Het opleiden van schoonmakers gaat steeds verder

Opleiden lijkt steeds belangrijker te worden in de schoonmaakbranche: schoonmakers worden vaker, langer en gespecialiseerder opgeleid dan ooit te voren. Waar komt deze drang tot opleiden vandaan en wat betekent dit voor de opleiders en voor de branche?

Dit trendartikel verscheen in de bedrijvengids van Service Management. In het digimazine vindt u niet alleen een overzicht van alle schoonmaakbedrijven, maar ook negen andere trendverhalen.

Opleiden staat hoog op de agenda

Opleiding stond bij het merendeel van de schoonmaakbedrijven altijd al hoog in het vaandel, maar de afgelopen jaren is het overal zo mogelijk nóg hoger op de agenda komen te staan. Waarom? Eigenlijk is dat terug te rekenen naar twee oorzaken: enerzijds is goed werkgeverschap in de huidige krappe arbeidsmarkt belangrijke. Daarbij kijken kandidaten scherp naar de manier waarop een bedrijf zorgt voor haar werknemers en in hoeverre er ruimte is voor ontwikkeling.

Anderzijds staat de noodzaak om goed op te leiden bij opdrachtgevers op het netvlies. Zo wordt er in aanbestedingen ook vaker en specifieker gevraagd naar goed opgeleide en gediplomeerde schoonmakers.

Onderscheiden met opleidingen

Kortom, het opleiden van personeel is essentieel voor het aantrekken en behouden van zowel klanten als van personeelsleden. Dit heeft als gevolg dat opleiden een manier is geworden voor schoonmaakbedrijven om zich te onderscheiden. En aangezien de basis vakopleiding volgens de cao verplicht is, wordt hij-als het goed is-door elk schoonmaakbedrijf aangeboden. Daarom gaan schoonmaakbedrijven steeds verder in het opleiden van haar personeel: de basis vakopleiding alleen is niet meer onderscheidend genoeg.

Breder aanbod: bedrijfsspecifieke trainingen en opleidingen

Eén van de manieren van schoonmaakbedrijven om zich op het gebied van opleiding te kunnen onderscheiden, is door het oprichten van een eigen academie of een leeromgeving. Daarmee biedt het schoonmaakbedrijf vooral bedrijfsspecifieke opleidingen of trainingen aan. Daarmee wordt het aanbod van opleidingen als vanzelf een stuk breder. Deze specifieke trainingen zijn bijna altijd ontwikkeld door het bedrijf zelf. Want wanneer het op bedrijfsspecifieke trainingen aan komt, weet niemand beter wat erin moet dan de organisatie zelf.

Hiervoor zoekt het schoonmaakbedrijf in de meeste gevallen de samenwerking met een onderwijspartner op. Zo heeft Asito samen met de SVS een speciale basisopleiding ontwikkeld voor perronreinigingen voor vliegtuigschoonmaak.

Veranderende rol vraagt meer soft skills van schoonmaker

De rol van de schoonmaker is de afgelopen jaren flink geëvolueerd: van de onzichtbare schoonmaker die in de late avond -of vroege ochtenduurtjes in alle stilte de kantoren schoonmaakte, naar een servicegerichte gastvrouw/-heer die overdag het schoonmaakwerk uitvoert en veel contact heeft met de klant. Dit laatste vergt meer soft skills van de schoonmaker, zoals sociale vaardigheden, taalvaardigheid, uitstraling, persoonlijke verzorging en hospitality.

Daarnaast wordt steeds vaker een resultaatgerichte aanpak van de schoonmakers gevraagd, waarbij het vaste werkprogramma langzaam uit beeld verdwijnt. Dit vraagt weer meer zelfstandigheid en inzicht van de schoonmakers.

Het is van groot belang dat de schoonmakers de gelegenheid krijgen om mee te groeien met deze ontwikkelingen: continue bijscholing is dus belangrijk. Niet alleen op vaktechnisch gebied, maar juist ook op het gebied van persoonlijke ontwikkeling zodat de schoonmaker beschikt over de juiste soft skills. Het is inmiddels ook niet meer voldoende om éénmalig aan het begin van de loopbaan een diploma te behalen. Er moet continu door geleerd worden om alle ontwikkelingen bij te kunnen benen. De schoonmaakbranche staat immers niet stil.

Tevreden medewerkers én tevreden klanten

Met andere woorden: opleiden wordt belangrijker én breder in de schoonmaak. Aan de ene kant is het belangrijk dat schoonmakers continu blijven doorleren, zodat ze mee kunnen ontwikkelen met de veranderingen in de branche. En aan de andere kant worden de schoonmakers steeds breder opgeleid. Naast de basis vakopleidingen, worden er enorm veel verschillende trainingen, opleidingen en cursussen aangeboden. Alles om de schoonmaker zoveel mogelijk kennis en skills mee te geven. En dat zorgt weer voor tevreden medewerkers én tevreden klanten. Zo is de cirkel weer rond.

Lees ook: Service Management Bedrijvengids Digimazine