Op basis van welke criteria kiezen organisaties een schoonmaakbedrijf of andere FM-leverancier?

Op basis van welke criteria kiezen organisaties een schoonmaakbedrijf of andere FM-leverancier?

Hoe maken organisaties een keuze in de selectie van een schoonmaakbedrijf of andere FM-leverancier? Welke criteria vinden inkopers belangrijk? TwynstraGudde en FMN zochten het uit in het Facility & Workplace Marktonderzoek.

Schoonmaak wordt meestal uitbesteed

Aan facility managers is in de online enquête van het facility & workplace onderzoek gevraagd in welke mate zij facilitaire diensten hebben uitbesteed. Zij geven bij benadering aan dat 54% van de diensten zijn uitbesteed aan derden. De hoogste uitbestedingsgraad wordt in 2020 genoteerd voor de diensten groenservices (87%), beveiliging (86%) én schoonmaak (ook 86%). Dat betekent dus dat veruit de meeste organisaties hun schoonmaakdiensten uitbesteden aan een schoonmaakbedrijf. Slechts 14 procent van de organisaties (in dit onderzoek) voert de schoonmaakwerkzaamheden zelf in eigen beheer uit.

Hoe kiezen organisaties een schoonmaakbedrijf?

De meerderheid van de organisaties schakelt dus een schoonmaakbedrijf in voor het uitvoeren van de schoonmaak. Maar hoe selecteren zij dan een schoonmaakbedrijf? Wat zijn volgens hen de drie belangrijkste criteria bij het selecteren van een leverancier? Die vraag kregen de facility professionals in het Facility & Workplace Marktonderzoek voorgelegd. Daaruit kwam de volgende top vijf van criteria naar voren.

Top vijf belangrijkste criteria bij selectie leverancier:

  1. De aangeboden kwaliteit in het voorstel
  2. De aangeboden prijs in het voorstel
  3. De mate van duurzame producten en diensten in het voorstel
  4. De mate van innovatie in het voorstel
  5. Overeenkomst met de eigen bedrijfswaarde en cultuur

Overige criteria bij selectie leverancier:

  • De voorwaarden waaronder wordt aangeboden
  • Ervaring met de aanbieder in het verleden
  • Reputatie van de aanbieder in de markt
  • Financiële situatie van de aanbieder
  • Anders

Kortom: de inhoud uit het voorstel is voor veel respondenten leidend voor de keuze van het schoonmaakbedrijf. Eerdere ervaringen, reputatie en financiële situatie van de aanbieder vinden inkopers beduidend minder belangrijk.

Bron: Facility & Workplace Marktonderzoek 2021 door TwynstraGudde en FMN

Partnership en gezamenlijk ambitieniveau opvallend belangrijk

Opvallend is dat naast deze antwoordmogelijkheden meerdere respondenten aangeven dat de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de samenwerking een belangrijke criteria is voor de keuze. Hierbij wordt bijvoorbeeld partnership of gezamenlijk ambitieniveau als voorbeeld gegeven.

Over het onderzoek

Het Facility & Workplace Management Marktonderzoek is uitgevoerd door TwynstraGudde in opdracht van FMN. Meer dan 600 facilitair professionals en tien grote facilitair dienstverleners hebben aan het onderzoek meegewerkt. De resultaten werden op woensdag 17 maart gepresenteerd. 

Verder lezen