Mis niks en meld je aan voor de Service Management nieuwsbrief

Aanmelden

Healthcare Cleaning webinar over coronavirus: “Het gaat niet om waarmee je schoonmaakt, maar om hóe je dat doet”

Op woensdag 13 mei, wat eigenlijk de tweede Interclean-dag geweest zou zijn, organiseerde Interclean Amsterdam online de Healthcare Cleaning webinar. Experts van Clean Hospitals Prof. Didier Pittet en Martin Kiernan kwamen aan het woord en deelden informatie over het coronavirus, infectiepreventie en de rol van schoonmaak. Volg Service Management op LinkedIn:

Informatie met elkaar delen

De tweede editie van het Healthcare Cleaning Forum stond eigenlijk gepland voor woensdag 13 mei op de tweede beursdag van Interclean. Maar door de coronapandemie is dat allemaal uitgesteld naar november. “De nieuwe realiteit van vandaag de dag is de aanleiding voor de Interclean online. Er is zoveel informatie die we graag met jullie willen delen”, opende beursmanager Rob den Hertog de webinar. “Dat is nu belangrijker dan ooit. En we weten dat jullie momenteel onder extreme druk staan, dus dat maakt het extra speciaal dat jullie in grote getalen aanwezig zijn bij deze webinar.”

Achtergrondinformatie coronavirus

Na de officiële opening nam prof. Didier Pittet, onder meer voorzitter van Clean Hospitals, het woord. Beginnend met een korte uitleg over het COVID-19 virus. Zo werd duidelijk dat SARS-CoV-2 oorspronkelijk een vleermuis-virus was, voordat het overdraagbaar werd van mens tot mens. Het grote probleem van het nieuwe coronavirus, is dat niemand antistoffen heeft, dat er geen medicijn en geen vaccin is.

Het virus kan zich gemakkelijk verspreiden, met name via kleine druppeltjes die je met bijvoorbeeld hoesten, praten of niezen kunt verspreiden. Infectie kan zowel door direct contact (als een geïnfecteerd persoon op je hoest) als door indirect contact (als je een besmet voorwerp oppakt met je handen en vervolgens je gezicht aanraakt) plaatsvinden. Hygiëne is dan ook cruciaal in de strijd tegen het coronavirus.

Het virus is makkelijk te doden en extreem gevoelig voor schoonmaakproducten

Virus is makkelijk te doden

Al snel kwam daar het goede nieuws: “Het virus is makkelijk te doden. Het is extreem gevoelig voor schoonmaakproducten. Het virus is namelijk niet resistent. Bijna alle producten die we dagelijks gebruiken om schoon te maken in de gezondheidszorg, kunnen korte metten maken met het virus”, vertelt Pittet. Van hitte, stoom of ozon, tot aan UV, alcohol en desinfectiemiddelen: het werkt allemaal. Zo zijn er alleen al driehonderd verschillende desinfectiemiddelen die gebruikt kunnen worden tegen het coronavirus. Het is volgens Pittet dan ook niet een kwestie van wáármee je schoonmaakt, maar van hóe je schoonmaakt. Gebruik je wel de juiste technieken? Gebruik je de middelen wel zoals voorgeschreven? Doe je dat op het goede moment?

Het virus weghalen (schoonmaken) versus het virus doden (desinfecteren)

Er kwam naar aanleiding van een publieksvraag nog een belangrijke opmerking over de middelen die je kunt gebruiken tegen het coronavirus: “Met zeep of een ander schoonmaakproduct en water maak je het virus niet dood of onschadelijk. Je haalt het virus weg. Het zit er dan niet meer. Dat is vaak voldoende. Als je je handen wast met water en zeep, spoel je het virus door de gootsteen. Het zit dan niet meer op je handen. Alleen met alcohol of andere desinfectiemiddelen doodt je het virus.”

Opleiden door experts belangrijk

Aangezien het toepassen van de juiste schoonmaaktechnieken zo enorm belangrijk is in de strijd tegen het coronavirus, is opleiden en trainen enorm belangrijk. Het is dan ook één van de belangrijkste focuspunten van Clean Hospitals. De experts zetten dan ook vol in op het onderwijzen van de maatschappij en van gezondheidsmedewerkers. Pittet: “De infectiepreventie-maatregelen zijn erg makkelijk, maar ze moeten wel op de juiste wijze worden aangeleerd. Met het juiste onderwijs, door de juiste experts, en met de juiste tools.”

Misinformatie en nep nieuws vormen op allerlei vlakken een enorm groot probleem in de strijd tegen COVID-19

En met nadruk op ‘juiste experts’, want Pittet haalde ook nog even de zogenoemde ‘infodemic’ aan. De information epidemic. “We hebben allemaal te maken met een overvloed aan informatie. Daarbij is het belangrijk om je te realiseren waar die informatie vandaan komt.” Zijn het écht experts, of zijn het partijen met achterliggende motieven en een eigen agenda. “Misinformatie en nep nieuws vormen op allerlei vlakken een enorm groot probleem in de strijd tegen COVID-19. Dus alsjeblieft: denk goed na voordat je advies geeft. Spreek je alleen uit als je echt een expert bent.”

Tips over omgaan met stress en zorgen

Als laatste kwam Pittet nog met een aantal tips over hoe om te gaan met werknemers. Voor iedereen is het namelijk een stressvolle situatie, en vooral voor mensen die werken in de gezondheidszorg. Het is dan ook belangrijk om goed om te gaan met stress en zorgen van anderen. Zorg daarom voor:

  • Goede trainingen en voorlichtingen
  • Duidelijke protocollen
  • Directe communicatie
  • Kwaliteitscontrole
  • Constructieve feedback

Noodhospitaal met 4.000 IC-bedden uit de grond gestampt

Daarna kwam Martin Kiernan aan het woord. In de UK zijn vanwege het coronavirus zeven extra nood-ziekenhuizen gebouwd. In het beurscomplex ExCeL in Londen is zelfs een noodhospitaal met 4.000 Intensive Care-bedden in tien dagen tijd uit de grond gestampt. Kiernan was daarbij nauw betrokken en deelt zijn ervaringen.

Het allerbelangrijkste is om de schoonmakers uit te leggen wáárom ze een bepaalde taak op een bepaalde manier moeten doen

Ook hier was training en opleiding een belangrijk thema. De meeste schoonmakers van ISS die het noodhospitaal gingen schoonmaken, hadden namelijk nog nooit in een dergelijke omgeving schoongemaakt. Immers, de opgeleide en ervaren ziekenhuisschoonmakers waren elders nog steeds hard nodig. “Het allerbelangrijkste is om de schoonmakers uit te leggen wáárom ze een bepaalde taak op een bepaalde manier moeten doen. Daardoor is de kans veel groter dat ze het ook daadwerkelijk goed blijven uitvoeren.”

Communiceren over doel van persoonlijke beschermingsmiddelen

Daarnaast was het soms lastig om de boodschap over het nut van persoonlijke beschermingsmiddelen goed over te krijgen. Iedereen die in het nood-hospitaal werkzaam was, ook de schoonmakers, droegen namelijk twee lagen PBM’s. De eerste laag dient als bescherming van jezelf en dat moest iedereen die een voet binnen het ziekenhuis zette aantrekken. Dat werd duidelijk gemaakt met de leus “PPE IS FOR ME”, waarbij PPE de Engelse vertaling is voor PBM.  De tweede laag diende als bescherming van de patiënt en moest worden aangetrokken bij direct contact.

De webinar werd afgesloten door Rob den Hertog, die zijn take-away van deze webinar met de aanwezigen deelde: “Alle oplossingen, producten en trainingen zijn aanwezig, maar je moet blijven oefenen, oefenen en oefenen.”

Lees ook:

 

Laatste nieuws

Ondernemen

Partners