Bob Mols (Asito) over verduurzaming schoonmaak: "Niets doen is geen optie"

Hoe kijkt Bob Mols, directeur van schoonmaakbedrijf Asito, terug op het afgelopen jaar? Welke lessen heeft de coronacrisis hem geleerd? En: hoe ziet hij de nabije toekomst? *Service Management* vroeg het hem naar aanleiding van het (link: https://form.servicemanagement.nl/marktonderzoek-2020 text: marktonderzoek).

Hoe kijken jullie terug op 2020?

"Natuurlijk stond 2020 ook voor Asito in het teken van de COVID-pandemie. Het was wederom een hectisch jaar met veel onzekerheid. Maar door de tomeloze inzet van onze mensen en door de loyaliteit van onze klanten zijn we er in de meeste gevallen in geslaagd om prima om te gaan met de ‘nieuwe’ realiteit."

Wat is jullie verwachting voor de rest van 2021 en daarna?

"We verwachten dat het gestage herstel van de dienstverlening zich voortzet. Dit kan vanzelfsprekend per sector verschillen, denk daarbij aan mobiliteit (Schiphol en stations) en aan bijvoorbeeld zorg."

Hoe rooskleurig of somber zien jullie de toekomst in?

"Het zit in het DNA van Asito om altijd kansen te zien, dus van somberheid is bij ons geen sprake. Gelukkig is er met de ontwikkeling van vaccins zicht op een situatie waarin we terug kunnen keren naar een redelijk normale situatie. Dan zou het bewustzijn op het gebied van hygiëne ook weer meer werk kunnen opleveren. Want dat een schone en hygiënische leefomgeving belangrijker is dan ooit, daarover is iedereen het eens."

Het zit in het DNA van Asito om altijd kansen te zien, dus van somberheid is bij ons geen sprake.

Heeft de coronacrisis volgens jullie een blijvend effect op de schoonmaakbranche?

"Absoluut! Het belangrijkste effect is dat het belang van het werk dat door al die schoonmaakcollega’s elke dag op talloze locaties in het land wordt uitgevoerd, de waardering heeft het gekregen die het verdient. Daarnaast heeft het ons nogmaals bevestigd dat flexibiliteit en wendbaarheid van onze organisatie, mensen en processen, belangrijker is dan ooit."

In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

"Asito zal zich de komende tijd gaan inrichten op specifieke klantengroepen. Hierdoor krijgen we meer focus op de uitdagingen van de klant waardoor we meer waarde kunnen toevoegen. Kort samengevat: de organisatie niet inrichten naar de logica van de landkaart maar op basis van de behoeften van specifieke klantgroepen."

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?

"We gebruiken elk jaar meer grondstoffen dan onze aarde kan produceren. Niets doen is geen optie wat ons betreft. De missie van Asito is ‘samen werken aan een betere leefomgeving’. En beter betekent niet alleen schoner, maar ook socialer en duurzamer.

"Veel van de duurzame initiatieven binnen Asito komen van de werkvloer. Van mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn om het beter te doen. Zij inspireren en motiveren anderen. Door deze groep te faciliteren met een structurele aanpak, willen we een olievlekeffect creëren. Zodat uiteindelijk iedereen op zijn of haar manier bijdraagt aan een betere leefomgeving."

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

"Digitalisering ís en blijft net zoals duurzaamheid een belangrijk thema. Ook hier maken we binnen Asito heel gericht keuzes. We kiezen voor een aantal projecten waarmee we impact willen maken. Digitalisering speelt een essentiële rol in het wendbaar en nóg klantgerichter maken van onze organisatie."

https://form.servicemanagement.nl/marktonderzoek-2020