Jong Talent Chelsey Boutier: "Veel mensen denken dat schoonmaken alleen wc's poetsen is, maar het is zoveel meer"

In de rubriek Jong Talent geven jonge schoonmaakprofessionals hun toekomstvisie op de schoonmaak, delen ze hun ervaringen en geven ze een inkijkje in wie zij zijn en wat hen beweegt. Dit keer: Chelsey Boutier.

Naam: Chelsey Boutier
Leeftijd: 18 jaar
Functie en bedrijf: Housekeeping bij Toekomst Schoonmaakbedrijven op locatie Regina Coeli.

Ik ben:

“Een trotse jonge schoonmaakster bij Toekomst Schoonmaakbedrijven op locatie van Language Institute Regina Coeli."

Mijn werk bestaat uit:

“Het schoonmaken en bijhouden van prachtige hotelkamers in het mooie talenhotel Language Institute Regina Coeli. Ik zorg er samen met mijn team elke dag voor dat we de klant een mooie belevenis bezorgen door middel van een prachtige schone hotelkamer. Wat veel mensen, voornamelijk jongeren, denken is dat schoonmaken alleen wc’s poetsen is, maar het is zoveel meer! Onze belangrijkste taken op een dag zijn voornamelijk het afhalen en strak opmaken van de bedden, het schoonmaken van de badkamers, het netjes maken van het interieur en het stofzuigen en dweilen van de vloeren. Ook hebben we in het hotel de leslokalen waar alle gasten hun taal kunnen leren, we zijn immers een talenhotel. Hier voeren we taken uit als het poetsen van de bureaus, het legen van de prullenbakken, het afnemen van de whiteboards en het stofzuigen van de vloeren.”

Wil jij ook in de rubriek Jong Talent of ken je iemand die in deze rubriek zou passen? E-mail zijn of haar gegevens dan naar ronaldbruins@vmnmedia.nl.  

Hoe jong voel je je?

“Deze vraag vind ik lastig. Op mijn werk voel ik me soms erg jong en soms weer niet. Zoals ik al eerder aangaf denken helaas nog steeds veel mensen dat schoonmaken alleen wc’s poetsen is. Dit vind ik zo jammer. Maar doordat ik al zoveel ervaring heb opgebouwd met mijn werk, voel ik me niet zo jong.”

“Maar er is ook een andere kant. Het is natuurlijk lastig om werknemers te vinden, voornamelijk doordat veel mensen al een vooroordeel hebben over dit beroep. We zijn bij Toekomst daarom druk bezig met nieuwe mensen aanspreken. Daarvoor houd ik bijvoorbeeld het TikTok-account van Toekomst bij. We maken hier leuke en grappige, maar ook zeker realistische filmpjes voor. Doordat ik dit project mag doen, voel ik me weer erg jong. Ik heb er veel verstand van, omdat dit mijn doelgroep is. Ik wil graag alle vooroordelen weghalen en laten zien wie wij nog meer zijn.”

Waarom heb je voor de schoonmaakbranche gekozen?

“Mijn moeder werkte al voordat ik geboren was in de schoonmaakbranche en ze doet dit werk nog steeds. Toen ik veertien jaar was, zocht ik een bijbaantje waarin ik hard kon werken, maar toch fijne werktijden had, zodat ik nog wat aan mijn weekenden had. Mijn moeder werkte op dat moment bij Language Institute Regina Coeli vanuit Toekomst Schoonmaakbedrijven. Ik mocht op die leeftijd nog niet veel, maar wat ik mocht, deed ik. Ik mocht eens in de maand in het weekend een ochtend of middag werken. Dit vond ik leuk, maar doordat ik zo jong was kon ik niet meer uren maken. Daarom nam ik er op mijn vijftiende een tweede baantje bij. Dat ging prima, maar ik merkte toch dat ik het werk in de schoonmaakbranche veel leuker vond. Mijn tijden waren beter, mijn salaris was beter en mijn collega’s vond ik ook veel leuker en gezelliger. Op een bepaald moment was ik gestopt met mijn andere baantje en vroeg ik aan mijn moeder of ik niet meer uren kon krijgen bij Toekomst Schoonmaakbedrijven bij Regina Coeli. Mijn moeder was daar namelijk projectleider, dus dat was echt geweldig. Ondertussen ga ik nu bijna mijn vierde jaar in bij Toekomst en nog steeds op dezelfde locatie. Ik heb het er nog steeds naar mijn zin en ik krijg ook steeds meer doorgroeimogelijkheden.”

Het is heel belangrijk dat je het niet alleen naar je zin hebt op je werk, maar ook dat je je gewaardeerd voelt.

Wat is voor jou de grootste uitdaging in je werk?

“De grootste uitdaging in mijn werk is niet alleen voor mij een uitdaging, maar voor heel mijn team: de klant blij maken. Bij de locatie waar wij werken staat hygiëne echt op nummer één, dus aan ons de taak dit uit te voeren én ervoor te zorgen dat de klanten ook dit gevoel krijgen. Gelukkig zijn we hier als team heel goed in, want ons gemiddelde cijfer van de afgelopen jaren zit ruim boven de negen. Daar zijn we trots op!”

Wat is volgens jou de belangrijkste schoonmaak-trend en waarom?

“Het verbeteren van de arbeidsomstandigheden. Denk hierbij aan het jongerenloon weghalen, want waarom zouden we jongeren minder betalen terwijl deze net zo hard werken? Zo laat je als bedrijf merken dat je om je medewerkers geeft en er wat aan wilt doen om ze te houden. Het is namelijk heel belangrijk dat je het niet alleen naar je zin hebt op je werk, maar ook dat je je gewaardeerd voelt als medewerker. Bij Toekomst staat de medewerker centraal, zeker ook in deze moeilijke periode. Het zit hem in de kleine dingen, zoals een kaartje laten bezorgen wanneer iemand jarig is en bij speciale gelegenheden een kleine attentie. Dingen die heel normaal lijken, maar snel vergeten worden. Daarom vind ik dit een belangrijke trend en ik ben van mening dat meer bedrijven dit zouden moeten doen.”

Waar zie jij kansen voor de schoonmaak en waarom?

“Wanneer je graag in de schoonmaak wilt werken, hoef je nog geen vakman of -vrouw te zijn. Binnen ons bedrijf hebben we allerlei mogelijkheden. Zo kun je bij ons een andere taal leren of op een locatie werken waar ze jouw moedertaal kunnen spreken. Ook hebben we opleidingen om medewerkers op te leiden tot een echte vakman of -vrouw. En meer van dit soort mogelijkheden. Dit is een echte kans voor de schoonmaakbranche. Mensen voelen zich er welkom door en krijgen de kans door te groeien.”

Mooiste/meest bijzondere project waaraan je hebt gewerkt?

“Ik mag dus voor Toekomst Schoonmaakbedrijven het TikTok-platform bijhouden. Op dit sociale platform zitten voornamelijk jongeren. Elke week is er weer een nieuwe trend. Als je ervoor zorgt dat je meegaat met deze trends, hashtags en sounds, krijg je een groot bereik. Daar wil ik natuurlijk voor gaan. We maken realistische filmpjes op een grappige manier en we zorgen voor betrokkenheid van het bedrijf en de locaties. Het is belangrijk dat mensen weten wie wij zijn en waar we voor staan. Er zit veel werk en tijd in, maar dit wordt beloond met een hoog aantal kijkers en likes.”

Wat zou je nog graag beter kunnen?

“Er is niet specifiek iets dat ik beter wil kunnen, maar ik zou natuurlijk wel meer mooie dingen willen doen voor het bedrijf. Ik vind het leuk om in én voor het bedrijf bezig te zijn.”

Ik mag voor Toekomst het TikTok-platform bijhouden. We maken realistische filmpjes op een grappige manier en we zorgen voor betrokkenheid van het bedrijf en de locaties.

Wie is jouw inspiratiebron en waarom?

“Ik vind Iris Enthoven een inspiratiebron, omdat zij enorm inspirerende podcasts en video’s maakt waarin ze mensen met een verhaal interviewt. Ze geeft verschillende soorten mensen een eerlijke kans. Ik denk dat veel mensen nog wat van haar kunnen leren, dus het is het zeker waard om haar video’s te bekijken.”

Welk boek/app/magazine/gadget/film of iets anders mogen we echt niet missen?

“Ik ben zelf erg fan van de app genaamd motivation. Deze app geeft een paar keer per dag een melding met een motiverende quote. Het kunnen ook kleine complimentjes of spreuken zijn. Ik vind het zelf erg motiverend, omdat je het vanuit een ‘ander’ hoort. Zeker een aanrader!”

Over vijf jaar ben ik:

“Hopelijk eindelijk klaar met studeren en heb ik mijn diploma op zak. Ik werk dan nog steeds met plezier bij Toekomst Schoonmaakbedrijven. Misschien heb ik dan zelfs een hogere functie of ben ik nog verder doorgegroeid.”