Nij Smellinghe gaat inbesteden: "Wij willen ons volledig specialiseren in ziekenhuisschoonmaak"

Nij Smellinghe gaat inbesteden: "Wij willen ons volledig specialiseren in ziekenhuisschoonmaak"

Ziekenhuis Nij Smellinghe kondigde onlangs aan per 1 januari 2020 de schoonmaak volledig in eigen beheer te gaan organiseren. Ongeveer zeventig schoonmaakmedewerkers die momenteel het Drachtster ziekenhuis vanuit schoonmaakbedrijf CSU schoonmaken, worden daarbij overgenomen. Vanwaar deze beslissing? De schoonmaak heeft direct invloed op de patiëntenzorg en daarom vinden wij het noodzakelijk hier zelf kennis en expertise over te ontwikkelen We voeren niet direct rigoureuze wijzigingen in de werkzaamheden door, maar blijven schoonmaken zoals dat nu gebeurtVolg Service Management op LinkedIn:

Het komt niet vaak voor dat de redactie van Service Management een persbericht ontvangt van een opdrachtgever die aankondigt geen nieuw contract af te sluiten met de huidige schoonmaakdienstverlener, maar ervoor kiest om te gaan inbesteden. Toch is dit precies wat onlangs gebeurde: ziekenhuis Nij Smellinghe meldde dat zij vanaf 1 januari 2020 de schoonmaak volledig zelf gaan doen. De medewerkers die momenteel het gebouw schoonmaken vanuit CSU neemt het ziekenhuis in eigen dienst en daarmee zegt men vaarwel tegen het schoonmaakbedrijf uit Uden. Service Management vroeg zich af hoe de vork precies in de steel zit en ging in gesprek met Folkert Brouwers, directeur Bedrijf & Gebouwen bij Nij Smellinghe.

Contractafloop goed moment voor reflectie

“Nij Smellinghe heeft een lange traditie van het volledig uitbesteden van schoonmaak”, begint Brouwers. “Dat is al meer dan dertig jaar zo. In die periode is het schoonmaakcontract al een aantal keer van eigenaar gewisseld, bijvoorbeeld doordat bedrijven werden overgenomen. Wij hadden ISS Facility Services jarenlang als schoonmaakpartner, maar zij maakten afgelopen jaar de strategische keuze om hun single service contracten te verkopen. Dat gold ook voor het contract dat zij met Nij Smellinghe hadden, wat daardoor over ging naar CSU.”

Per 1 januari 2020 loopt het contract met CSU af. Dit was voor Brouwers hét moment om eens goed naar de toekomst van de schoonmaak binnen het ziekenhuis te kijken en om uitbesteding te heroverwegen. Uiteindelijk leidde dat dus tot de beslissing om de schoonmaak in eigen beheer te nemen.


LEES OOK: Gom Zorg en Radiotherapiegroep Deventer: Goede samenwerking tussen schoonmaak en infectiepreventie van groot belang


Specialistische vakkennis vereist

De belangrijkste reden om de schoonmaak in te besteden, is volgens Brouwers om de specialistische kennis van ziekenhuisschoonmaak in huis te halen. En om meer grip te krijgen op de aansturing en doorontwikkeling van de kwaliteit van schoonmaak. Brouwers: “Het schoonmaken van een ziekenhuis is heel wat anders dan het schoonmaken van bijvoorbeeld een kantoorgebouw. Maar er zijn maar weinig schoonmaakbedrijven die zich echt specialiseren in ziekenhuisschoonmaak. Bij ons is hygiëne en infectiepreventie van enorm groot belang, want je wilt besmettingen en infecties voorkomen. De schoonmaak heeft direct invloed op de patiëntenzorg en daarom vinden wij het noodzakelijk hier zelf kennis en expertise over te ontwikkelen.”, aldus Brouwers.

En daarom neemt Nij Smellinghe het touw in eigen handen. “Wij willen ons volledig specialiseren in ziekenhuisschoonmaak.”

Schoonmaak op maat

Brouwers: “Daarnaast willen we op deze manier dienstverlening op maat aanbieden aan de afdelingen in het ziekenhuis. Zo kunnen we beter aansluiten bij de protocollen, werkwijzen en specifieke behoeften van de verschillende afdelingen. Daardoor kunnen we de juiste schoonmaak op het juiste moment bieden. We gaan toewerken naar een hogere mate van flexibiliteit.” Ontevredenheid over het huidige schoonmaakbedrijf heeft dus niks te maken met deze keuze, benadrukt Brouwers. “Nij Smellinghe bouwt aan een duurzame toekomst en dit is daar een mooi voorbeeld van.” Het besluit past dan ook in de koers die het ziekenhuis al langer vaart: op een deel van de beveiliging (in de nachten en weekenden) en de glasbewassing na, heeft Nij Smellinghe verder alle diensten, zoals catering, al eerder in eigen beheer genomen.


LEES OOK: Schoonmaak en infectiepreventie betrokken bij nieuwbouw Amphia Ziekenhuis


Schoonmaakmedewerkers enthousiast en betrokken

Wat betekent dit voor de schoonmaakmedewerkers die worden overgenomen? Brouwers: “De dag dat we het nieuws bekend maakten, was één van de mooiste dagen van mijn carrière bij Nij Smellinghe. De medewerkers hadden natuurlijk her en der in de wandelgangen al geruchten gehoord en ze waren blij en enthousiast om te horen dat dit echt ging gebeuren. De mate van betrokkenheid is al erg hoog, doordat veel van hen hier al tien of zelfs twintig jaar werken.” Die betrokkenheid wordt overigens nog eens versterkt doordat de schoonmaakmedewerkers al enige jaren schoonmaken in uniformen van Nij Smellinghe, in plaats van in kleding van het schoonmaakbedrijf.

Nieuwe cao

De komende tijd gaat het ziekenhuis in gesprek met de schoonmaakmedewerkers. “We gaan iedereen individueel begeleiden. Door deze overname krijgen de medewerkers bijvoorbeeld opeens te maken met een andere cao. Wat gaat er allemaal voor hen veranderen? Hoe verhoudt zich dat tot wat ze gewend zijn? We willen alle eventuele verschillen, hoe klein ook, zo goed mogelijk uitleggen, zodat niemand zich daar zorgen over hoeft te maken”, legt Brouwers uit. “Verder gaan we over op andere materialen en middelen, die ook moeten bijdragen aan onze duurzaamheidsambitie. En we hebben een schoonmaakmanager aangenomen, die leiding gaat geven aan het schoonmaakteam.”

Aan het schoonmaakwerk zelf verandert de komende tijd nog weinig. “We hebben afgesproken om niet direct rigoureuze wijzigingen in de werkzaamheden door te voeren, maar om te blijven schoonmaken zoals dat nu gebeurt. In 2020 gaan we kijken wat we anders gaan doen om de kwaliteit van de schoonmaak naar een nog hoger plan te tillen, en daarmee de veiligheid van de patiëntenzorg te blijven ontwikkelen.”

Bron foto: Nij Smellinghe/Erik van Rosmalen