Deadline nadert: vraag definitieve berekening NOW-1 aan

Deadline nadert: vraag definitieve berekening NOW-1 aan

Enkele dagen voor de deadline van 31 oktober, heeft een kwart van de bedrijven die in de eerste ronde loonsteun (NOW) ontvingen, daarvoor nog geen vaststelling aangevraagd. Zo'n definitieve berekening is nodig om het precieze bedrag vast te stellen waarop bedrijven recht hebben.

Als ondernemers de deadline niet halen, zet uitvoerder UWV de subsidie voor de betreffende periode op nul, waardoor bedrijven hun voorschotten volledig moeten terugbetalen.

Het gaat om de eerste ronde van loonsubsidie NOW die bedrijven aan het begin van de coronacrisis vorig jaar kregen in de vorm van voorschotten. Op basis van onder meer de daadwerkelijk misgelopen omzet en hoogte van de personeelskosten, wordt het uiteindelijke subsidiebedrag berekend met de vaststelling.

Extra tijd voor accountantsverklaring

In die eerste ronde hebben in totaal 139.500 werkgevers NOW ontvangen. Van hen hebben 98.000 een volledige aanvraag ingediend. Zo’n 4.000 werkgevers hebben aangegeven dat ze extra tijd nodig hebben voor het overhandigen van een accountantsverklaring of een verklaring van een andere externe deskundige (een derdenverklaring). Hiervoor krijgen ze veertien weken langer de tijd.

Zo’n 4.000 werkgevers hebben aangegeven dat ze extra tijd nodig hebben voor het overhandigen van een accountantsverklaring.

Zorgen vanwege deadline

De afgelopen maanden hebben het UWV en het kabinet meerdere keren hun zorgen geuit over het beperkte aantal werkgevers dat al een aanvraag had ingediend. Begin september moest nog meer dan de helft van de betreffende bedrijven dit doen. Hoewel de uitkeringsorganisatie nu nog steeds wacht op tienduizenden afrekeningverzoeken, loopt het aantal aanvragen per dag wel op. Dinsdag ontving het UWV ruim 3.000 aanvragen en de verwachting is dat dit de komende dagen zal toenemen.

Bedrijven hebben nog tot en met zondag 31 oktober, en het UWV probeert zelf ook werkgevers actief te benaderen, door ze zelfs te bellen en te adverteren in verschillende media. Ook brancheorganisaties zijn ingeschakeld om hun achterban aan te sporen een vaststelling aan te vragen.