AK Schoonmaak: Twentse nuchterheid voorop

AK Schoonmaak: Twentse nuchterheid voorop

In de rubriek 'De Baas' gaat Dick van Zomeren in gesprek met schoonmaakondernemers. Deze keer sprak hij met  Sjaak Kolthof, directeur-eigenaar van AK Schoonmaak.Volg Service Management op LinkedIn:

Als het vernieuwde AK schoonmaak BV volgend jaar het eerste lustrum viert is er aanleiding genoeg voor feest. In vijf jaar tijd verdrievoudigde de omzet, werd een tweede vestiging geopend en wordt in mei de nieuwbouw in Almelo in gebruik genomen. Een portret van een regionale MKB-er.

“We zijn Twents nuchter en houden ook niet zo van Engelse termen”, zegt Sjaak Kolthof als we verwijzen naar de site met vier foto’s van leidinggevenden met duidelijke en vooral Nederlandse functieomschrijvingen als directeur, hoofd personeelszaken, bedrijfsleider en administrateur. Hier dus geen benamingen als ceo, manager HR, manager operations of financial officer. Gewoon doen en hard werken is het devies.

Sfeer van familiebedrijf

Sjaak Kolthof (40) doet dat vooral sinds vier jaar in de functie van directeur-eigenaar van AK schoonmaak BV, opgericht in 1992 en gevestigd in Enschede. Maar bijna twintig jaar geleden ging hij al als student civiele techniek als parttime schoonmaker in dienst van zijn buurman aan de slag bij diens schoonmaakbedrijf in Vroomshoop. Daarin verwierf hij zelfs een minderheidsbelang dat hij vier jaar geleden verkocht om AK in Enschede te kunnen over te nemen. Een schoonmaakbedrijf met 30 medewerkers, vooral actief in de bouwsector, met een omzet van een miljoen euro.

Desgevraagd zegt Kolthof dat het huidige AK ‘absoluut de sfeer van een familiebedrijf’ heeft. Niet in het minst doordat het leidend team van zes personen twee echtparen telt: Sjaak en Ilse Kolthof (personeel) alsmede Ton (begeleiding uitvoering) en Mariet Brandsen, waarvan de laatste ook personele aangelegenheden behartigd. Resteert nog hoofd Bedrijfsbureau Thomas Spoor en bedrijfsleider Patrick Visscher, volgens de algemeen directeur ‘de drijvende kracht.’ Bij AK ook geen omschrijving als managementteam. Kolthof: “We kennen geen structurele MT-vergadering. We bespreken met z’n zessen alles heel informeel, meteen als er aanleiding toe is.”

>>Leestip: Hoe overleef ik … het familiebedrijf? “Communiceer duidelijk en tijdig”

Meer focus op glas en gevel

Bij AK werken bijna 100 personen, waarvan 30 als fulltimer. Een hoog percentage door het vele werk in de bouw, gevelonderhoud en glasbewassing. Anders dan bij een klassiek model in de schoonmaak hoeft de leider van een team zich alleen om de uitvoering van het werk te bekommeren, niet om de urenverantwoording, de logistiek, verzuimbegeleiding en het inroosteren.

Van de omzet wordt ongeveer 45 procent met het schoonmaken van kantoren behaald, alles rond de bouw draagt 25 procent bij, gevel en glas 25 procent en vloeronderhoud de resterende 5 procent. Kolthof: “Het oude AK deed vooral veel voor aannemers. Maar met het oog op onze vele fulltimers wilde ik na de overname een beetje van de grillen in de bouw af en hebben we ons wat meer op de sectoren glas en gevel gericht.”

Klanten komen van klanten

Het bedrijf heeft op dit moment meer dan 200 zakelijke debiteuren, vooral MKB’ers. Daarbij gaat het om gebruikers van kantoren, woningcorporaties, aannemers en bedrijven gericht op vastgoedonderhoud. Dat alles in het gebied Twente en Salland, rond Enschede, Almelo en Hardenberg. Die laatste vestiging werd in 2018 geopend en deze regio groeit wat AK betreft het hardst.

Tevreden personeel zorgt vanzelf voor een tevreden klant

In 2016, toen Kolthof de aandelen van AK verwierf, bedroeg de omzet een miljoen euro. Eind dit jaar zal dat bijna 3 miljoen euro zijn, een groei die onderstreept wordt door opening van het bijkantoor in Hardenberg. “Dat heeft mede te maken met het dicht bij de klant willen blijven. Groei ontstaat door aandacht geven, hard werken en vooral tevreden klanten. Klanten komen van klanten. Het zit in ons DNA om zowel van het eigen personeel als van de klanten ambassadeurs van AK te maken. Tevreden personeel zorgt vanzelf voor een tevreden klant. Dat werkt in deze regio. We hebben geen afdeling Sales, maar ik heb heel wat koffie gedronken met MKB’ers in de regio en daarnaast zijn we in ondernemerskringen actief en op bescheiden schaal in de lokale voetballerij.”

Eerder in rubriek 'De Baas'

Samen werken voor een glimlach

Richting klant voert AK nu nog nadrukkelijk de slogan ‘Betrokken ontzorgend’, maar die wordt volgend jaar ingeleverd voor een nieuw motto: Samen werken voor een glimlach. De bedoeling is dat daarmee de hierboven vermelde ambassadeurs, de klanten en de AK-medewerkers, tevreden gaan glimlachen als aan de dienstverlening wordt gedacht. Met als gevolg dat die bestaande opdrachtgevers potentiële AK-klanten alvast positief beïnvloeden.

Geen druk van grotere schoonmaakcollega’s

Voelt Kolthof de druk van grotere collega’s in zijn werkgebied? “Nee, dat heeft me tot dusver niet beziggehouden. Wat je ook doet, concurrentie is er altijd. Waar ik me meer op richt, is het dichthouden van de achterdeur. Scherp letten op verloop, bij klanten én bij de eigen medewerkers. Hier geen contractwisselingen van 5 of 10 procent per jaar.”

Het uitbreken van de corona-epidemie heeft volgens Kolthof tot dusver geen negatief effect gehad op de groei. “We hebben van de zomer wel een zekere terughoudendheid gezien bij het starten van grote projecten door bijvoorbeeld woningcorporaties en hier en daar ook in het bedrijfsleven. Maar aan het totaal van de omzet was dat niet te zien. We leveren namelijk ook verbruiksartikelen en zagen daarin door corona een zekere stijging bij de aankopen van sanitaire en hygiëneproducten.”

Hier geen contractwisselingen van 5 of 10 procent per jaar

Groei van 15 tot 20 procent

Mei volgend jaar opereert AK vanuit een nieuw hoofdkantoor in Almelo. Op een zichtlocatie langs de N36 is begin oktober het grondwerk begonnen voor de bouw van een eigen kantoor met twee bouwlagen en een hal van 500 vierkante meter. Die verhuizing onderstreept ook het ambitieuze voornemen om de omzet jaarlijks met 15 tot 20 procent te laten stijgen. Het opvallende is echter dat het klantenbestand nu voornamelijk uit MKB’ers bestaat en echt grote opdrachtgevers als gemeenten, het onderwijs en de zorg ontbreken.

Sjaak Kolthof: “Tot dusver hebben we nooit meegedaan aan Europese aanbestedingen of andere grote tenders in deze regio. Dat gaan we de komende jaren wel doen en wordt de volgende stap na de verhuizing. We kunnen om te beginnen externe kennis inschakelen voor dergelijke grotere inschrijvingen door het onderwijs en gemeenten, terwijl we ook naar de zorg kijken. Niet als het om objecten als ziekenhuizen gaat, wel om zorginstellingen en mogelijk vormen van thuiszorg. Overnames van bedrijven met dergelijke klanten of kennis die op je pad komen is ook een mogelijkheid. Dat biedt tevens de mogelijkheid om je werkgebied gestaag en overzichtelijk te vergroten. Groeien beschouwen we als belangrijk en noodzakelijk. Maar de achterdeur dichthouden zal altijd prioriteit hebben.”

>>Lees ook: Waarom schrijven regionale schoonmaakbedrijven niet in op Europese aanbestedingen?

Goed personeel vinden is lastig in de schoonmaak

Precies de helft van zijn leven werkt voormalig student Sjaak Kolthof al in de schoonmaak, waarvan na een leertraject van zestien jaar nu vier jaar heel succesvol als directeur-eigenaar van een MKB. Zelfbewust en goedlachs moet hij zelfs even nadenken over wat hij het moeilijkste vindt van zijn rol als ondernemer. Niet uniek in een bedrijfstak als deze is dat opnieuw het personele aspect. “Ik denk dat het ons allemaal wel goed afgaat. Maar het vinden van goed personeel dat werkt zoals wij het zouden willen, is het lastigst van ondernemen in deze bedrijfstak. Ook nu met naar men zegt een toenemende aanbod van kandidaten, daar merk ik echter nog weinig van.”

Lees ook: