John van de Bunt (Visschedijk): "Er is vraag naar maatwerk, aandacht en professionele dienstverlening"

John van de Bunt (Visschedijk): "Er is vraag naar maatwerk, aandacht en professionele dienstverlening"

De huidige stand van zaken in de schoonmaakbranche kun je vangen in cijfers en in woorden. (link: ondernemen/marktonderzoek-schoonmaak-geraakt-door-corona-herstel-in-zicht text: Service Management onderzocht die eerste in het Marktonderzoek 2021) en ging daarna op zoek naar de verhalen achter de cijfers. Hoe is het afgelopen jaar verlopen en wat gaat de toekomst brengen? John van de Bunt, commercieel directeur Visschedijk, deelt zijn visie.

Hoe kijken jullie terug op 2020?

“Net als voor de meeste andere bedrijven stond 2020 natuurlijk in het teken van de Covid-19 pandemie. Wij hebben hard gewerkt aan de instandhouding van werkgelegenheid voor (met name) onze cateringmedewerkers. Het grootste gevaar dat wij direct hebben onderkent is een verminderde aandacht voor onze opdrachtgevers. Die zijn immers lastiger te spreken door het vele thuiswerken. Alle inspanningen zijn dan ook gericht geweest op het behouden van goede relaties. Daarnaast zijn onze systemen verder ontwikkeld en klaargemaakt voor de toekomst, zodat we sneller kunnen beschikken over betere informatie. De nieuwe tijd vraagt ook om nieuwe facilitaire concepten, waarbij we aandacht hebben voor een ander pandgebruik, krapte op de arbeidsmarkt en duurzaamheid. Die facilitaire vraagstukken hebben wij uitgewerkt en inmiddels bij een aantal van onze opdrachtgevers uitgerold. Daarover is veel enthousiasme bij zowel gebruikers, opdrachtgevers als medewerkers.”

Wat is jullie verwachting voor de rest van 2021 en daarna?

“Wij zien ons bedrijf ook de komende tijd als een sterke partner in totaal facilitaire dienstverlening. Natuurlijk blijft schoonmaak het grootste deel uitmaken van onze omzet, maar we zien wel een verschuiving naar een bredere dienstverlening. Niet in de laatste plaats door de veranderende gedachte over facilitaire dienstverlening in een gebouw. Wij voorzien dan ook dat we hier goed op kunnen inspelen en mooi mee kunnen groeien. Wij blijven investeren in datgene waar we al jaren sterk in zijn, namelijk onze mensen en het vakmanschap van deze mensen. Wij zijn er van overtuigd dat de toekomst van ons type bedrijf is gelegen in de zorg en aandacht voor medewerkers. De krapte op de arbeidsmarkt zal die noodzaak nog verder onderstrepen. Wij zien 2021 en verder dan ook met vertrouwen tegemoet en verwachten de komende jaren verder te kunnen bouwen aan groei van ons bedrijf.”

Hoe rooskleurig of somber zien jullie de toekomst in?

“Wij zijn dan ook positief gestemd over de toekomst. Ongetwijfeld dat de voorspellingen over minder vierkante meters kantoorruimte in Nederland voor een deel zullen uitkomen. Maar er is zeker een vraag naar maatwerk, aandacht en professionele dienstverlening. De trend uit de retail waarbij de mooie specialistische bedrijven overeind zijn gebleven ten koste van de grotere ketens kan ook doorzetten in ons vakgebied.”

Heeft de coronacrisis volgens jullie een blijvend effect op de schoonmaakbranche?

“In termen van een andere visie op de schoonmaakbranche, of breder binnen de facilitaire diensten, zien wij zeker een blijvend effect. De crisis heeft veel bedrijven en mensen die er werken doen beseffen dat schoonmaak (en ventilatie) een belangrijk onderdeel uitmaakt van een veilige werkomgeving. De schoonmaker specifiek is daarmee niet langer iemand die in de anonimiteit het werk doet buiten kantooruren, maar juist vaker een zichtbaar onderdeel is geworden van de veilige omgeving. Dat vraagt ook om een andere benadering. Net datgene waar wij een verschil in kunnen maken. Uiteraard wordt er meer flexibiliteit verwacht van de dienstverlener. Diensten verrichten op basis van bezetting zal zeker een belangrijke verandering gaan zijn.”

In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

“Wij zien veel nieuwe kansen in de combinatie van soft services zoals receptie, catering en schoonmaak. Enerzijds omdat het combineren van diensten meer flexibiliteit geeft en dus een betere beleving, maar ook omdat we daarmee medewerkers een mooier dienstverband kunnen aanbieden waarmee wij een betere positie als werkgever hebben en een deel van de krapte op de arbeidsmarkt kunnen ondervangen. Samen met onze internationale organisatie werken we verder aan onze hardservice diensten. Gebouwonderhoud in de breedste zin is iets waar we komende jaren verder aan gaan bouwen. Inmiddels verzorgen wij al bij diverse opdrachtgevers zowel soft- als hardservices.”

Wij zien veel nieuwe kansen in de combinatie van soft services zoals receptie, catering en schoonmaak.

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?

“Al 15 jaar werken wij nauw samen met sociale partners om medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzame kansen te bieden binnen de facilitaire dienstverlening. Op dit moment constateren wij dat ook in deze doelgroep een krapte op de arbeidsmarkt ontstaat. Wij willen desalniettemin invulling blijven geven aan onze eigen SROI-ambities en die van onze opdrachtgevers en zoeken telkens naar innovatieve oplossingen om met deze doelgroep te blijven werken.”

“Wij hebben grote ambities op het gebied van duurzaamheid. Samen met onze ketenpartners innoveren we continu om hier invulling aan te geven. Denk hierbij aan water- en chemiereductie in de schoonmaak, samenwerken met lokale toeleveranciers in catering en de toepassing van elektrische voertuigen in ons wagenpark. Ook onze opdrachtgevers proberen wij hierin pro actief te stimuleren door duurzame oplossingen aan te bieden of ondersteuning te bieden op het gebied van duurzaamheid. Een prachtig voorbeeld hiervan is de afvalscan waarmee we de milieu-impact alsook de kosten reduceren.”

Frequent persoonlijk contact met onze opdrachtgevers en persoonlijke aandacht voor onze medewerkers vinden wij het voornaamst.

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

“Onze interne formulierenstromen, registraties en meetinstrumenten zijn al enige jaren gedigitaliseerd. De foutmarge is hierdoor aanzienlijk verkleind, wat de medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid ten goede komt. De data stelt ons in toenemende mate in staat om voorspellende informatie te genereren waardoor wij pro-actiever kunnen handelen.”

“De markt heeft in toenemende mate behoefte aan gebruikersgerichte schoonmaak, een dienstverlening afgestemd op het pandgebruik met een continu kwaliteitsniveau. Tools als sensoren, people counters, luchtkwaliteitmeters en IOT apparatuur helpen ons om de juiste realtime stuurinformatie te genereren en onze dienstverlening hierop af te stemmen. We maken hierdoor het gebouw niet alleen schoner, maar ook gezonder voor de gebruikers. Digitalisering kan echter ook de persoonlijke afstand vergroten. Hiervan zijn wij ons dagelijks bewust. Frequent persoonlijk contact met onze opdrachtgevers en persoonlijke aandacht voor onze medewerkers vinden wij het voornaamst. Het blijft immers wel mensenwerk.”