Nomineer jouw schoonmaker / team / leidinggevende / glazenwasser van het jaar!

Nomineer hier

Wat gebeurt er als je Schoonmaker van het Jaar wint? “Ik had niet verwacht dat het zo’n impact zou hebben”

Wat doet het winnen van de Schoonmaker van het Jaar prijs met je? Wat komt er op je af na het winnen van deze landelijke verkiezing? We vroegen het de Nederlandse Schoonmaakster van het Jaar 2017, Janice Goossens, schoonmaaksters bij Beercoo. Volg Service Management op LinkedIn:

Het dorpje Oudewater, midden in Het Groene Hart. De zon schittert in het water en met een net zo’n verblindende glimlach opent Janice de deur. Vanaf haar 16e werkte ze in verschillende hotels in Londen, waar ze functies bekleedde als receptioniste, supervisor en leidinggevende. Inmiddels woont ze al meer dan twintig jaar in Nederland.


LEES OOK: Inschrijvingen Golden Service Awards 2020 zijn geopend!


Gezellig aanschuiven voor een stukje taart

Janice werkt bij Jan van Dam Machine Transport en op het Stadskantoor. Bij Jan van Dam werkt ze alleen – hoewel, alle medewerkers bij Jan van Dam voelen als haar collega’s. Is er iemand jarig, dan vragen ze of Janice gezellig aanschuift voor een stukje taart. Dat vindt ze hartstikke leuk. ‘‘Maar daarna blijf ik wel wat langer hoor, anders voel ik me schuldig dat ik een kwartier heb zitten koffiedrinken en niks heb gedaan! Dat is gewoon het verantwoordelijkheidsgevoel dat ik heb voor mijn werk.’’

Op het Stadskantoor werkt ze samen met Tiny. ‘‘Wij hebben heel veel fun samen, we zijn altijd aan het lachen.’’ Ze merkt dat ook in het selectieproces van de mensen op kantoor rekening wordt gehouden met de zogenaamde Beercoo smile. ‘’Bijna iedereen die je tegenkomt heeft een mooie glimlach.’’


LEES OOK: Evelyn Kolkman (Leidinggevende van het Jaar 2019): “Alles valt of staat met communicatie


Van interne held naar landelijke kansmaker

Hoewel anderen haar kansen groot inschatten, was Janice nog niet zo zeker van haar zaak. Ze wist welke collega’s ook opgegeven waren. Dat waren allemaal leuke mensen. ‘‘Ik dacht, die worden het vast. Toen op de Smile Day werd bekendgemaakt dat ik had gewonnen binnen Beercoo, zeiden ze: En nu gaan we voor de landelijke verkiezing! Ik dacht no way, zero kans dat ik win. Ik doe gewoon mijn werk en dat is het.’’

Ik dacht no way, zero kans dat ik win. Ik doe gewoon mijn werk en dat is het

Collega Tiny heeft alles met haar meebeleefd. Ook Nathalie en haar collega’s bij Jan van Dam en het Stadskantoor waren apetrots op Janice. ‘Jij gaat het worden hoor!’ moedigden ze haar aan. In de aanloop naar de verkiezing kwam er steeds meer publiciteit rondom Janice en haar deelname. ‘’Regelmatig kwamen ze foto’s maken, bijvoorbeeld hier bij Jan van Dam. Op een gegeven moment riepen ze voor de grap: Krijgen we een kalender van je? Iedereen leefde ontzettend met me mee.’’

De avond waarop iedereen heeft gewacht

Janice kan zich nog goed de spanning van die dag herinneren. En de aandacht. Er werden foto’s gemaakt, interviews afgenomen en ondertussen groeiden de zenuwen onder alle aanwezigen. Collega’s, vrienden en haar man en kinderen stonden strak van de spanning. ‘‘Iedereen is daar voor mij. Ik wilde op een gegeven moment zó graag winnen. Niet voor mezelf, maar voor hen! Stel dat ik niet zou winnen, dan was dat echt de domper van de dag.’’


LEES OOK: Nieuwe categorie Golden Service Awards: Glazenwasser van het Jaar


De sfeer op het gala was geweldig. Alle finalisten zaten aan hun eigen tafel met collega’s en vrienden, maar ook onder de kandidaten werd er veel gesproken en gelachen. Normaal gedragen gasten zich beleefd en rustig in een restaurant. Dat was door de spanning echter niet het geval tijdens deze gala-avond. ‘‘Je had ze moeten zien!’’ Iedereen was zo op van de zenuwen, dat mensen op een gegeven moment bovenop de tafel sprongen. ‘’En dat was zelfs nog vóór de uitreiking. Zodra we hoorden dat ik daadwerkelijk gewonnen had, waren we helemaal niet meer te houden. Iedereen ging uit z’n dak. Echt helemaal top.’’

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Het leven na de Schoonmaker van het Jaar Verkiezing

In de periode direct na de verkiezing kwamen ontelbare mensen op Janice af om haar te feliciteren. Tijdens het werk, op feestjes van de voetbal, maar ook tijdens het wandelen met de hond of in de supermarkt. ‘‘Ik was gewoon boodschappen aan het doen en ineens hoor ik heel hard: HEY JANICE! SCHOONMAKER VAN HET JAAR! Toen kwam het personeel van de Jumbo aanlopen met een bos bloemen.’’ Janice is zelfs uitgenodigd door de burgemeester van Oudewater voor de nieuwjaarsreceptie. ‘‘Ik had niet verwacht dat het zo’n impact zou hebben.’’

Hoe zit het met haar werkgevers: behandelden die haar anders na de overwinning? ‘‘Welnee, ze zijn altijd lief voor me geweest. Wel heb ik heel veel bloemen en cadeaus gekregen, de hele kamer stond vol.’’

Titel opent deuren

Daarnaast zijn haar van verschillende kanten banen aangeboden. Het winnen van de Schoonmaker van het Jaar Verkiezing opent dus wel degelijk deuren. Maar of Janice daarop zit te wachten? Niet echt. Ze is gelukkig met het leven dat ze nu leidt.

Het is hartstikke leuk dat ze aan je denken, maar ik moest wel bij mezelf blijven

‘‘Het is hartstikke leuk dat ze aan je denken en het is heel makkelijk om erin mee te gaan. Een nieuwe baan, een nieuwe auto, het is aantrekkelijk. Maar ik moest wel bij mezelf blijven en niet teveel beïnvloed worden door andere mensen. Voordat ik Schoonmaakster van het Jaar werd, was ik hartstikke gelukkig en tevreden. Ik heb fijne collega’s en een leuke baan. Moet ik dat ineens veranderen? Nee, ik ben gelukkig zo.’’

Hogere prestatiedruk na winnen award

Sommige sporters of mensen uit het zakenleven ervaren een verhoogde prestatiedruk nadat ze een award of prijs hebben gewonnen. Ze leggen de lat voor zichzelf steeds hoger, omdat ze anders bang zijn dat ze de hoge verwachtingen van anderen niet waarmaken.

Janice had hier kort na het winnen van de verkiezing ook last van. Maar gelukkig heeft ze dat snel achter zich kunnen laten. ‘’Ik had dat in het begin heel erg. Ik controleerde alles extra goed. Alles moest helemaal in orde zijn, anders komt er een klacht en dan ben ik Schoonmaker van het Jaar! Dat mocht echt niet van mezelf. Ik werd er gewoon moe van. Op een gegeven moment dacht ik, ik lijkt wel gek ook. Vóór de verkiezing deed ik het zo, dus dat moet ik nu ook gewoon weer doen.’’

Schoonmaakvak is meer dan poetsen alleen

Dat de Schoonmaker van het Jaar Verkiezing wordt georganiseerd, vindt Janice fantastisch. Schoonmaker is immers geen baan die door velen geambieerd wordt. De verkiezing geeft het vak positieve aandacht en laat zien dat het meer is dan poetsen alleen. Ook zaken als gastvrijheid en klantbeleving horen bij het werk als schoonmaker. ‘‘Veel mensen die het schoonmaakvak kiezen, doen dat omdat ze kinderen hebben, de taal niet goed spreken of niet zijn opgeleid. Maar dat maakt je niet minder dan de rest. Ik vind het zo belangrijk dat ons werk deze positieve aandacht krijgt, dat verdienen alle schoonmakers.’’

Ik vind het zo belangrijk dat ons werk deze positieve aandacht krijgt, dat verdienen alle schoonmakers

Bewuste keuze voor het schoonmaakvak

Niet iedereen begrijpt haar keuze om schoonmaker te worden en te blijven, zeker niet omdat ze vroeger leidinggevende is geweest. ‘‘Je kan veel meer!’’ zeggen ze dan. ‘’Dat is ook zo, maar je moet wel doen wat je gelukkig maakt en wat past in je leefpatroon. Die grote verantwoordelijkheden die ik als manager had, hoef ik niet meer. Ik vind het fijn zoals het nu is.’’

Omdat ze andere functies heeft gehad, merkt ze dat sommige mensen anders tegen haar aankijken als schoonmaakster. ‘‘Ik heb meegemaakt dat mensen je aankijken alsof je niks bent. Ze zeggen bijvoorbeeld geen goedemorgen terug, want je bent toch maar de schoonmaakster.’’ Gelukkig komt het maar zelden voor en gebeurt het niet bij de opdrachtgevers waar ze nu voor werkt. ‘‘Het ligt ook een beetje aan jezelf. Je moet gastvrij zijn, goedemorgen zeggen op zijn minst. Dan krijg je meestal ook een goede reactie terug.’’

Tip: aandacht voor de klant

De award van Janice staat naast de televisie, in de woonkamer. Wat ze denkt als ze naar de award kijkt? ‘’Hoe geweldig ik ben!’’ Een schaterlach volgt. ‘Nee hoor, het is gewoon leuk. Ik ben er helemaal trots op. Ik werk er hard voor en dat heb ik al die tijd ook gedaan.’’ Kandidaten van de volgende verkiezingsronde wil ze meegeven dat het naast hard werken ook belangrijk is om aandacht te hebben voor je klant. Door je gastvrij op te stellen en je klant te leren kennen, maak je gemakkelijk contact en wordt het werk nog leuker.

Golden Service Awards 2020

De Golden Service Awards hebben een helder doel: een stevige bijdrage leveren aan de kwaliteit en trots binnen de schoonmaaksector. We werken aan het belang en het bevorderen van de zichtbaarheid en uitstraling van schoonmaak.

Sinds 1 juni kunnen schoonmaakbedrijven via www.goldenserviceawards.nl hun gegadigden voor de titels Schoonmaker van het Jaar, Leidinggevende van het Jaar, Schoonmaakteam van het Jaar en Glazenwasser van het Jaar inschrijven. De inschrijvingen sluiten in september. Op 3 december worden de winnaars van de Golden Service Awards bekend gemaakt.

Met dank aan de ambassadeurs die achter de Golden Service Awards staan. Dat zijn Numatic, Katrin, ICS Groep, SMB Willems, CSU, Gom en EW Facility Services. Zij maken deze verkiezing mede mogelijk.

Laatste nieuws

Ondernemen

Launching Partners