Meest gelezen interviews met schoonmaakondernemers

Meest gelezen interviews met schoonmaakondernemers

**Ondernemen in de professionele schoonmaakbranche; het is een vak apart. De schoonmaak kent zo haar eigen, specifieke uitdagingen. Denk aan de enorm kleine prijsmarges, de strijd om Europese aanbestedingen, het slechte imago waar maar moeilijk vanaf te komen is en het groeiende belang van zaken als duurzaamheid, hospitality en innovatie.**

Service Management gaat regelmatig in gesprek met ondernemers uit de branche over vragen als: Hoe staan de zaken ervoor? Wat zijn de kansen én de uitdagingen van dit moment? Waar gaat het heen met de professionele schoonmaak en waar komen we vandaan?

De interviews zijn niet alleen informatief of leerzaam, maar vooral ook inspirerend en herkenbaar. Want de liefde en passie voor het schoonmaakvak komt vaker wel dan niet aan bod.

Dit zijn de zeven meest gelezen interviews met schoonmaakondernemers van de eerste zeven maanden van 2021:

Bob Mols

Nieuwe directeur Bob Mols vormt ‘kroonjuweel’ Asito om: "Flexibiliteit en segmentering zijn essentieel"

Bob Mols, voorheen CEO van facilitair dienstverlener Heyday, werd in februari algemeen directeur bij schoonmaakbedrijf Asito. Daarmee bleef hij binnen de ADG dienstengroep, maar ging hij van het leveren van coördinatie, regie en advies naar het daadwerkelijk leveren van diensten. Service Management sprak hem over zijn loopbaan, over het telefoontje van ADG Dienstengroep in 2017 wat voelde als 'een niet al te oude liefde die belde', en over zijn visie op de toekomst van schoonmaakbedrijf Asito.

“De wereld verandert en wij kennen nog steeds schoonmaakcontracten met een lange looptijd, van bijvoorbeeld vijf jaar. Op zich is een langlopende relatie goed, maar in de huidige dynamische tijd kan je niet 5 jaar vooruitkijken."

Frank Remeijsen

Frank Remeijsen, Romaro: “We moeten duidelijk blijven maken hoe mooi, belangrijk én kansrijk de schoonmaak is”

Na ruim 44 jaar werkzaam geweest te zijn in de schoonmaakbranche, is het voor Frank Remeijsen, momenteel directeur bij Romaro Schoonmaakgroep, binnenkort tijd om af te zwaaien. Het pensioen lonkt. Samen met Service Management blikt hij terug én kijkt hij vooruit.

“Eigenlijk vind ik historie niet zo boeiend. De toekomst is veel interessanter. Maar als ik geen verleden zou hebben, dan had ik ook geen toekomstvisie.”

Ruud Danklof

Ruud Danklof, Blankers Schoon,: “De vraag vanuit de markt wordt breder en kritischer”

Ruud Danklof zei inmiddels alweer zes jaar geleden vaarwel tegen zijn positie als algemeen directeur bij schoonmaakgigant Hago Nederland. Hij koos ervoor om zijn ondernemershart achterna te gaan en nam de leiding over van mkb-schoonmaakbedrijf Blankers Schoon. Service Management belde hem op. Wat volgde was een gesprek over de betekenis van ondernemerschap, over de omgang met personeel en over de professionalisering van de schoonmaakbranche.

“In al die jaren dat ik bij grote corporates werkte, had ik al het idee dat ik regionaal wilde ondernemen”, begint Danklof zijn verhaal. “Ik wilde dichter bij de mensen en klanten staan, en samen kijken hoe we ons kunnen ontwikkelen. Bij een groot bedrijf is dat moeilijk. Dat zijn vaak bureaucratische organisaties met veel tussenlagen. Daardoor is de afstand letterlijk en figuurlijk veel te groot."

Achint Atwal

Achint Atwal, schoonmaakbedrijf Balans: “Ondernemen is een continu proces”

Met als basis het zeer bescheiden schoonmaakbedrijf van zijn vader begon Achint Atwal zes jaar geleden aan de uitbouw van wat Constant Dienstverlening in Alphen aan den Rijn was. Vorig jaar stond hij in ons omzetoverzicht als Balans Schoonmaak en Bedrijfsdiensten BV al bij de eerste dertig schoonmaakbedrijven. Voor de rubriek 'De Baas' ging redacteur Dick van Zomeren op bezoek.

"De schoonmaakmarkt gaat blijvend veranderen. Minder vierkante meters, afslankingen van bedrijven, herziening van de schoonmaak, frequentieverlagingen en veranderde inzichten. Maar met wendbaarheid en flexibiliteit kunnen we als Balans in die markt ook het verschil maken. We zijn klaar voor ontwikkeling en autonome groei van de organisatie, die heeft nu even prioriteit ten opzichte van overnames."

Frank Verberne

Ondernemer Frank Verberne is “verslingerd aan de schoonmaak”

Frank Verberne, eigenaar en directeur van Multi-Service schoonmaak- en bedrijfsdiensten in Budel-Schoot, zit al sinds zijn 18e in de schoonmaak en is er naar eigen zeggen verslingerd aan geraakt.

“Dat schoonmaken heeft me sindsdien niet meer losgelaten. Het lijkt wel een virus, haha. Het mooiste is dat je in diverse keukens mag en kan kijken. Als je op een kantoor zit, zit je de hele dag tussen dezelfde vier muren. Dat is niets voor mij.”

Pieter Oosterloo

Pieter Oosterloo, directeur NIVO Facilitair: “Zorg voor mens en natuur neemt ongekende vlucht”

Het behoud van mens en natuur; dat is de kern van duurzaamheid volgens Pieter Oosterloo, directeur van NIVO Facilitair. Een gesprek over chemiegebruik, nieuwe methodieken en materialen, aanbestedingen en de volgende generaties.

"We inventariseren hoe we het gebruik van chemie kunnen beperken bij het uitvoeren van vloeronderhoud. Nu is het vaak nog steeds gebruikelijk dat jaarlijks de oude waslaag van de vloer af wordt gehaald en dat er een nieuwe laag op komt. Strippers, hechtingsreinigers en oude polymeren worden vaak via het riool afgevoerd. We zien een toenemende vraag vanuit de markt naar duurzamere alternatieven van vloeronderhoud.”

Frank Kühlkamp

Frank Kühlkamp, Carea: “Welke opdrachtgever durft zijn EU-aanbesteding écht aan een mkb’er te gunnen?”

Frank Kühlkamp besloot ondanks zijn initiële twijfels om toch met zijn mkb-schoonmaakbedrijf Carea facilitaire dienstverlening in de wereld van Europese aanbestedingen te stappen.

“We hoorden in de markt geluiden dat opdrachtgevers in toenemende mate ook kleinere bedrijven een kans willen geven. Maar in de praktijk gunnen de opdrachtgevers de opdrachten nog steeds aan de grotere partijen.”