Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Last van personeelstekort? 27 oplossingen

De krapte op de arbeidsmarkt is ongekend. Maar liefst 62,5 procent van de schoonmaakbedrijven ervaarde het tekort aan personeel eind 2021 als een probleem. UWV onderzocht hoe bedrijven hun personeelstekort kunnen oplossen en zette 27 manieren op een rijtje.

De oplossingen voor het tekort aan personeel zijn te verdelen in 3 strategieën:

  • Nieuw talent aantrekken
  • Werk anders organiseren
  • Medewerkers binden en boeien

Nieuw talent aanboren

Werkgevers kunnen zoeken naar nieuw talent binnen of buiten de eigen organisatie. Zo kunnen medewerkers binnen de organisatie geschoold worden voor functies waar tekorten zijn. Daarnaast kan nieuw personeel van buiten de organisatie worden aangetrokken, zoals werkzoekenden, mensen uit andere sectoren, statushouders, werknemers uit het buitenland en mensen met een arbeidsbeperking.

Zoek breder dan alleen naar opleiding en ervaring en kijk bijvoorbeeld naar competenties en talenten.

Het helpt om bij het vervullen van vacatures kritisch te kijken naar de functie-eisen en sollicitatieprocedures. Zoek breder dan alleen naar opleiding en ervaring en kijk bijvoorbeeld naar competenties en talenten. Zo wordt het mogelijk om andere kandidaten aan te trekken. De fijne kneepjes van het vak kunnen ze vervolgens leren tijdens een opleiding of training.

10x nieuw talent aanboren:

  • Huidig personeel scholen

  • Werkzoekenden werven en scholen

  • Mensen aannemen uit andere sectoren

  • Breder kijken dan traditioneel cv

  • Jongeren interesseren

  • Inzet mensen met arbeidsbeperking

  • Gepensioneerden inzetten

  • Inzet statushouders

  • Werven in andere regio's

  • Werven in het buitenland

LEESTIP: Over het werken met jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt:

Werk anders organiseren

Door het werk anders te organiseren kan er vaak efficiënter worden gewerkt. Hierdoor is er soms minder of ander personeel nodig. Zo kunnen taken misschien anders worden verdeeld of onnodige administratie worden geschrapt. Ook kan technologie werk uit handen nemen. Soms willen werknemers best meer uren werken, maar moet daar wel iets voor georganiseerd worden. Soms kan juist het loslaten van fulltimecontracten soelaas bieden. Ook samenwerken met andere werkgevers kan een oplossing bieden.

7x werk anders organiseren:

  • Anders kijken naar taken en functies

  • Aanpak administratieve belasting

  • Meer uren werken mogelijk maken

  • Breder kijken dan alleen fulltimecontracten

  • Meester-gezel-leerling nieuwe stijl

  • Samenwerken tussen bedrijven

  • Inzet technologie

LEESTIP: Schoonmaakrobots als oplossing voor personeelstekort

Binden en boeien

Niet alleen het aantrekken van nieuwe medewerkers is belangrijk, maar ook het vasthouden. Dit kan door een aantrekkelijke werkgever te zijn en te investeren in wat werknemers in de organisatie belangrijk vinden. Houd aandacht voor de ontwikkeling van medewerkers, werkdruk, roosters, arbeidsvoorwaarden, gezondheid en sfeer op de werkvloer. Het is verstandig om als werkgever goed te luisteren naar wat werknemers belangrijk vinden. Zo kunn je personeel langer behouden. Bovendien zijn tevreden werknemers de beste ambassadeurs om nieuwe werknemers aan te trekken.

10x medewerkers binden en boeien:

  • Ontwikkeling en uitdaging

  • Scholingsmogelijkheden

  • Vitaliteit

  • Fysieke belasting verminderen

  • Werkdruk verlichten

  • Arbeidsvoorwaarden

  • Werktijden en roosters

  • Faciliteiten

  • Sfeer en cutuur

  • Employer branding

Lees ook hoe andere schoonmaakondernemers dit aanpakken:

Meer weten?
In het rapport 'Personeelstekorten aanpakken: oplossingen voor werkgevers' van UWV worden de 27 oplossingen nader toegelicht.

Ook interessant:

Laatste nieuws

Ondernemen

Partners