feite niet altijd gewaardeerd om onze inzet en het werk dat we doen. We zijn onmisbaar in deze periode en hierna ook.”

De directeur van het schoonmaakbedrijf uit Rotterdam heeft zijn medewerkers de afgelopen weken beloond voor hun inzet. “Ik heb mijn mensen een cadeaubon gegeven om aan te geven dat ze voor mij echt de helden zijn. Zij gaan wél naar buiten om te werken, terwijl wordt geadviseerd om binnen en thuis te blijven. Ik ga ook de werkvloer op om een babbeltje te maken en te polsen hoe de medewerkers zich voelen. Zij hebben waardering nodig. Dat heb ik wel gemerkt in deze tijd.”

Met de klant meedenken

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat er minder vraag naar schoonmaakwerk is, merkt Hohmarow op. “Ik heb veel klanten in de horeca, maar zij zijn nog gesloten. Je moet dan met de klant meedenken. We hebben een contract, gaan we door met factureren of laten we het liggen? We willen onze klanten helpen en dus zetten we het nu even stil.”

“Anderzijds hebben we het wel druk gehad in de retailsector. Wij maken schoon bij een grote supermarktketen en in het begin van de uitbraak van het coronavirus is gevraagd om de winkelwagens en kassa’s te desinfecteren. Daar zat veel werk in. Maar de ontwikkelingen gaan alle kanten op. De ene keer is het heel druk door corona en op een ander moment vraagt een klant of de schoonmaak stopgezet kan worden omdat ze niet op kantoor zitten.”

Domino-effect

Verschillende klanten van Ned Cleaning Services hebben de schoonmaakaanvraag voorlopig on hold gezet. “Het budget is op of er wordt op bezuinigd. Het is een domino-effect. Als de klant niet kan komen, hoe gaan ze ons dan betalen? In maart beginnen normaal gesproken ook de extra schoonmaakwerkzaamheden die onze medewerkers uitvoeren. Als de zon begint te schijnen wordt er glasbewassing aangevraagd, maar het blijft nu stil. Ik moet mijn medewerkers daarentegen wel betalen omdat ze vaste contracten hebben. Het gevolg is omzetverlies.”

Huuruitstel aangevraagd

Hohmarow heeft kunnen schuiven met zijn medewerkers, waardoor ontslagen zijn uitgebleven. “Het is alleen wel heel moeilijk om iedereen aan het werk te houden als er klanten wegvallen. Ik heb wel uitstel gevraagd voor de huur van ons pand. Maar aan de andere kant zijn de kosten voor de benzine voor de medewerkers drastisch verminderd omdat er geen opdrachten zijn.”

Getwijfeld over het voortbestaan van zijn onderneming heeft Hohmarow niet. “Nee, dat heeft niet door mijn hoofd gespookt. In januari hebben we een hele goede maand gehad. Ik had daardoor een buffer opgebouwd. Maar je wordt wel wat strikter als het aankomt op betalingen. Normaal gesproken zit je er niet kort op als er nog niet is betaald. Je weet dat het toch wel goed komt. Nu schrijven mijn collega’s van financiën en ik klanten wel aan als ze nog niet hebben betaald. Het is toch een zaak van overleven. Ik heb bijna veertig procent van mijn omzet verloren vanwege de gesloten horeca.”

Hoger bewustzijn van hygiëne

Zorgt de coronacrisis voor een hoger bewustzijn van hygiëne? “Ja, dat merk ik bij mijn klanten. Bij drie klanten doen we een extra schoonmaakronde. We maken de deurknoppen en de sociale ruimtes nog een extra keer schoon. Ook zien we meer gebruik van handgel.”

“Een schoonheidssalon heeft mij ook gevraagd om de stoelen na een behandeling te desinfecteren. Voorheen werd dat niet gedaan. Het werd ’s ochtends voordat de salon openging wel gedaan, maar overdag niet. Het is heel fijn dat dat nu wel gebeurt.”

Schoonmaak draait om geld

Hohmarow vraagt zich tot slot alleen wel iets af. “Er wordt nu veel waarde gehecht aan hygiëne en extra schoonmaakrondes. Waarom was dat voorheen niet zo? Waarom werd bij een schoonmaaksalon na elke behandeling de stoel niet schoongemaakt? Het gaat altijd om de centjes. Maar hygiëne is zó belangrijk. Dat maakt deze tijd wel duidelijk.”