De jury en de Golden Service Awards: Lessen in nederigheid

De jury en de Golden Service Awards: Lessen in nederigheid

Jureren. Dat betekent bedachtzaam overdenken en zorgvuldig afwegen. Met kennis en niet beïnvloed door emoties of vooroordelen. Zo hoort het ook te gaan en daar doet een jurylid zijn of haar uiterste best voor. Maar gemakkelijk is het niet. Ook niet bij de Golden Service Awards. Bericht van een jurylid.

Nieuwe categorieën door de jaren heen

Het kan niemand in de schoonmaakbranche ontgaan zijn dat er jaarlijks awards worden toegekend aan de Schoonmaker (m/v) van het Jaar, en inmiddels ook voor het Schoonmaakteam van het Jaar, de Leidinggevende van het Jaar en de Glazenwasser van het Jaar. Die verkiezingen worden ondersteund door toonaangevende sponsors uit de branche en publicitair en organisatorisch ingevuld door Service Management, het grootste platform over professionele schoonmaak in Nederland en Vlaanderen.

In het verleden kenden de Golden Service Awards ook andere categorieën. Zo werd in 2016, tijdens de (toen nog) ISSA/Interclean, de Golden Service Award voor innovatie toegekend aan de Hydrowashr. In oktober was dat het geval voor wat betreft de Golden Service Award voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, locatie Sealed Air Diversey te Utrecht. Die werd aan Hago Zorg uitgereikt, voor de Topacademie. En begin december werden de Schoonmakers van het Jaar van Nederland en België (respectievelijk in dienst van Hago Rail Services en EW Facility Services) gehuldigd in kasteel Herkenshage in het Brabantse Sint Oedenrode.

Lange selectieprocedure voorafgaand aan prijsuitreiking

Die huldigingen volgen na een lange selectieprocedure, waarbij de jury uiteindelijk beslist. De jury telt tien leden, die allemaal kunnen bogen op ervaring en kennis wat betreft professioneel schoonmaken. Daarbij fungeert Marjolijn Hoogendam van het bureau ‘i4facilities’ als voorzitter.

Het inzenden van kandidaten voor één van de categorieën staat open voor alle bedrijven en organisaties die te maken hebben met professionele schoonmaak, hetzij als dienstverlener of als bedrijf c.q. instelling met een eigen schoonmaakdienst. Bij de aanmeldingen dient een vragenformulier te worden ingevuld, alsmede een schriftelijke motivering waarom de medewerker, leidinggevende of het team in aanmerking zou moeten komen voor een award.

Het gaat om vragen over bijvoorbeeld de inzet, betrokkenheid, samenwerking en vakkennis. Aan de hand van die door de inzender geformuleerde antwoorden geven de juryleden op elke vraag een cijfer van nul tot tien. Zo ontstaat een ranglijst waarvan uiteindelijk de hoogst gewaardeerde inzendingen in een juryberaad worden besproken en de finalisten worden gekozen voor de feestelijke en openbare verkiezing.

SCHRIJF HIER JOUW KANDIDATEN IN VOOR DE GOLDEN SERVICE AWARDS 2021

Moeilijke taak

Als jurylid in eerste instantie 60 tot 70 vrouwen of mannen beoordelen aan de hand van een beschrijving is buitengewoon moeilijk en vraagt een gedegen, maar bijna onmogelijke afweging. Elke kandidaat is immers een uitblinker, vandaar de inzending. Niet zelden is ook nog sprake van een moeilijke privésituatie van de kandidaat, kampt men (nog) met integratieproblemen of zijn de werkomstandigheden buitengewoon zwaar.

Oordelen over uitvoerende medewerkers in de schoonmaak betekent voor dit jurylid vooral lessen in nederigheid.

En wat te denken van kandidaten die elke dag uitzonderlijk vroeg beginnen of ’s avonds laat werken? Ook hier geldt gelukkig dat we met tien juryleden individueel afwegingen maken, waardoor een gemiddeld resultaat per kandidaat ontstaat. Het resultaat is tien kandidaten per categorie, die vervolgens door een jurylid worden bezocht voor een persoonlijk gesprek. Aan de hand daarvan volgt weer breed juryberaad en kiezen we de uiteindelijke winnaars.

Hulde

Wetenschap hebben van hun privésituatie en kennis nemen van wat die uitblinkers dagelijks op vaak onmogelijke uren allemaal doen voor een schone werkomgeving – van iemand die ze weinig of nooit zien – maakt in elk geval dit jurylid klein en bescheiden en het oordelen hels moeilijk. Oordelen over uitvoerende medewerkers in de schoonmaak betekent voor dit jurylid daarom vooral lessen in nederigheid. Daarom een hulde voor alle kandidaten!

Dick van Zomeren is voormalig hoofdredacteur van Service Management en jurylid van de Golden Service Awards