Blog Ronald Bruins: Schoonmaak is allang niet meer schoonmaak alleen

Blog Ronald Bruins: Schoonmaak is allang niet meer schoonmaak alleen

Het was een bericht tussen de bedrijven door: De coronacrisis heeft de markt voor kantoren een aanzienlijke klap toegebracht. Nadat thuiswerken de norm is geworden, hadden werkgevers in Nederland even geen behoefte aan nieuwe werkplekken voor hun personeel. Via leden van makelaarsvereniging NVM werd daardoor een kwart minder kantoorruimte verkocht of verhuurd. Doordat er amper interesse was op de kantorenmarkt wachtte eind 2020 nog altijd 5,3 miljoen vierkante meter aan kantoorruimte op een nieuwe koper of huurder. Dat schreef de NVM in haar jaarrapport over commercieel vastgoed. Dat staat gelijk aan 11,5 procent van de totale voorraad aan kantoren.

Minder vierkante meters

Mijn gedachten gingen meteen naar de achterliggende schoonmaakbedrijven die al die kantoren schoonhouden. Minder vierkante meters is nu eenmaal ook minder schoonmaak en minder omzet. Nu is die trend al langer gaande, constateerde een schoonmaakondernemer die ik onlangs sprak. Ik wees hem op de buitengewone inventiviteit van de schoonmaaksector om in beeld te blijven bij klanten. Met coronatesten, sensoren en robots, dienstverlening om stembussen rond te brengen of door aanpalende taken aan schoonmaak op te pakken. Schoonmaak is allang niet meer schoonmaak alleen.

Ik wens schoonmaakondernemers de bewonderenswaardige inventiviteit die ze altijd al tentoonspreiden ook nu weer toe

Hoe nu verder?

Grote vraag is wel hoe het verder gaat. Ja, natuurlijk merk ik een toenemende aandacht voor hygiëne op de werkplek. Of deze blijvend is, ook nadat we corona zijn vergeten, is nog de vraag. Maar dat het aantal vierkante meters schoon te maken objecten daalt, is welhaast zeker. In dat licht neem ik je ook mee met diverse gesprekken die ik met facilitair managers heb gevoerd. Stuk voor stuk nemen ze hun werkplekconcepten onder de loep en veelal komt dat neer op meer thuiswerken en minder kantoormeters. Sommigen hadden zelfs de frequentie van de schoonmaakdienstverlening en de catering naar beneden ‘bijgesteld’. Ik proefde wel meer aandacht voor hygiëne, maar gaat dat de omzetdaling van minder vierkante meters goedmaken?

Inventiviteit

Schoonmaakbedrijven die gedifferentieerd in de wedstrijd zitten en naast kantoren ook in de zorg werkzaam zijn, zijn spekkoper. Daar zal de toegenomen focus op hygiëne blijven. Als ik het moet inschatten, daalt de kantooromzet en nemen, na de lockdown, horeca en vrijetijdsbesteding wel juist weer toe. Tot na corona wens ik schoonmaakondernemers de bewonderenswaardige inventiviteit die ze altijd al tentoonspreiden ook nu weer toe. Diversifiëren en zoeken naar nieuwe toegevoegde waarde is weer een must. Van aanpalende diensten tot aan het invullen van social return… Schoonmaakbedrijven zijn er meesters in.

Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management (ronaldbruins@vakmedianet.nl)

Verder lezen