Erwin Wigbold (Visschedijk): "Arbeidsmarkt is remmende factor"

Erwin Wigbold (Visschedijk): "Arbeidsmarkt is remmende factor"

Met het marktonderzoek en bijbehorend omzetoverzicht krijgen we een mooi beeld van hoe de schoonmaakbranche ervoor staat. Maar omzet zegt niet alles. Daarom legden wij elf schoonmaakondernemers zes vragen voor. Over hoe zij terugkijken op het afgelopen jaar, hun visie op de branche, kansen en uitdagingen, en - voor zover mogelijk - over de toekomst. Dit keer Erwin Wigbold, CEO van Visschedijk, de nummer 9 van het omzetoverzicht. Volg Service Management op LinkedIn:

1.Hoe kijken jullie terug op 2019?

“Het jaar 2019 was voor ons een beter jaar dan 2018. We hebben een volgende stap gezet in de kwaliteit van onze organisatie – mensen, processen en systemen –  en onze klanten portefeuille is gegroeid door nieuwe klanten maar met name door een beperkt verlies van klanten. 2019 heeft wel gezorgd voor een grotere druk op de personele invulling van onze dienstverlening. Middels een eigen recruitmentafdeling proberen wij een met een creatieve benadering ons benodigde personele invulling te ontwikkelen.”

2. Wat is jullie verwachting voor 2020 en verder?

“Wij zagen geen reden om een andere trend te zien totdat het coronavirus ook onze wereld binnen donderde. De impact hiervan op korte termijn is heftig voor medewerkers, klanten en ons bedrijf. Zowel in medische, sociaal-maatschappelijke als in bedrijfseconomische zin. Wat op middellange en lange termijn de effecten zijn zal de tijd uitwijzen. We verwachten in ieder geval voor ons cateringbedrijf een verregaande verandering van de dienstverlening. Corona heeft een positieve invloed op de maatschappelijke bewustwording dat hygiëne een belangrijke basisbehoefte is en dat is voor onze sector een goede ontwikkeling.”

3. Hoe rooskleurig of somber zien jullie de toekomst in?

“Wij zien veel mogelijkheden voor onze dienstverlening, maar de arbeidsmarkt kan hierin op middellange termijn een remmende factor zijn. Wij zien kansen in het verbreden van onze dienstverlening bij klanten. Dit kan aanpalend zijn aan onze schoonmaakdienstverlening maar ook een andere dienst als catering of technisch gebouwonderhoud.”


Lees ook: Rob Burgmeijer (Schoonster): “Schoonmaak verandert richting meer preventieve aanpak


4. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het terrein van duurzaamheid?

“Duurzaamheid is en blijft een belangrijke randvoorwaarden of ‘driver’ in de samenwerking met klanten. Dagschoonmaak is een belangrijke kans in deze. Zeker in combinatie met de arbeidsmarktuitdaging. Het verder integreren van logistieke stromen rondom ondersteunende diensten is een andere.”

5. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

“Digitalisering gaat ons steeds meer helpen ominterne processen, denk aan arbeidscontracten, controlesystemen, etcetera, efficiënter te laten lopen. Digitaliseren gaat ons zeker ook helpen in klantcommunicatie en het borgen van processen rondom het contractbeheer. De coronaperiode zal blijvend invloed hebben op de mate waarin we digitaal werken. Zeker voor ons vakgebied zal het uitdagend worden om de balans te vinden met onze natuurlijke hang naar fysieke contacten. We blijven toch ‘mensen mensen’ denk en hoop ik.”

Benieuwd naar de visies van de andere tien schoonmaakondernemers? We hebben ze voor je samengevat in één overkoepelend artikel: Visie schoonmaakbranche: van ‘alleen’ schoon naar een totaalbeleving op maat.