CO2-rapportageplicht voor reizende medewerkers uitgesteld

CO2-rapportageplicht voor reizende medewerkers uitgesteld

Werkgevers met meer dan 100 medewerkers in dienst dienen te rapporteren over het zakelijke vervoer en het woon-werkverkeer van de werknemers. Deze registratieplicht is met een half jaar uitgesteld tot 1 januari 2024. De overheid wil de CO2-uitstoot verminderen. Meer dan de helft van de dagelijkse kilometers zijn werkgerelateerd waardoor werkgevers een grote rol kunnen spelen in het verduurzamen ervan.

De maatregel vloeit voort uit het Klimaatakkoord en is bedoeld om een CO2-reducatie van werkgerelateerde mobiliteit te realiseren. Schoonmakend Nederland heeft met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gesproken over de inhoud en uitvoering van de regeling. Voor ondernemers in de schoonmaakbranche wordt een praktische vertaling gemaakt. Deze informatie volgt rond de zomerperiode.

Belangrijkste punten

De rapportageplicht geldt voor alle werkgerelateerde kilometers, zowel woon-werkverkeer als zakelijke reizen. Ook is het type vervoersmiddel, het brandstoftype en het aantal kilometers belangrijk. De deadline voor de eerste rapportage staat nu op 1 januari 2024. Vanaf dat moment wordt het zakelijke verkeer gemeten.

Digitaal platform

Voor de rapportage en de berekeningen komt een digitaal platform beschikbaar via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In 2023 kunnen werkgevers op vrijwillige basis gegevens over het werkgebonden personenverkeer in 2022 registreren.

Rapportage

De overheid berekent de CO2-uitstoot. Ieder jaar ontvangt het bedrijf een rapport met inzicht in en feedback op de totale CO2-uitstoot. Alle rapportages van werkgevers bij elkaar opgeteld, moet deze meetplicht één miljoen ton minder CO2-uitstoot opleveren in 2030. In 2026 vindt de eerste evaluatie van de totale CO2-reductie plaats. Dan wordt beslist of er een norm per bedrijf en per medewerker moet worden ingesteld.