Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jury Golden Service Awards maakt vijftien genomineerden bekend

De jury van de Golden Service Awards heeft de vijftien genomineerden bekendgemaakt die op 28 november in het zonnetje worden gezet. Dat in de categorieën Schoonmaker van het Jaar, Schoonmaakteam van het Jaar en Leidinggevende van het Jaar 2019.Volg Service Management op LinkedIn:

Golden Service Awards groter dan ooit

De juryleden hebben nu de finalisten gekozen. Na deze ronde, bezoeken de juryleden alle genomineerden. Op 28 november, aansluitend aan het congres van branchevereniging OSB, worden vervolgens de drie prijzen uitgereikt. Niet alleen de Schoonmaker van het Jaar, maar ook het Schoonmaakteam en de Leidinggevende van het Jaar worden dan gekroond. “Een dag waarbij je met een wauw-gevoel naar huis gaat”, zegt juryvoorzitter Marjolijn Hoogendam.


Aanwezig zijn bij de uitreiking? Ga dan naar: www.goldenserviceawards.nl/aanmelden


Hartverwarmende inschrijvingen

Op basis van diverse criteria werden de kandidaten beoordeeld, waarna de jury vijf finalisten per categorie selecteerden om door te gaan. Dat betekent niet dat de afgevallen kandidaten niet goed waren, benadrukt de jury. Integendeel. Uit de vele en hartverwarmende inschrijvingen blijkt dat er veel toppers in de schoonmaakbranche rondlopen. Ze zijn echt het gezicht van ons vak en we mogen terecht trots zijn op hen. Na een moeilijke, maar zorgvuldige afweging kwamen de volgende genomineerden uit de bus:

Genomineerden
Schoonmaker van het Jaar

Rosil (Lolo) De Barros Mendes Texeira
EW Facility Services
Woonplaats: Rotterdam
Object: Hilton Garden Leiden Inn
Het team waarin Rosil bij het Hilton Garden Leiden Inn werkt, is klein en enorm hecht. Gekscherend zegt de opdrachtgever daar dat ze Rosil zouden moeten klonen. Hij levert echt kwaliteit in het schoonmaakwerk en wordt dan ook regelmatig benoemd in morning meetings als voorbeeld. Die situatie heeft hij zelf gecreëerd. Door hoe hij is. Hij maakt altijd een praatje. Zowel met gasten als medewerkers van het hotel. Terwijl dit niets afdoet aan de kwaliteit van de schoonmaak die hij levert. Rayonmanager Marcel: “Hij is zeer ervaren en weet uit deze ervaring precies waar we slagen kunnen maken bij het Hilton Garden Leiden Inn. Verder is hij heel betrokken bij alle andere medewerkers uit het team en staat voor iedereen klaar. Hij is voor de teamleden een soort van buddy en neemt iedereen aan de hand mee.”

Aydin Demir
Beercoo Schoonmaakgroep
Woonplaats: Rotterdam
Object: Op vele locaties waaronder de VvE van de Westerlaantoren in Rotterdam
Aydin beschikt over het vermogen om een pand te ‘lezen’ en te zien wat het, los van het werkprogramma, nodig heeft. Hij bijt zich vast in een probleem of schoonmaakuitdaging. Net zolang totdat hij de beste oplossing heeft gevonden. Hij is zelfsturend en toont eigenaarschap voor de panden waar hij schoonmaakt. Daarnaast geeft hij klanten het vertrouwen dat hij alles voor hen uithanden neemt en het pand blinkend schoon oplevert. Sonja Hanedoes, contactpersoon bij een VvE Westerlaantoren in Rotterdam: “De heer Demir toont zich vanaf het begin betrokken bij het onderhoud van ons gebouw. In het contact is hij een prettige man. Hij is altijd behulpzaam als het nodig is. We hebben een groot vertrouwen in hem.”

Teresa Maria Reiph – Gonzalez Valera
CSU
Woonplaats: Den Haag
Object: Haagse Hogeschool in Den Haag
Teresa’s motto is ‘Als je het doet, doe het dan meteen goed.’ Teresa is gepassioneerd in haar werk en zegt altijd: “Mijn afdeling is bling bling”. Teresa ziet en denkt vooruit, helpt mee waar nodig en motiveert haar collega’s. Teresa helpt haar collega’s ook wanneer het even niet meezit. Het geeft haar voldoening wanneer de studenten binnenkomen in een schoon leslokaal en de sanitaire ruimtes schoon en fris zijn. De docenten en administratieve medewerkers moeten ook een hygiënische goede werkplek hebben. Maar schoonmaken alleen is voor haar niet genoeg. Ze voelt zich een echte gastvrouw in haar gebouw en begroet iedereen ‘s-morgens met een brede lach. Bij de kwaliteitscontroles scoort ze nooit minder dan een 9 of 10. Kortom, Teresa is een topper.


LEES OOK: Schoonmakers, teams en leidinggevenden kunnen allemaal het verschil maken


Suse Toma’s Buginga
Beercoo Schoonmaakgroep
Woonplaats: Dordrecht
Object: Stedelijk Dalton Lyceum in Dordrecht
Suse zet zich voor welhaast 120 procent in. Buiten haar eigen schoonmaakprogramma om staat ze klaar om iets extra’s aan te pakken als haar contactpersonen dat vragen of als ze zelf ziet dat dat nodig is. Ze werkt alsof de school van haar is en doet haar werk met passie. Ze heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel en communiceert duidelijk, op alle niveaus. Zowel met de conciërge, docenten, leerlingen en facilitair verantwoordelijken als met haar collega’s en leidinggevende. Ferdi Schmidt, staflid huisvesting en facilitaire zaken: “Haar altijd opgeruimde karakter en duidelijke manier van communiceren zijn een verademing. Haar bevlogenheid om een schone school achter te laten straalt af op het team.”

Henriette Wenting
Asito
Woonplaats: Wehl
Object: Graafschap College in Doetinchem
Henriette is een bekend gezicht voor alle docenten en leerlingen van het Graafschap College. Iedereen kent haar. Niet alleen omdat ze er al 15 jaar schoonmaakt, maar juist ook omdat ze zo veel meer doet. Henriette blijft open staan voor nieuwe dingen. Altijd. Haar meest recente uitdaging is het begeleiden van leerlingen die een mbo-opleiding doen voor facilitair medewerker. Henriette is van vele markten thuis. Van dagelijkse schoonmaak tot vloeren schrobben, Henriette doet het. Gelukkig heeft ze inmiddels ook geleerd dat nee-zeggen soms ook kan. Een school is een dynamische omgeving waar altijd iets gebeurt. Een deel van het werk kan Henriette gestructureerd doen. Een ander deel doet zij wanneer het kan. Ze past zich moeiteloos aan de omstandigheden aan. Maar aan het einde van de dag, weten we dat alles tiptop in orde is.

Genomineerden
Leidinggevende van het Jaar

Henny Bogers
St. Anna Zorggroep
Woonplaats: Geldrop
Object: St. Anna Ziekenhuis in Geldrop
Haar team geeft aan dat Henny erg enthousiast is. Ze is een gevoelsmens die haar werk met veel liefde en passie doet. Ze doet er alles aan om haar medewerkers met plezier naar het werk te laten komen. Ze stuurt een gemêleerd gezelschap van hoofdzakelijk vrouwen en enkele mannen, in leeftijd uiteenlopend van 16 tot 64 jaar, aan. Henny zorgt ervoor dat iedereen dezelfde focus heeft, met daaraan toegevoegd zijn of haar eigen twist. Op de operatiekamer heeft de technische schoonmaakkwaliteit de overhand. Ze zorgt dat daar een team staat wat over de juiste skills beschikt. Op de intensive care staat er een team wat zowel verantwoordelijk is voor de schoonmaak als het eten en drinken. Een hele andere tak van sport. Door afstemming met de juiste mensen laat ze dat vlekkeloos verlopen. De overige medewerkers hebben de focus op klantbeleving en krijgen verantwoordelijkheid om daar zelf invulling aan te geven. Iedereen ervaart dit als werkgeluk: autonomie en passie mogen uitstralen.

Evelyn Kolkman
SMB Willems
Woonplaats: Elst
Object: Standplaats Arnhem, werkzaam voor diverse objecten in Gelderland-Zuid
Evelyn geeft leiding aan schoonmaakmedewerkers op maar liefst 78 locaties. Medewerkers geven aan dat Evelyn altijd een luisterend oor biedt en voor ze klaar staat wanneer dat nodig is. Ondanks de grootte van haar team is zij in staat om elke medewerker persoonlijke aandacht te geven. “Ze is niet alleen een goede leidinggevende, maar ook een fijn persoon om mee samen te werken”, zegt één van haar medewerkers. “Ze staat je bij met raad en daad en is altijd bereikbaar mochten er problemen zijn.” Een andere medewerker: “In al die jaren dat ik in de schoonmaak zit, heb ik nog nooit zo’n goede leidinggevende gehad. Ze staat voor je klaar en is altijd vriendelijk en behulpzaam.” Evelyn is een leidinggevende die echt klaarstaat voor haar medewerkers.

Wendy Mols
EW Facility Services
Woonplaats: Selfkant, Duitsland
Object: Chateau St Gerlach in Valkenburg
Wendy is behulpzaam, gestructureerd, enorm goed in samenwerken en heeft een luisterend oor voor iedereen. Ze heeft heel veel kennis. Zowel van schoonmaken als leidinggeven. Rayonmanager Daniëlle van Herten: “Wendy is er alles aan gelegen te zorgen voor een prettige werkomgeving, waarin haar teamleden met plezier en op een resultaatgerichte manier kunnen werken. Ze is sterk in het meedenken met de opdrachtgever. Vinden er veranderingen plaats op locatie dan kan ze dit uitstekend overbrengen op het team. Wendy is gezellig, praat veel (Limburgs) en kan de grootste lol hebben. Toch kan ze deze zorgzame kant afwisselen met streng optreden als dat nodig is. Château St. Gerlach is een uitdagende locatie, waardoor het als leidinggevende eigenlijk wel een vereiste is dat je om kunt gaan met vernieuwingen of veranderingen. Wendy doet dit echt uitstekend.”

Petra Radstake
Asito
Woonplaats: Enschede
Object: Medisch Spectrum Twente
Petra is leidinggevende is hart en nieren. Als een spin in het web beweegt zij zich tussen alle belanghebbenden. Van opdrachtgever en klant tot aan medewerker en haar leidinggevende. “Want ondanks onze verschillen hebben we uiteindelijk één gemeenschappelijk doel, namelijk dat de toko schoon is”. Dat zijn haar woorden. Zij weet als geen ander dat een goede samenwerking tussen haar mensen de grootste succesfactor is. Programma’s en taakverdelingen zijn allemaal heel belangrijk en tiptop in orde. Maar zij onderschrijft vooral het belang van een medewerker die goed in zijn vel zit en met plezier naar zijn werk gaat. Petra is de drijvende kracht achter de personeelsvereniging, het Nationaal Integratiediner, de jaarlijkse bingoavond en heeft zelfs Facebookpagina voor MST CleanCare aangemaakt om zaken te delen. Want waarom zouden we het ook niet gewoon leuk hebben met elkaar?

Marlies van Seijen
CSU
Woonplaats: Rozenburg
Object: Europe Container Terminals, Maasvlakte Rotterdam
Europe Container Terminals is eigenlijk een dorp op zich. Er bevinden zich maar liefst dertig gebouwen en twee grote terminals, verspreid over een aantal vierkante kilometers. Omdat er veel containers zijn, is er continu sprake van zwaar vrachtverkeer. Daarnaast gelden er strenge veiligheidsmaatregelen. Dit geheel overzien en zorgen dat alles er netjes uitziet, is echt een hele uitdaging. Marlies laat zich niet van de wijs brengen en houdt volledig de controle. Ze heeft na haar aantreden in korte tijd het team weten te motiveren en echt aan de praat gekregen. Het team functioneert inmiddels al jaren als een goed geoliede machine. Daarbij is er aandacht voor het personeel, de werksfeer, veiligheid, efficiëntie en kwaliteit. Marlies werkt dan ook volgens het principe leading by example. Is het druk? Dan kijkt ze niet toe, maar pakt ze een stofzuiger en werkt ze mee.

Genomineerden
Schoonmaakteam van het Jaar

Team Wordhotel Wings, Rotterdam-The Hague Airport
Beercoo Schoonmaakgroep
Locatie: Worldhotel Wings in Rotterdam
Dit team beschikt over alle kwaliteiten die je van een housekeeping team mag verwachten. Ze leveren kwaliteit, zijn loyaal en collegiaal, doen extra’s om gasten te verrassen, zijn zelfsturend, geven elkaar de ruimte om zich te ontwikkelen en vieren successen met elkaar. Patrick de Beer, directeur Beercoo: “Dit team staat het hele jaar door sterk. 365 dagen per jaar, 7 dagen per week. Ik heb bewondering voor de constante kwaliteit die ze leveren. De kamers zijn brandschoon. Tijdens het jurybezoek voor onze interne verkiezing viel me ook op hoe collegiaal en ondernemend ze zijn. Ze denken elke dag na over hoe ze het verblijf van gasten én hun eigen werkdag zo leuk mogelijk kunnen maken. Tips delen ze door zelf foto’s of video’s te maken. De housekeepers zijn ook altijd een half uur eerder aanwezig. Ze drinken een kop koffie, bespreken van alles en nog wat, maken grapjes en bekijken de planning voor die dag. Dat doen ze uit zichzelf. Hun leidinggevende vond dat zo leuk, dat ze in de omkleedruimte een koffiecorner voor hen heeft gemaakt. Ze lunchen zelfs met hun klant. Die wisselwerking is mooi om te zien.”

Team NH Amsterdam Schiphol-Airport
Gom Schoonhouden
Locatie: Hoofddorp
Dit team is terecht uitgeroepen tot team van het jaar bij de Gom Awards. Dat is een jaarlijks terugkerende verkiezing, waarbij opdrachtgevers nomineren. Het team zorgt voor een fijne werksfeer. De medewerkers zijn flexibel en ze zijn bereid om elkaar te helpen op de werkvloer. De teamleden zijn zeer gastvrij naar de gasten van het hotel toe, maar werken ook nauw samen met het hotel. Door goede onderlinge communicatie weten ze precies wat hen te doen staat. Zij leveren een hoge kwaliteit door hun goede samenwerking en door het juist toepassen van middelen en houding. Hotel director Mike: “Ze zien het belang van een hoge tevredenheid van de gasten. Het team ziet dit ook als hun verantwoordelijkheid. Er heerst een echte teamspirit. Vanuit het hotel organiseren wij elk jaar een kerstdiner voor het gehele team, bestaande uit het hotel- en het schoonmaakpersoneel. Het is een multicultureel feest. Iedereen maakt een gerecht. Het team is trots op de cultuur van het team en bewaakt dit ook.”

Team Van der Valk-hotel Arnhem
EW Facility Services
Locatie: Arnhem
Het schoonmaakteam bij het Van der Valk-hotel in Arnhem staat garant voor een enorme tevredenheid. Bij zowel de gasten als de opdrachtgever. De kwaliteit die ze leveren is uitstekend. Zelfs zo goed, dat het team hiervoor de EW Service Award won. Dat is een interne award van EW Facility Services. Daarbij gaat het schoonmaakbedrijf op zoek gaat naar het best presterende schoonmaakteam. Els Bakker: “Als rayonmanager is dit voor mij een perfecte locatie. Camelia, onze housekeeper, zorgt ervoor dat alles loopt zoals het hoort. Ik ben er wel wekelijks, omdat Camelia, haar team en ikzelf het belangrijk vinden om goed contact te houden. Dat gaat uitstekend. Als EW Facility Services zijn we al ruim 20 jaar werkzaam bij Van der Valk in Arnhem. Onze goede resultaten op deze locatie en de bijzonder goede band met de opdrachtgever zorgen ervoor dat we in de afgelopen jaren ook aan de slag mochten bij andere Van der Valk-hotels. Dat hebben we te danken aan Camelia en haar team. Waar ik ook trots op ben, is dat hier de basis is gelegd voor de manier waarop wij binnen EW mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans bieden.”

Team NS Regio Zuid-West
EW Facility Services
Locatie: Zuid-West Nederland
Het team van NS Regio Zuid West is verspreid over 12 locaties. Het komt dus met grote regelmaat voor dat de teamleden over de locaties heen samen moeten werken. Daarbij bevinden medewerkers zich op heel andere locaties. Ondanks deze moeilijkheidsgraad en afstand, vormt het team een prachtig geheel. De leden van het team hebben alles voor elkaar over. Ter illustratie: wanneer een medewerker uit Dordrecht ziek is, wil iemand uit Rotterdam de dienst wel overnemen. Dat is geen enkel probleem. Het team ziet elkaar als directe collega’s, zonder dat ze dus allemaal op één en dezelfde locatie werken. Je moet dan wel op elkaar en op de samenwerking kunnen vertrouwen en dat is bij dit team absoluut het geval. Je zult ze nooit horen zeggen: ‘Mijn werk stopt hier, dus vanaf hier is het jouw taak’. Het is een beetje zoals het spreekwoord: samen uit, samen thuis.

Team Land van Horne
Blankers Schoon
Locatie: Land van Horne (St. Martinus) in Weert
Dit team kenmerkt zich door de vlekkeloze samenwerking en het kwalitatief hoge schoonmaakniveau. De teamleden vangen het werk van elkaar op bij ziekte, verlof of andere omstandigheden. Daarnaast kenmerken zij zich door de heldere communicatie met de opdrachtgever. Ze zijn goed geschoold en absoluut een uithangbord voor Blankers Schoon. De samenwerking van dit team is te omschrijven als flexibel en verantwoord. “Voor ons als werkgever is het een team dat weinig directe bijsturing behoeft”, aldus Erik Ruijters. “Omdat ze de kneepjes van het vak in de vingers hebben. Dat dankzij hun jarenlange ervaring. Voor ons als werkgever iets om trots op te zijn. Het mooie van dit team is dat ze al 18 jaar samenwerken. En dat zien we terug in hun methodische aanpak en aanstekelijke teamspirit. Echt een team om trots op te zijn.”

Beoordeling aan de hand van criteria

Het was geen eenvoudige klus, voor omdat er veel schoonmaaktoppers waren aangemeld. De jury hanteert bij Schoonmaker van het Jaar criteria zoals inzet, betrokkenheid, motivatie, opleiding, ervaring en kennis(overdracht). Bij de schoonmaakteams keek de jury vooral naar waarom de individuele leden samen het beste schoonmaakteam vormen. Dat gaat over resultaten van het team, maar natuurlijk ook over de samenwerking en de communicatie tussen teamleden, met de opdrachtgever en de schoonmaakorganisatie. De aangemelde leidinggevenden werden beoordeeld op hun spilfunctie, tussen opdrachtgever, schoonmaakbedrijf, medewerkers en gebruikers van het object in.

Over de Golden Service Awards

De Golden Service Awards hebben een helder doel: een stevige bijdrage leveren aan de kwaliteit en trots binnen de schoonmaaksector. We werken aan het belang en het bevorderen van de zichtbaarheid en uitstraling van schoonmaak. Kimberly-Clark Professional is als initiatiefnemer en grondlegger onlosmakelijk aan de Golden Service Awards verbonden. Partners van de verkiezing zijn OSB, Hago, Asito, CSU, EW Facility Services, Gom Schoonhouden, Katrin en SVS. Zij maken de verkiezing mogelijk. Vakmedianet (uitgever van onder meer Service Management en Facto) organiseert de verkiezing onder auspiciën van de onafhankelijke Stichting Golden Service Awards. Om aanwezig te zijn bij de uitreiking van de Golden Service Awards 2019 op 28 november, kun je je hier aanmelden: www.goldenserviceawards.nl/aanmelden

Laatste nieuws

Ondernemen

Launching Partners