Patrick van der Velde, objectleider bij Libra Schoon: "Blij dat ik dit vak van onderen af aan heb mogen leren" 

Patrick van der Velde, objectleider bij Libra Schoon: "Blij dat ik dit vak van onderen af aan heb mogen leren" 

De afgelopen paar maanden zijn voorbij gevolgen voor Patrick van der Velde. Per 11 juli trad hij in dienst als objectleider bij Libra Schoon en één ding is glashelder: hij voelt zich hier als een vis in het water. En ambitie heeft hij ook, want hij helpt graag bij de verdere groei van het schoonmaakbedrijf.

“Jarenlang heb ik gewerkt bij wat grotere schoonmaakbedrijven. Daar zat ik op zich prima, totdat Michael Koning, de eigenaar van Libra Schoon, mij benaderde. Hij wilde groeien met het bedrijf”, steekt Patrick van der Velde van wal. Libra Schoon is voornamelijk actief in Lelystad, Dronten en Almere, maar ook in plaatsen als Swifterbant en Amsterdam. Het werkterrein vergroten is een grote wens, maar dan wel zodanig dat kwaliteit gewaarborgd blijft. Of hij zin had om aan boord te stappen en mee te werken aan deze missie? Het antwoord luidde vol overtuiging ‘ja'. Van der Velde: “Het is een mooie uitdaging om eens ergens anders te gaan werken.” Daarbij past Libra Schoon precies bij hem. Een overzichtelijk bedrijf, met een no-nonsens aanpak en korte lijntjes. Andersom is de klik er ook, want met Van der Velde heeft Libra een man met veel ervaring in huis gehaald.

Patrick van der Velde: "Dit bedrijf voelt 'warm' aan. Alles is bespreekbaar."

Verzorgingstehuizen

Van der Velde zit al bijna drie decennia in het schoonmaakvak. “In 1993 ben ik begonnen met schoonmaakwerk bij verzorgingstehuizen. Eerst gewoon schoonmaak, later werd dat specialistischer. Dat heb ik vijf jaar gedaan. Maar je bent jong, je wilt ook eens wat anders. Zo kwam ik terecht bij een groot schoonmaakbedrijf, waar ik grote projecten heb mogen doen. Na tien jaar keerde ik terug naar kleinere schoonmaakbedrijven, dat past toch wat beter bij mij. Drie jaar geleden werd het bedrijf waar ik werkte overgenomen door een groot concern. Ik houd juist van wat kleinere bedrijven, omdat die nog aan het groeien zijn. Dat past bij mij. Het is een geweldige uitdaging om mee te mogen werken aan groter worden.”

Persoonlijk op weg helpen

Libra Schoon bestaat in november vijf jaar. Michael Koning en Mireille Janssen startten in 2017 het bedrijf met een duidelijk doel: investeren in een prettige en langdurige relatie met de klant. Het bedrijf hecht waarde aan professionaliteit en het leveren van maatwerk. Het een bedrijfsfilosofie waar Van der Velde zich in kan vinden. “Doordat je een relatief klein bedrijf bent, kun je ook met de medewerkers meelopen en ze goed laten zien wat er moet gebeuren. Je bent er zelf bij geweest tijdens de schouwing, dus je weet precies wat de klant verwacht. Het is een groot voordeel dat je dat zelf kunt overbrengen.”

Van onderen af aan

Zijn praktijkervaring komt hierbij zeker van pas. “Ik ben blij dat ik dit vak van onderen af aan heb mogen leren. Die ervaringen neem ik mee bij het aansturen van de dames en heren. Ik sta niet zomaar vanuit kantoor opdrachten te geven. In de zomer heb ik samen met eigenaar Michael ook gewoon op werkvloer gestaan en geholpen. Dat blijft gewoon leuk. En hoort erbij.”

Taken zijn met elkaar verweven

Hoe een werkdag eruitziet? Patrick van der Velde lacht: “Dat valt thuis soms ook niet uit te leggen. Alles is zo verweven met elkaar. Vaak is het ineens zo vijf uur.” Hij begint elke dag om 7 uur op kantoor. Fluitend bereid hij de dag voor. “Bonnen en sleutels klaarleggen.” De medewerkers stromen binnen. Iedereen pakt een kop koffie en tegen 7.45 uur gaat iedereen op pad. Een prettig verloop, zo vindt Van der Velde. “Je geeft uitleg over wat er gedaan moet worden en benoemt aandachtspunten, zodat ze aan het werk kunnen. Zo help je iedereen op weg.” En dan is het tijd voor het regelwerk achter de schermen. “Michael en ik overleggen regelmatig", aldus Van der Velde. “Wij halen werk binnen en zetten het weg, doen schouwingen, zorgen dat het materiaal op orde is, verrichten tussencontroles en doen alles wat daarbij komt kijken. Tijdens een schouwing lopen we samen door het schoon te maken object en spreken we de wensen door. Twee keer per jaar is er een fysieke controle, maar tussendoor is er regelmatig contact: verloopt alles naar wens? En mocht er onverhoopt iets ergens spaak lopen, dan volgt er meteen actie.” De twee mannen hebben de specialistische panden onder hun hoede. Taken als administratie en de verzorging van de dagelijkse schoonmaak liggen bij mede-eigenaar Mireille en collega Nancy.

Korte lijntjes

Belangrijk is het verwezenlijken van de wensen van de klant. Daarvoor is goed leiderschap essentieel, beaamt Van der Velde. “Wil je een perfect resultaat, dan moet je goed uitleggen wat er gedaan dient te worden. Wij hebben 25 medewerkers, waarvan 12 fulltime en de rest parttime. De onderlinge sfeer is goed, de lijntjes zijn kort. Dat speelde zeker mee in mijn keuze om hier aan de slag te gaan. Dit bedrijf voelt ‘warm’ aan. Alles is bespreekbaar. Natuurlijk is er overal weleens wat, maar dat valt altijd goed op te lossen. Je kunt alles zeggen wat je wilt, zowel zakelijk als privé. Heerlijk. Daarnaast moet je uiteraard wel je werk blijven doen. Maar oog hebben voor elkaar, zeker na de hectische coronatijd, is belangrijk. Ik denk dat wij elkaar wel wat uit het oog zijn verloren de afgelopen twee jaar. Dat moeten we weer terughalen. Dat is belangrijk.”

Het is een geweldige uitdaging om mee te mogen werken aan groter worden.

Het schoonmaakbedrijf streeft ernaar om vier keer per jaar met alle medewerkers bij elkaar te komen. “Even alles weer scherpstellen. Wat zijn de min- en pluspunten? Wat kan beter?” Daarnaast is er de vrijdagmiddagborrel. Ook dan komen er belevenissen van de afgelopen week op tafel. “Het eerste half uurtje, dan is het ook wel klaar.” En zit iemand ergens mee? De deur van Van der Velde’s kantoor staat altijd open.

Na een kopje koffie gaan alle schoonmaakmedewerker naar hun klus.

Oog hebben voor de ander

Welke eisen hij aan zichzelf stelt, als objectleider? “Dat ik duidelijk ben tegen de dames en heren op de werkvloer. Dat begint ’s ochtends al, door even bij elkaar te zitten, de werkbonnen uit te leggen en ervoor te zorgen dat zij alle materialen en middelen hebben om goed op pad te kunnen. Daar moeten wij heel alert op zijn. Daarom houden we ’s ochtends de samenkomst. Ook moeten wij zien wat een medewerker goed kan en hem of haar daarop inzetten. Zodat zij hun specialiteit op de werkvloer kunnen gebruiken en wij zeker weten dat het goed komt. Wij proberen zoveel mogelijk de werkzaamheden die wij binnenkrijgen bij de juiste mensen neer te leggen.”

Anderen op weg helpen geeft Van der Velde veel voldoening. Maar ook goed nadenken over nieuwe opdrachten of praktisch te hulp schieten vindt hij leuk. “Laatst werd ik gebeld, omdat een machine niet werkte. Als ik op dat moment de auto ter beschikking had gehad, was ik meteen op pad gegaan om te helpen. Dat kon niet, dus dan denk je mee over hoe je het probleem kunt oplossen. Zo heb je dit, zo doe je dat. Binnen het schoonmaakbedrijf houdt alles verband met elkaar.”

Glitter op de dansvloer

Uitdagingen gaat Van der Velde graag aan. “Toevallig werd ik vanmorgen nog gebeld over iets bijzonders", lacht hij. “Het ging om het schoonmaken van een vloer in een feestzaal. Een bruid had een jurk aan met heel veel glitters. Het gevolg: de houten vloer zat onder de glitters. Of wij de vloer kunnen schoonmaken. Dat is een leuke uitdaging. Vooral ook omdat we er met z’n allen als collega’s over gaan nadenken. Super toch, samen weer een vloer up-to-date krijgen. En zo kom ik toch ook weer in de praktijk terecht.”