Pieter Grootjes (Victoria): "Het binden en boeien van medewerkers wordt belangrijker dan ooit"

Service Management ging op zoek naar de verhalen achter de cijfers van het (link: https://servicemanagement.nl/ondernemen/marktonderzoek-schoonmaak-geraakt-door-corona-herstel-in-zicht text: marktonderzoek). Met een aantal vragen op zak gingen we langs bij de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland. Dit keer deelt Pieter Grootjes, algemeen directeur van schoonmaakbedrijf Victoria, zijn ervaringen en visie.

Hoe kijken jullie terug op 2020?

"Het was bovenal een heel onwerkelijk jaar. De coronacrisis ving vol aan in maart/april en bracht veel onzekerheid in de markt. De overname van Victoria was net rond in januari, dus dat maakte het extra spannend voor mij persoonlijk. Piekvraag in de zorg en afnemende vraag in het vrijetijdsdeel speelde binnen onze opdrachtgevers. Dat bracht veel operationele dynamiek. Veel medewerkers werkte een paar uurtjes extra om de zieke collega’s te vervangen, dat was mooi om te zien. Enkele collega’s belandden op de IC, wat 2020 voor een aantal van onze teams extra zwaar maakte."

Wanneer er echte urgentie bestaat, passen mensen zich heel snel aan.

"Medewerkers wisselden van werklocatie en we voerden veel gesprekken met opdrachtgevers over op- en soms ook afschalen. Het overgrote deel van die gesprekken verliep constructief en met respect voor elkaars posities. Dat heeft mij positief gestemd. Wat mij ook verrast heeft was de snelheid waarmee we met zijn allen digitaal zijn gaan vergaderen, lesgeven en ontmoeten. Dan zie je dat wanneer er echte urgentie bestaat mensen zich heel snel aanpassen."

Wat is jullie verwachting voor de nabije toekomst?

"De krapte op de arbeidsmarkt vraagt extra aandacht verder dan 2021. Het binden en boeien van medewerkers wordt belangrijker dan ooit. Voor wat betreft de groei van de markt biedt de extra aandacht voor hygiëne kansen. Het heruitvinden van het kantoor zal in onze optiek leiden tot verschuivingen, maar heel klantspecifiek. Binnen onze opdrachtgevers zien wij een wisselend beeld van reducties van vierkante meters, behoud van wat er is en zelfs uitbreidingen."

Ik maak mij wat zorgen over krimp in de markt en wat dat betekent voor bijvoorbeeld prijsvorming.

Hoe rooskleurig of somber zien jullie de toekomst in?

"Over de toekomst probeer ik altijd een reëele inschatting te maken en vooral te kijken waar kansen liggen. Vanuit dat perspectief zie ik de toekomst positief in. Wel maak ik mij wat zorgen over de effecten van krimp in de markt en wat dat gaat betekenen voor bijvoorbeeld prijsvorming."

Heeft de coronacrisis volgens jullie een blijvend effect op de schoonmaakbranche?

"Uiteindelijk is het ons imago wat een enorme boost heeft gehad. Samen met het omarmde thuiswerken bij veel organisaties zijn dat de twee blijvende effecten in onze optiek. Waarbij de eerste vooral aan de individuele schoonmaakbedrijven de mooie taak is weggelegd om dit vast te houden."

In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

"Victoria is vooral goed in het schoonhouden van gebouwen. Ik geloof sterk in het uitbouwen van datgene wat je goed kunt. Dat hoeft niet altijd in andere of nieuwe diensten te zitten."

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?

"Verdere verduurzaming van onze bedrijfsprocessen heeft onze volle aandacht. Kansen zien wij in middelengebruik en reductie van CO2-uitstoot in vervoer. Uitdagingen zien wij in de duurzame inzetbaarheid van medewerkers en de algehele vergrijzing."

Innovatie moet vooruitgang bieden, geen extra last.

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

"Kansen zien wij in het verder ondersteunen van de operationele kant van onze dienstverlening. Denk aan slimme sensoren, communicatiemiddelen en meetsystemen. Uitdagingen zie ik in het maken van scherpe keuzes; wat brengt echt waarde? Is de data die wij gebruiken voor keuzes wel alomvattend? En draagt het bij aan het vereenvoudigen van het werk van onze schoonmakers? Ik bewaak daarin altijd de klant- en medewerkerswaarde. Innovatie moet vooruitgang bieden, geen extra last."