Glazenwasser geeft meer gezicht aan midden- en kleinbedrijf

Glazenwasser geeft meer gezicht aan midden- en kleinbedrijf

Met de komst van Jacco Vonhof als voorzitter van MKB-Nederland heeft het midden- en kleinbedrijf meer een gezicht gekregen. Dat stellen diverse prominenten in het Financieele Dagblad.

Vonhof trad in september 2018 aan als voorman van MKB-Nederland, de grootste belangenorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf. "Met hem heeft deze club meer een eigen gezicht gekregen", aldus kamerlid Mustafa Amhaouch. Volgens Amhaouch is hij zeker net zo vaak in beeld als Ingrid Thijssen, de voorzitter van VNO-NCW.

Weet wat ondernemers beweegt

De 52-jarige Vonhof begon als glazenwasser en heeft zijn eigen schoonmaakbedrijf Novon. "Hij weet wat ondernemers beweegt", zegt Peter van Keulen, oprichter van lobbyadviesbureau Public Matters. Hij beoordeelt hem als elegant, als een man met een gunfactor die weet hoe hij het geluid van zijn achterban moet vertalen in de Tweede Kamer en bij de departementen.

Thema's in kaart brengen

Vonhof zelf is bescheiden. "We brengen zoveel mogelijk thema's in kaart en vragen ons van tevoren af welk standpunt de regering zal innemen en wat de gevolgen zijn voor het mkb." Vonhof blijkt tot zijn grote ergernis niet in staat de aandacht vast te houden voor door corona getroffen bedrijven. "De gevolgen van de pandemie zijn niet voorbij. Integendeel. Nog steeds hebben meer dan 220.000 ondernemers problematische schulden.

Stroeve uitvoering

Ook is Vonhof ontevreden over de stroeve uitvoering van plannen. Daarmee doelt hij bijvoorbeeld op de invoering van regels die bedrijven moeten helpen aan nieuwe medewerkers. "Veel mensen die hun uitkering opgeven en aan de slag gaan, leveren per saldo geld in. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Maar ook als iedereen van goede wil is, blijkt de werkelijkheid vaak bedroevend weerbarstig."

Bron: Financieele Dagblad