Mis niks en meld je aan voor de Service Management nieuwsbrief

Aanmelden

Een verhaal over vleugels en trots (Blog Stefan de Loos)

Zo’n 10.000 mensen zijn uitgestroomd uit de schoonmaakbranche, becijferde Schoonmakend Nederland. Waar ze heen zijn en of ze terugkomen is niet bekend. Hoewel we een redelijke cao hebben, doen we als werkgevers dus niet genoeg om mensen te behouden. Het werk is nog steeds fysiek zwaar en ondergewaardeerd. Te vaak is de medewerker de dupe van een zo laag mogelijke kostprijs om een aanbesteding te winnen.

Eerlijk gezegd is er voor de argumenten van de vakbonden veel te zeggen. Hoe meer salaris en betere werkomstandigheden voor medewerkers (ons kapitaal), hoe beter. Als de kostprijs overal omhoog gaat, dan moeten opdrachtgevers vanzelf meebewegen. Dat is het doel van een goede cao; geen wild west praktijken meer.

Om schoonmakers effectief, vitaal en tevreden bij ons houden, hebben we niet genoeg aan een goede cao.

Er is meer nodig

Maar om schoonmakers effectief, vitaal en tevreden bij ons houden, hebben we niet genoeg aan een goede cao. Er is meer nodig. We zouden eens na moeten denken over wat ik een Fair Clean Label noem. De Fairtrade van de chocolade, maar dan voor de schoonmaak. Niet zomaar weer een keurmerk over schoonmaakkwaliteit, nee, Fair Clean zou dan staan voor: een goede cao maar met een paar schepjes erboven op. Een duidelijk waarderende beloning, goede werksfeer, vermindering van fysieke belasting, ruime ontwikkelingsmogelijkheden, aandacht voor innovaties en voorzieningen die vitaliteit bevorderen (denk aan: meebetalen aan de sportschool of coaching voor een gezonde levensstijl), werken met groene materialen, etc.

Opdrachtgevers die eerlijkheid en duurzaamheid hoog in het vaandel hebben, zullen graag meer betalen voor optimale werkomstandigheden voor de schoonmakers die cruciaal werk doen voor onze maatschappij.

Lees ook:

Personeelsprobleem opgelost

Bij Vesto maken we in ons transitieproces al dergelijke keuzes. Ons verloop ligt zeer laag. Hoe we dat doen? Het begint bij recruitment. Omdat we tevreden medewerkers hebben, kunnen we via hen ook goed werven. Zij zijn de beste ambassadeurs. Verder geven we mensen met afstand tot de arbeidsmarkt heel graag een kans én recruiten wij bij voorkeur medewerkers die al wat ouder zijn. Zij kosten wat meer, maar leveren dat dubbel en dwars op.

Als we een prijzenoorlog en langdurige overbelasting voorkomen, creëren we een branche waar mensen in willen werken.

Ontwikkelingsmogelijkheden, aandacht en persoonlijke interesse, een fijne werksfeer, stabiliteit, een bovengemiddelde beloning en ècht doen wat je zegt of belooft, maakt dat zij vleugels krijgen. Ze voelen zich gezien en gewaardeerd, in elk geval door hun werkgever.

Als we een prijzenoorlog en het langdurig overbelasten van werknemers kunnen voorkomen en de mens voorop stellen, creëren we samen een branche waar mensen met trots in zouden willen werken. Personeelsprobleem opgelost. You have to think big and dream big to get ahead, toch?

Stefan de Loos, directeur van schoonmaakbedrijf Vesto

Lees ook

Laatste nieuws

Ondernemen

Partners