Mis niks en meld je aan voor de Service Management nieuwsbrief

Aanmelden

Beter aanbesteden doe je zo: 5 mythes ontkracht

Een soepel en transparant verloop van aanbestedingen is voor zowel overheden als ondernemers een goede zaak. belangrijk dus dat veelvoorkomende valkuilen gedicht worden. In het document Beter aanbesteden doe je zo van PIANOo, het expertisecentrum voor aanbesteden, worden vijf aanbestedingsmythes ontkracht.

Mythe 1: “Als ik de markt consulteer, moet ik met alle marktpartijen tegelijkertijd praten.”

Er wordt geadviseerd om selectief uit te nodigen, omdat dit alle betrokken partijen tijd en moeite bespaart. Wel is het belangrijk om objectief te selecteren en open en duidelijk te communiceren.

Mythe 2: “Als ik een aanbesteding uitschrijf dan mag ik niet meer met mijn huidige leverancier aan tafel om over het lopende contract te praten.”

Contact houden met de huidige leverancier mag, zolang het uitsluitend gaat over het huidige contract. Informatie uitwisselen of de lopende aanbesteding kan niet, aangezien dit de desbetreffende partij voordeel kan geven.

Mythe 3: “Ik moet mijn bestek of programma van eisen helemaal zelf verzinnen. Ik mag geen input van marktpartijen gebruiken omdat zij dan een voorsprong verkrijgen ten opzichte van anderen.”

Als inkoper kunt u een concept programma van eisen voorleggen aan de markt. De markt heeft mogelijk aanvullende kennis en/of verduidelijkingsvragen. Het is goed om die (voor zover niet vertrouwelijk) mee te nemen in uw aanbesteding.

Mythe 4: “Tijdens een aanbesteding is (mondeling) contact tussen inkoper en ondernemer verboden.”

Contact tussen de partijen is geenszins verboden, vaak is het zelfs wenselijk. Zolang alle partijen die meedoen maar een gelijke kans krijgen en dezelfde informatie ontvangen.

Mythe 5: “Ik heb de opdracht gegund, dus de aanbesteding is klaar en contact met de markt is niet meer nodig.”

Niks is minder waar, want dit is juist het moment om te communiceren met alle betrokkenen. U kunt aan inschrijvers de gunning uitleggen en zij hebben ongetwijfeld tips voor u, over hoe u uw in het vervolg beter kunt aanpakken.

Aanbesteden voor mkb'ers: Kaleidon geeft workshop

Ondernemen Nieuws

Aanbesteden voor mkb'ers: Kaleidon geeft workshop

"Mkb doe mee", luidt de oproep van Kaleidon. Zij willen mkb-schoonmaakbedrijven stimuleren om mee te doen aan Europese aanbestedingen. Daarom organiseren zij een tweedelige workshop die gratis bij te wonen is.
NS en ProRail over aanbesteding stationschoonmaak: “We willen de traditionele schoonmaak doorbreken”

Ondernemen Nieuws

NS en ProRail over aanbesteding stationschoonmaak: “We willen de traditionele schoonmaak doorbreken”

Hoe zien NS en ProRail de rol van schoonmaak? Wat vinden zij belangrijk in de relatie met een schoonmaakpartner? En hoe vertaalde dat zich naar de recent afgeronde aanbesteding voor schoonmaak van stations? Service Management vroeg het aan Wilco van Unen (Procescoördinator Schoon bij NS Stations) en Erik Diks (Operationeel Manager Stations bij ProRail).
Aanbestedingsspecialist Suzanne Brackmann: “Inschrijvers leggen hun ziel en zaligheid op tafel"

Ondernemen Verdieping

Aanbestedingsspecialist Suzanne Brackmann: “Inschrijvers leggen hun ziel en zaligheid op tafel"

Wie aan aanbesteden denkt, denkt al snel aan keiharde regels. Handtekening niet goed gezet? Dan lig je eruit. Vinkje vergeten? Ook jij ligt eruit. Aanbestedingsspecialist Suzanne Brackmann ziet dat dat “gelukkig” de afgelopen jaren al steeds minder wordt. “Onnodig formalisme, weg ermee”, is haar oproep.
4 punten waar een goede schoonmaakaanbesteding aan moet voldoen

Ondernemen Nieuws

4 punten waar een goede schoonmaakaanbesteding aan moet voldoen

Een aanbesteding van schoonmaakdienstverlening op de markt brengen en tot een goed einde brengen vereist de nodige kennis en aandacht, maar is geen rocket science. De hamvraag is wel: hoe zorg je er als opdrachtgever voor dat je ook daadwerkelijk krijgt wat je beoogt?
Europees aanbesteden in 2022-2023 iets duurder

Branche Nieuws

Europees aanbesteden in 2022-2023 iets duurder

De nieuwe drempelbedragen voor Europese aanbestedingen voor de jaren 2022 en 2023 zijn bekend. De Europese Unie verhoogt de bedragen voor aanbestedingen licht.

Laatste nieuws

Ondernemen

Partners