Mis niks en meld je aan voor de Service Management nieuwsbrief

Aanmelden

De Baas Brian Jungblut van J. Poortvliet BV: Schoonmaak naar eer en geweten

'Werkzaam sinds 1942’ staat op een rood banier op de website van J. Poortvliet BV, dat zich daar ook nadrukkelijk afficheert als een Amsterdams schoonmaakbedrijf. In die bijna tachtig jaar is er betrekkelijk weinig veranderd, tot aan een herstart in 2014 onder leiding van een onderaannemer van datzelfde bedrijf. Een profiel van een schoonmaakbedrijf in beweging.

Brian Jungblut, 'De Baas' van J. Poortvliet BV. Foto: Patricia Pietersen

Brian Jungblut (44) is directeur-eigenaar van J. Poortvliet BV, een schoonmaak- en servicebedrijf dat actief is op circa 300 objecten, vooral in de regio Amsterdam maar ook in de Flevopolder, Utrecht en de noordelijke Randstad. Daaronder niet geringe opdrachtgevers als uitgeverij WPG (Bruna en VI), het Prins Bernhard Cultuurfonds en Amsix (datacenters).

De uitvoering van het werk vindt plaats via de inzet van een veertigtal eigen medewerkers, aangevuld met externe dienstverleners en zzp’ers. Dat vloeit voort uit de door Jungblut zelfgekozen rol van coördinator of main contractor richting opdrachtgever.

Lees ook:

Het ontstaan

Het begon al tachtig jaar geleden toen De Nederlandse Glazenwasserij en Schoonmaakdienst Amsterdam in 1942 werd gestart door twee Amsterdamse glazenwassers: Poortvliet en Grim. Hiermee wilden ze gedwongen tewerkstelling in Duitsland ontlopen. Twintig jaar later voegden ze ook gebouwenschoonmaak toe aan de dienstverlening. Een nakomeling, Danny Poortvliet, wijzigde de naam in 1994 in J. Poortvliet BV, een bedrijf met circa 50 medewerkers.

Een jaar later werd de huidige directeur, Brian Jungblut, één van hen. “Ik zat op het Amstel Lyceum, maar gaf meer om feesten dan om leren. Mijn vader vond dat ik naast studeren dan ook maar in mijn eigen onderhoud voor feestelijkheden moest voorzien en dwong me naar uitzendbureau Vedior, dat mij drie dagen in de week bij Poortvliet stationeerde als gevelreiniger. Binnen een paar dagen boden zij me al een contract aan.”

Met name de ISO, certificeringen en keurmerken braken hem op.

Na het behalen van een havo-diploma begon de werkstudent voor zichzelf met Jungblut Onderhoud te Amsterdam, een bedrijf voor glasbewassing, vloeronderhoud en ventilatiereiniging. Het contact tussen de startende ondernemer en J. Poortvliet BV in Ouderkerk a/d Amstel bleef echter bestaan, wat resulteerde in het aanbod van Danny Poortvliet aan Jungblut om het bedrijf over te nemen. “Dat speelde in 2014. Met name de ISO, certificeringen en keurmerken braken hem op. Daarop nam ik Poortvliet over en bracht het werk van mijn bedrijf bij hen onder."

Lees ook

De organisatie

De onderneming omvat nu drie BV’s. Een holding plus J. Poortvliet BV voor schoonmaakdiensten en Flevo Infratechniek BV voor ‘mutatieonderhoud’, klein technisch onderhoud, interne verhuizingen en klusdiensten. Het managementteam van de groep bestaat uit Brian Jungblut als CEO, zijn broer Pascal Jungblut (35) als rechterhand en senior quality manager en accountmanager Marthijn Knippenberg (24). Daaronder fungeren zeven objectleiders c.q. coördinatoren voor de 300 objecten. De dienstverlening daarvoor is in handen van de eigen medewerkers en een twintigtal ‘partijen’, zoals Jungblut ze omschrijft.

Jungblut over de externe partijen die J. Poortvliet BV inschakelt voor dienstverlening namens hen: “Dat zijn vooral zzp’ers voor specialistisch werk als glasbewassing, vloeronderhoud en gevelreiniging. Voor incidenteel of contractueel schoonmaakwerk schakelen we een tiental regionale schoonmaakbedrijven in. Die komen niet anoniem voorrijden, maar met eigen vervoer en materiaal. We willen daarmee tegenover de opdrachtgever absoluut eerlijk en transparant zijn.”

Omzetdaling

Die criteria gelden ook als het om de omzetontwikkeling gaat. In ons recente omzetoverzicht staat onomwonden dat J. Poortvliet BV vorig jaar twee ton omzet inleverde ten opzichte van 2019. De omzet daalde van 1,7 miljoen euro naar 1,5 miljoen.

Corona leidde tot het verlies van veertien contracten.

“Eind 2019 kregen we een flinke tik doordat een landelijk opererende beheerder van onroerend goed zeven gebouwen aan een collega gunde, waardoor we vorig jaar op jaarbasis 320.000 euro inleverden. Daar bovenop kwam corona, die door tijdelijke sluitingen of bedrijfsbeëindigingen leidde tot het verlies van veertien contracten. Normaal zijn dat er misschien vier per jaar.

"We hebben die terugval kunnen stabiliseren en denken dit jaar, net als in 2020, op 1,5 miljoen euro omzet te eindigen, ondanks corona. En zonder een cent steun van de overheid te hebben gevraagd betaalden we ook bij minder werk steeds alle medewerkers. Het enige dat we hebben gedaan is het huurcontract van een kantoor in Diemen te beëindigen, dat scheelde ons 40.000 euro huur op jaarbasis. We zijn zuinig en opereren met de hand op de knip.”

Eerder in 'De Baas'

Trouwe klanten

Marthijn Knippenberg is accountmanager, wat met name bestaat uit het onderhouden van bestaande contacten. De onderneming doet namelijk niet aan actieve verkoop. “Nee, de gemiddelde klant is dat bij ons 25 of 30 jaar. Alle omzetgroei ontstaat organisch, dat wil zeggen dat het klantenbestand als het ware het verkoopkanaal vormt doordat ze ons aanbevelen. Verlies van een contract is een zeldzaamheid en ontstaat door fusie, bedrijfsbeëindiging of doordat ergens het management wisselt.”

Hoewel Poortvliet ook werkt voor gemeenten en VvE’s, zijn de opdrachtgevers vooral te vinden in het bedrijfsleven. Niet in de zorg, het onderwijs, bij de overheid of de hotelsector. "We werken in kantoren, voor uitgeverijen, de IT-sector en particulieren in appartementen waarvoor we periodiek de ventilatie reinigen. Dat laatste brengt ons vaak in contact met de VvE’s die dan weer een collectieve offerte vragen. De omzet van dat werk voor en bij particulieren beloopt nu al enkele tonnen per jaar. We werken trouwens ook in de farmaceutische industrie en hebben daarvoor zelfs een GMP-keurmerk, dat naar zeggen de classificering voor cleanrooms overstijgt.”

Amsterdams en familiaal

Het verleden van het vanouds oer-Amsterdamse glazenwassersbedrijf speelt nog steeds een rol bij de bedrijfsvoering door Brian Jungblut. “Noem het sentiment, maar ik wil dat stempel blijven dragen van een echt Amsterdams en familiaal bedrijf met als fundament handelen naar eer en geweten en niet rommelen.

We willen absoluut als een gerespecteerd schoonmaakbedrijf bekend staan.

"Zestig jaar geleden was het bedrijf al aangesloten bij wat later de werkgeversorganisatie OSB was en nu Schoonmakend Nederland is. Dat verwaterde wat van onze kant tien jaar terug, maar we zijn administratief doorgelicht volgens NEN 4400 en net weer officieel geaccepteerd als lid, dus hebben ook het keurmerk. We willen absoluut als een gerespecteerd schoonmaakbedrijf bekend staan.”

Lees ook:

Goede voornemens

Dat niet rommelen illustreert Jungblut met het hanteren van twee cao’s. “Je moet een schoonmaker niet multifunctioneel maken door hem of haar verschillend werk te laten doen. Dus geen glazenwasser voor interne verhuizing of klein technisch onderhoud inzetten. Dat gevaar zit erin als je naast schoonmaken in dienst van Poortvliet bijvoorbeeld ook technisch werk zou kunnen doen bij interne collega Flevo Infratechniek. We hanteren daarom strikt twee cao’s: voor de schoonmaak en die voor de bouwnijverheid.”

Met het oog op de toekomst zijn we al met een paar zaken bezig.

Die scheiding werpt mogelijk zijn schaduwen vooruit voor wat betreft meer diversifiëring. Jungblut: “Met het oog op de toekomst zijn we al met een paar zaken bezig. Na ons vertrek uit Diemen zijn we in overleg over een nieuw kantoor in Amsterdam, waar anders… We hebben wel een opslag in Duivendrecht, maar besturen de zaak nu ad interim vanuit Lelystad, mijn woonplaats. Verder hebben we recent een MKB-schoonmaker in Ouderkerk aan den Amstel overgenomen, die we mogelijk onder de bestaande naam willen voortzetten of integreren.

"Door mijn ervaring met Jungblut Onderhoud in de jaren negentig voor wat betreft ventilatiereiniging denken we ook daarin zeer sterk te kunnen groeien. In de particuliere sector, niet in bedrijfsgebouwen. We hebben daarvoor wel de kennis in huis, maar voor ventilatiereiniging staan de eigenaren en beheerders van bedrijfsgebouwen niet open. Misschien dat we ventilatiereiniging voor particulieren wel in een aparte BV moeten onderbrengen. En we willen groeien met Flevo Intratechniek, technisch kluswerk bij bedrijven doen, dat is ook een gat in de markt. Goede voornemens genoeg.”

Ook interessant

Laatste nieuws

Ondernemen

Partners