Hoe kom je aan nieuw personeel? 20 tips

Hoe kom je aan nieuw personeel? 20 tips

De arbeidsmarkt is Krap, met een hoofdletter K. De werkloosheid is historisch laag en onlangs (link: https://servicemanagement.nl/sector/voor-het-eerst-meer-vacatures-dan-werklozen text: meldde) het Centraal Bureau voor de Statistiek dat er voor het eerst meer vacatures dan werklozen waren. De vraag is dus hoe je aan nieuw personeel komt om al het schoonmaakwerk uit te voeren. De Kamer van Koophandel geeft twintig tips.

Tips om aan nieuw personeel te komen:

  1. Zet je bedrijfswebsite in, samen met social mediakanalen die je doelgroep gebruikt. Denk aan Linkedin en Facebook, maar bijvoorbeeld ook aan Instagram en YouTube.
  2. Gebruik je persoonlijke en zakelijke netwerk en ook dat van je (oud)medewerkers.
  3. Veil de werkzaamheden als opdracht aan zzp'ers.
  4. Organiseer samen met andere mkb-ondernemers het werven en uitwisselen van personeel.
  5. Zet je vacature uit bij het UWV en de Sociale dienst.

  1. Zet je vacature uit bij intermediairs zoals uitzendbureaus, detacheringsbureaus, payrolbedrijven en werving- en selectiebureaus.
  2. Vraag je netwerk via je ondernemersvereniging, netwerkclub, sportclub of andere hobbyvereniging of die van je medewerkers.
  3. Plaats de vacature op online vacaturebanken en websites.
  4. Leg de vraag neer bij re-integratie bureaus.
  5. Benader opleidingsinstituten en scholen voor bijna of net afgestudeerden.
  6. Informeer bij brancheorganisaties, zoals Schoonmakend Nederland of SieV.
  7. Adverteer online en offline in landelijk, regionale of lokale media. En plaats je vacature natuurlijk op de meest relevante vakmedia, zoals Service Management voor schoonmaakvacatures.
  8. Werf personeel intern: geef je eigen medewerkers de kans te groeien. Dat is een manier om personeel aan je te binden.
  9. Neem deel aan banenmarkten en carrièrebeurzen.
  10. Gebruik alle bekende en onbekende marketingkanalen: flyer, poster, oproep bedrijfsauto, op een festival, congres of andere grote bijeenkomst van de doelgroep.
  11. Zet stagiaires en afstudeerders in en bied talenten een kans te blijven.
  12. Maak een persbericht over een leuk aspect van je bedrijf: een nieuw product, een nieuwe dienst, je jubileum of een goede-doelen-actie van je personeel. Maak je personeelsbehoefte kenbaar in het artikel.
  13. Benader actief een andere werkgever bij een bedrijfssluiting of reorganisatie in de regio.
  14. Organiseer een open dag voor je klanten, leveranciers, je netwerk en potentiële werknemers.
  15. Houd sollicitanten voor jezelf of ondernemers in je netwerk in portefeuille. Dat biedt opties voor de langere termijn. Vraag kandidaten in verband met de AVG privacywetgeving om toestemming.

Bron: KvK