Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Mark Hofkens (Schoonmaakbedrijf Hofkens HIG): “Samenwerking is kracht”

Met het marktonderzoek en bijbehorend omzetoverzicht krijgen we een mooi beeld van hoe de schoonmaakbranche ervoor staat. Maar omzet zegt niet alles. Daarom legden wij elf schoonmaakondernemers zes vragen voor. Over hoe zij terugkijken op het afgelopen jaar, hun visie op de branche, kansen en uitdagingen, en – voor zover mogelijk – over de toekomst. Dit keer Mark Hofkens, CEO van schoonmaakbedrijf Hofkens HIG. Volg Service Management op LinkedIn:

1.Hoe kijken jullie terug op 2019?

“We hebben het in 2019 beter gedaan dan in 2018. We hebben wederom een mooie groei gerealiseerd zonder overnames.”

2. Wat is jullie verwachting voor 2020 en verder?

“We hadden een goede verwachting voor 2020, met wederom een mooie autonome groei voor ogen. Echter door de covid-19 zijn er verschillende scenario’s ontstaan: volledige sluiting locatie/pand(en), minder frequente schoonmaak. Aan de andere kant zien we een verhoging van de frequenties, extra desinfectierondes, ook de desinfectiemiddel-pompjes en zuilen waren en zijn niet aan te slepen. Al met al mogen we zeker nog niet klagen. We zien dat ons totale dienstenpakket enorm blijft aanslaan, eens te meer, omdat wij echt alles in eigen beheer doen. Alles met eigen mensen en materieel.”

3. Hoe rooskleurig/somber zien jullie de toekomst in?

“We zien de toekomst ondanks de Covid-19 redelijk goed in. We hebben een mooi en gezond familiebedrijf waar nog steeds potentie inzit. We blijven ons steeds verder professionaliseren in automatisering. Veel bedrijven willen vanwege het familiebedrijf en veelzijdige dienstenpakket graag samenwerken! Wij vinden dat samenwerking kracht is. Daarom hebben we ook meegedacht in de kosten van de schoonmaak voor onze klanten, zodat we ook na de covid-19 nog zaken met elkaar kunnen doen. Kortom: een geste vanuit ons familiebedrijf.”

4. In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

“Niet zozeer in nieuwe dienstverlening, aangezien ons pakket al heel erg breed en uitgebreid is. Maar juist voor onze huidige dienstverlening liggen er nog voldoende kansen. Door de komst van de Covid-19 komt er meer desinfectie en aanverwante dienstverlening kijken.”

5. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het terrein van duurzaamheid?

“Ik denk dat we steeds verder gaan in de duurzame inzet en hergebruik van materialen.”

6. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

“Hier zie ik mooie kansen: alles binnen handbereik voor de klant en onze medewerkers. Alles op papier gaat verdwijnen. Daardoor hebben we wel oprecht een uitdaging richting personeel. Dat hebben we in het verleden ook gezien toen we van papier naar digitaal gingen met een aantal zaken. Nu gaan er steeds meer processen en procedures via de digitale poort.”

Benieuwd naar de visies van de andere tien schoonmaakondernemers? We hebben ze voor je samengevat in één overkoepelend artikel: Visie schoonmaakbranche: van ‘alleen’ schoon naar een totaalbeleving op maat.

Laatste nieuws

Ondernemen

Launching Partners