Hollen, stilstaan en weer hollen (blog Johan Buiting)

Hollen, stilstaan en weer hollen (blog Johan Buiting)

Je hebt ondernemerschap en schoonmaakondernemerschap. Wat ons onderscheidt van mkb'ers in andere sectoren is onze klantgerichtheid. We willen altijd dienstverlening bieden, bijna voordat het gevraagd wordt.

Het zit in ons DNA dat we mensen willen ontzorgen en dat gaat tegenwoordig verder dan schoonmaak. Het zit in een diversiteit aan werkzaamheden. Zo pakken we tegenwoordig ook voor tal van klanten groenwerkzaamheden op, leveren we desinfectiezuilen of verzorgen we zelfs stratenmakerswerkzaamheden. Eigenlijk wil een schoonmaakondernemer, dienstverleningsgericht als hij of zij is, nooit nee verkopen. Het is inspringen, hollen en stilstaan en weer hollen. Maar met ‘nooit nee verkopen’ moet je ook uitkijken.

Geen roofbouw

Want je moet je dienstverlening ook kunnen leveren en oppassen dat je geen roofbouw op je medewerkers pleegt. Als je niet voldoende kennis voor een bepaalde klus hebt, is ‘nee’ ook een antwoord. Of als je gewoonweg de capaciteit niet hebt of hemel en aarde moet bewegen om iets voor elkaar te krijgen, dan kan het ook ‘nee’ zijn.

Alhoewel ik het persoonlijk lastig vindt om ‘nee’ te verkopen. Soms vind je toch een mogelijkheid omdat medewerkers zich flexibel opstellen. Zoals die keer dat we voor vloeronderhoud bij een farmaceut alleen ’s avonds en ’s nachts terechtkonden en mijn medewerkers dat wel wilden oppakken. Dan moet je hen ook faciliteren, met voldoende vrije tijd om bij te komen of door te zorgen voor eten en drinken. Je moet snappen wat je van je medewerkers vraagt. In dit geval verstoor je bijvoorbeeld hun bioritme. Dat is niet niets.

Aanbesteden is wat mij betreft te veel prijsvechten. Ik ga liever bij mijn klanten langs met mijn verhaal

Denken in mogelijkheden

Denken in mogelijkheden zit ons als schoonmaakondernemers in het bloed. Ik zie die mogelijkheden vooral ontstaan bij onze mkb-opdrachtgevers. Daar is, in tegenstelling tot bij aanbestedingen, nog de ruimte om mooie schoonmaakdienstverlening met kwaliteit neer te zetten. Aanbesteden is wat mij betreft te veel prijsvechten. Ik ga liever bij mijn klanten langs met mijn verhaal, waarbij we ook niet te beroerd zijn om eens bij te springen. Bijvoorbeeld: omdat de terrassen in de horeca open konden, zijn we bij hen gratis de glazen gaan wassen. En: Aan het begin van de coronaperiode hebben we gratis flesjes desinfecterende handgel uitgedeeld bij onze opdrachtgevers.

Boven drijven

Als je een warm contact hebt met je opdrachtgevers, merk ik dat er bijzondere zaken boven komen drijven. Zoals een restaurant dat ons nu wil inschakelen bij piekmomenten om maaltijden te bezorgen. We zijn dat aan het regelen met een werkneemster die hiermee wellicht weer langzaam het arbeidsproces in kan treden. Kortom, ondernemen is kansen zien, binnen de balans die je voor je medewerkers moet bewaken. Schoonmaakondernemer zijn betekent dat die kansen zich nog breder voordoen dat je denkt. Het is hollen, stilstaan en weer hollen. Continu.

Johan Buiting, eigenaar schoonmaakbedrijf BK Schoonmaak Plus in Zevenaar.

Andere blogs op Service Management: