Code Verantwoordelijk Marktgedrag vreest faillissementen en ontslagen door forse stijging loonkosten

Code Verantwoordelijk Marktgedrag vreest faillissementen en ontslagen door forse stijging loonkosten

In de facilitaire sector (schoonmaak, catering, beveiliging en projectverhuizing) in Nederland werken meer dan 250 duizend medewerkers, die samen zorgen voor een omzet van 8,5 miljard euro. Maar er dreigen donkere wolken. De lonen stijgen op het moment zo fors, dat de vraag of deze stijgingen doorbelast kunnen worden cruciaal is. Zo niet, dan zou dat weleens kunnen leiden tot faillissementen en ontslagen.

Een nijpende situatie dus, ook voor de schoonmaakbranche. Van die 250 duizend mensen werken er namelijk ruim 125 duizend in de schoonmaak. Het is dan ook een scenario waar we nu op moeten anticiperen, aldus voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Geert van de Laar. "De situatie is momenteel zo nijpend dat er andere afspraken gemaakt moeten worden. Zo gaf Ard van der Steur, voorzitter van de Nederlandse Beveiligingsbranche, recent in een interview aan dat de loonstijging in deze branche zeker 15% zal bedragen. Een percentage dat beveiligingsbedrijven, gekenmerkt door lage winstmarges, grotendeels zullen moeten doorberekenen aan hun opdrachtgevers. Bij een te lage indexatie zullen beveiligingsbedrijven op kosten, zoals bijvoorbeeld inwerk- en opleidingskosten, gaan bezuinigen, neemt de kwaliteit van dienstverlening af én wordt het personeel uiteindelijk de dupe. Zeker niet ondenkbeeldig is dat bedrijven failliet gaan onder de forse kostendruk, waarbij met name het MKB als eerste in de knel zal komen. Ook schoonmaak-, catering- en verhuisbedrijven ervaren soortgelijke problemen."

Zoeken naar oplossingen

In de facilitaire sector worden vaak meerjarige contracten afgesloten met een afgesproken indexatie-clausule. Die indexatie loopt nu vaak al uit de pas met de stijging van de loonkosten. Daarom doet de Code Verantwoordelijk Marktgedrag een moreel appèl op opdrachtgevers in de sector: ga het gesprek aan met je leveranciers over het feit dat aan een hogere indexatie dan die is afgesproken niet te ontkomen valt. Door dit gesprek op een positieve en constructieve manier te voeren, kan er gezocht worden naar oplossingen. Uiteindelijk is iedereen immers gebaat bij continuïteit van de dienstverlening. "Juist in lastige tijden, ook voor de opdrachtgever, is het van groot belang om met respect voor de ontstane situatie het gesprek aan te gaan met facilitaire leveranciers", aldus Van de Laar. "Ook de opdrachtgever heeft er belang bij dat goede medewerkers blijven werken in de facilitaire branche of dat er juist nieuwe medewerkers instromen."

Gesprek aangaan

Onlangs heeft de Code Verantwoordelijk Marktgedrag de Handreiking indexatieafspraken meerjarige contracten uitgebracht. Die sluit aan bij dit appèl met een pleidooi voor goede en flexibele afspraken over indexatie op de lange termijn. Hierbij zijn goede procesafspraken en de dialoog tussen opdrachtgever en - nemer van groot belang.