Mis niks en meld je aan voor de Service Management nieuwsbrief

Aanmelden

Nieuwe ondertekenaars Code: “Wij willen allemaal een boterham kunnen eten”

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag organiseerde afgelopen maand weer een digitale ondertekeningsessie. Ondernemers uit de schoonmaakbranche en beveiligingswereld zetten gezamenlijk hun handtekening onder de Code en praatten over cowboys, zelfbewustzijn en toegevoegde waarde. 

Contractduur is langer geworden

“Opdrachtgevers waren vooral gericht op prijs, maar minder op het sociale aspect. Het morele appèl van de Code luidt dan ook: Hoe zou je zelf willen dat je behandeld werd?”, begint Wim Mul, vicevoorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, de ondertekensessie. “De Code vereist een lange adem. Maar ook inzet van iedere partij in de keten: opdrachtgevers, opdrachtnemers, intermediairs en werknemers.”

“Uit een rapportage van de Rabobank blijkt dat de contractduur langer is geworden. We zien met name in de schoonmaak- en verhuisbranches grote verbetering. Maar alsnog zijn er stappen te maken, dat zien we ook in de andere sectoren, zoals de beveiliging.”

Betalen voor toegevoegde waarde

Robert Thijssen van Rosoe Security Services: “Ik onderteken de Code ook, omdat ik in mijn branche zie dat er veel cowboys zijn. Het is een opeenstapeling van onderaannemers, waardoor het niet gelijk verdeeld wordt. Ik vind ook dat je nee moet durven te zeggen. De inleners die ik inzet, moeten ook een normale boterham kunnen verdienen. Als je met pinda’s gaat betalen, dan krijg je aapjes.”

“Ik noem dat ook klantgezwichtheid,” reageert Kees. “We zijn als dienstverlener gewend om de klant optimaal van dienst te willen zijn. De markt moet echter wel willen betalen voor je toegevoegde waarde. Dat betekent niet dat je je opeens bot moet gedragen naar je klanten, maar een mate van zelfbewustzijn is prima.”

Onze plicht is goed werk leveren, en daarvoor moet je betaald worden.

Goed werk leveren is onze plicht

Over de periode tijdens corona, vertelt William Manuputty van Nieuwe Doelen Schoonmaakdiensten: “Wij zijn enorm gegroeid gedurende corona. Wij bespreken de uitgangspunten van de Code dagelijks met de opdrachtgevers in onze offertes en tenders. Onze plicht is goed werk leveren, en daarvoor moet je betaald worden. Voor mij voelt de Code als een vorm van erkenning.”

Jessimo en Jeruel Coeymans van schoonmaakbedrijf JJ Dienstverlening: “Wij hebben nergens last van gehad. We hebben 90 procent vast werk. Tot nu toe heel fijn gehad. Onze zzp-ers proberen we echter te helpen, want ook zij hebben een gezinnetje.”

“Wij zijn flink gegroeid. Er zijn dus bedrijven die vooral sterker zijn geworden. Maar we willen, zoals de andere ondertekenaars ook al zeiden, allemaal een boterham blijven eten”, vult Mandy van Doren van SecuMD Security hem aan.

Het recht om anderen aan te spreken

“Er zijn vier Codekamers,” vertelt Wim Blokland, “en die zijn ook jullie directe aanspreekpunt. De Code heeft geen juridische dwangmiddelen, maar wel een gele kaart als iets écht goed mis is. De ondertekenaar verplicht zich om zich aan de Code te houden, maar de ondertekening geeft je ook het recht om anderen aan te spreken op de uitgangspunten van de Code. Doe dat vooral!”

(Bron: Code Verantwoordelijk Marktgedrag)

Verder lezen:

Laatste nieuws

Ondernemen

Partners