One Hundred maakt zelftesten beschikbaar op toiletten in Zweden

One Hundred maakt zelftesten beschikbaar op toiletten in Zweden

Een bezoekje brengen aan het toilet en dan meteen een zelftest kopen voor candida of een soa? Dat kan binnenkort in Zweden. Het Nederlandse bedrijf One Hundred restrooms en het Zweedse bedrijf Dynamic Code zijn hiervoor een samenwerking aangegaan. One Hundred claimt het eerste publieke toiletconcept ter wereld te zijn dat zelftesten aanbiedt.

Dynamic Code werkt al jaren aan de ontwikkeling van gezondheids- en diagnostische tests op basis van geavanceerde DNA-technologie. Bezoekers van de openbare One Hundred toiletten in de Gallerian shopping mail in het centrum van Stockholm kunnen dan vijf zelftest kits kopen voor: seksueel overdraagbare aandoeningen, candida en bacteriële vaginose, urineweginfectie en een DNA-voedingstest voor dieetkeuzes. Zij kunnen de test thuis afnemen en naar het laboratorium sturen, waar deze wordt geanalyseerd. Binnen enkele dagen krijgen ze online de uitslag, samen met een medisch advies.

Eigen regie over gezondheid

Marielle Romeijn, medeoprichter en Chief Brand Officer van One Hundred restrooms, is verheugd over de samenwerking, zo is te lezen op de website van One Hundred: “We bieden de nieuwe standaard in openbare toiletten door een omgeving te creëren die meer is dan alleen toiletten. De slimme zelftesten van Dynamic Code geven inzicht en dragen bij aan meer regie over je gezondheid. De testen passen dan ook goed in ons aanbod, gericht well-being services. We zijn blij dat we deze aan onze bezoekers kunnen aanbieden.”

Puzzelstukje

Louise Nylén, CEO van Dynamic Code: “Het is spannend om deel uit te maken van het aanbod wanneer een volledig nieuw type speler zich op de markt vestigt. We hopen in een geheel nieuwe omgeving nog meer klanten te kunnen ontmoeten en zo een belangrijk puzzelstukje in het zorglandschap te blijven en mensen een veilige diagnose te geven.”

Andere landen krijgen ook zelftests

In het smart restroom-concept van One Hundred restroom staan rust en hygiëne centraal en speelt technologie een belangrijke rol. De locaties op bijvoorbeeld treinstations en in shoppingcenters zijn al uitgerust met interactieve modules die gericht zijn op het welzijn van de mens. De uitbreiding met zelftests sluit daar dus goed op aan. Het doel van de samenwerking tussen beide bedrijven is om in de toekomst zelftest-kits aan te bieden op zoveel mogelijk One Hundred locaties in heel Europa. Naar verwachting worden in de loop van 2023 nieuwe locaties in Zweden geopend met als extra service een zelftestautomaat. Andere landen volgen later.