Hijman: Vooral dicht bij jezelf en je klant blijven

Hijman: Vooral dicht bij jezelf en je klant blijven

Hijman Schoonmaakartikelen BV bestaat al tenminste 115 jaar en als het om schoonmaakartikelen gaat, is de onderneming een begrip in Amsterdam en ver daarbuiten. Gestaag en autonoom groeiend, volgens de leiding door flexibel te handelen, goed te luisteren naar de klant en een 'doe maar gewoon' aanpak. Een gesprek met Roland Wink, de eerste algemeen directeur die niet tot de Hijman-familie behoort.

Begin februari was de heropening van de ‘winkel’ aan de Flinesstraat. Cash & carry, de grootste schoonmaakwinkel van Nederland, ruim 800 m2, met circa 5.000 schoonmaakartikelen van sponzen, wissers en reinigingsmiddelen tot machines. Een zeer Amsterdamse opening, informeel en tegen een grachtengordeldecor, met kraampjes voor de catering, cafémuziek en bijna 300 gasten. Algemeen directeur Roland Wink over die aanpak: “We houden niet zo van lange praatjes en veel poeha. Je moet gewoon dicht bij jezelf blijven.”

Vijf generaties

De onderneming is opgericht rond 1900 door Simon Hijman, een joodse marktkoopman met sponzen en zeemleer. De onderneming zat toen aan de Hoogte Kadijk te Amsterdam. De tweede generatie werd gevormd door Jacob en Louis Hijman. In1960 kwam Salomon Hijman, de derde generatie, bij de onderneming. De legendarische ‘Sal’ (overleden in 2016) bouwde het bedrijf uit tot een echte groothandel in schoonmaakartikelen. In 1980 werd Salomon Hijman DGA. In 1982 kwam de zoon van Salomon Hijman, Donald, bij de zaak. Hij werd in 2003 de vierde generatie DGA. En in de coulissen staat zijn zoon Nigel (30), actief in de verkoop bij Hijman Schoonmaakartikelen BV, als vijfde generatie ook al klaar om op termijn in de voetsporen te treden van zijn vader en opa.

In dat familiedecor trad in 2001 Roland Wink aan als financieel directeur, naast algemeen directeur Donald Hijman. Roland Wink (nu 58) was tot dan bij bedrijven business controller, maar deed in dienst van Hijman Schoonmaakartikelen BV al snel meer dan alleen de financiën en werd er in 2004 algemeen directeur. Vanaf dat moment tot nu toe is hij ook eindverantwoordelijk voor de gehele onderneming en voor de dagelijkse leiding.

Chauffeurs als vertegenwoordigers

Het bedrijf is sinds de jaren zestig gevestigd in Amsterdam-Duivendrecht in een complex van 5000 vierkante meter, vooral bestaande uit de ‘winkel’ die totaal is vernieuwd en omgetoverd tot een cash and carry. De eerste echte verbouwing sinds 1990. Roland Wink: “Er is nu een schone en ruime winkel, met aandacht en ruimte om alle producten goed te kunnen laten zien en te demonstreren. Een nette koffiecorner voor onze klanten waar ze onder het genot van een lekker bakje koffie kunnen bijkletsen met vakgenoten. Deze offline aanwezigheid wordt aangevuld met een uitgebreid klantenportaal via hijman.nl. In onze winkel komen dagelijks rond de honderd klanten, waaronder elke dag drie tot vier nieuwe. De onderneming heeft ruim 3100 actieve afnemers, vooral in de Randstad, midden Nederland en Brabant. Schoonmaakbedrijven zorgen voor 70 procent van de omzet, 30 procent komt van de horeca, de industrie en gemeenten.”

Alles zelf leveren

Hijman Schoonmaakartikelen BV telt 31 medewerkers. De directie bestaat uit Roland Wink als algemeen directeur en commercieel directeur Dennis Bloemers, in het bedrijf ooit begonnen als orderpicker. Hieronder staan twee jonge managers, voor respectievelijk de logistiek en de winkel. Wink: “Wij leveren voor 95 procent alles zelf. Een strategische keuze, want onze chauffeurs hebben direct klantencontact, horen en zien veel en zijn zo bij wijze van spreken voor een kwart vertegenwoordigers. Sommige chauffeurs werken al meer dan 20 jaar bij ons, dan creëer je een echte band met de klant.”

Er is nu een schone en ruime winkel, met aandacht en ruimte om alle producten goed te kunnen laten zien en te demonstreren

Gestage groei

Wat de omzet betreft behoort Hijman tot de vijf grootste zelfstandige handelsondernemingen in deze branche, ondernemingen die geen eigendom zijn van investeerders. De groei van Hijman is volkomen autonoom, zonder overnames. Wink: “Ondanks diverse gesprekken, met name in het verleden is het er nooit van gekomen. Wij budgetteren met een gestage netto omzetgroei van 5 tot 7 procent per jaar, exclusief prijsverhogingen. Vorig jaar was de omzet ineens veel hoger, maar deze is voor het merendeel veroorzaakt door exorbitante verhoging van de prijzen. De enorme stijging van met name de energie- en transportkosten lagen hieraan ten grondslag. Papierproducten gingen zeker 50 tot 60 procent omhoog, reinigingsmiddelen stegen 20 tot 25 procent en hulpmaterialen werden 15 procent duurder. Naar verwachting zullen er prijsdalingen komen in dit jaar. Hoe groot deze dalingen zijn, wanneer deze plaatsvinden en op welke productgroepen, blijft echter gissen.”

Veranderingen

Wat is er in zijn ogen de laatste jaren in deze branche veranderd op het gebied van bijvoorbeeld de distributie? “Wat ons betreft erg weinig. Er staan uiteraard wel genoeg transportbedrijven bij ons op de stoep, maar we blijven alles zelf doen en willen de relatie met de klant niet via derden uithollen. Hijman Schoonmaakartikelen BV is de pionier geweest voor wat betreft levering tot in de werkkast bij de klant en met name in de werkkast van de klant van het schoonmaakbedrijf. Inmiddels veelvuldig gekopieerd, maar nooit geëvenaard. Elektrisch vervoer is inmiddels een must en het automatisch bijvullen van werkkasten komt eraan.” En wat betreft veranderingen in het assortiment? “Natuurlijk de vergroening, verduurzaming van de reinigingsmiddelen, de robotisering en de invloed van data op het beheren van het assortiment en klant.”

De leden van Xubliem zijn stuk voor stuk bedrijven die hun sporen verdiend hebben en elkaar niet bijten.

Xubliem

Hijman Schoonmaakartikelen BV heeft zich per 1 januari 2023 aangesloten bij Xubliem, een coöperatie van zes internationale groothandels, allemaal familiebedrijven. Xubliem bestaat naast Hijman Schoonmaakartikelen nu uit Breman in Franeker, Gros in Gemert, Weska in Rotterdam, ProEquip in Luik en Salubris in Antwerpen. Wink over deze stap: “Een logische stap in de verdere ontwikkeling van ons mooie bedrijf. De leden van Xubliem zijn stuk voor stuk bedrijven die hun sporen verdiend hebben en elkaar niet bijten. Er is een vracht aan kennis en ervaring opgebouwd bij elk bedrijf, elk lid committeert zich aan het delen ervan. We kijken bij elkaar in de keuken, kijken naar de best practices, helpen elkaar in nood. We proberen natuurlijk ook betere afspraken te maken met onze preferred suppliers.”

Nooit stil staan

Na vier generaties Hijman stapte Roland Wink als leidinggevende in een familiebedrijf van meer dan een eeuw oud. Is dat niet moeizaam manoeuvreren in de rol van algemeen directeur? Roland Wink: “Zeker in het begin heb ik dat wel eens lastig gevonden omdat je toch opereert in de schaduw van Sal en Donald Hijman. Voorgestelde veranderingen leveren dan nog wel eens discussie op. Daar was ik op voorbereid, want daar kun je als eerste niet-Hijman op wachten in een succesvol familiebedrijf. Ik ben mij ervan bewust dat ik deze rol vervulde en ook nog steeds vervul, maar er moesten toen ook de nodige stappen gezet worden op het gebied van accountmanagement, interne organisatie, automatisering, enzovoorts. Als mkb-bedrijf kan en mag je nooit stil staan. Wij zijn continu in beweging, we bewegen mee met onze kanten en de markt. De mooie nieuwe klanten en resultaten spreken dan ook voor zich."