Mis niks en meld je aan voor de Service Management nieuwsbrief

Aanmelden

De baas: ACW, van glaswasbedrijf naar multi service dienstverlener

De rubriek mag dit keer gerust de bazen heten, want bij het familiebedrijf ACW uit Hoogvliet doen de broers Frank en Daniël van Pelt en hun zus Jeanette heel veel samen. Sterker nog: zonder die hechte familieband had het bedrijf dit jaar waarschijnlijk het 50-jarig bestaan niet eens kunnen vieren.

“Vooral de eerste jaren waren heel zwaar”, vertelt Frank. Het leven van de familie staat in 1986 volledig op z’n kop als vader Frans bij een auto-ongeval om het leven komt. “Ik had net mijn school afgemaakt en zat pas een paar maanden officieel in de zaak. Van de één op andere dag werd ik eindverantwoordelijk. Er kwam van alles op me af. Dat viel absoluut niet mee. Hoe ga ik dit in vredesnaam rooien?” Niet lang daarna besloten ook Daniël en Jeanette in het bedrijf te komen.

Gunfactor

Hun vader startte ACW in 1967, nadat hij eerst een tijdje voor zijn broer in de glas- en gevelreiniging had gewerkt. “Het waren twee totaal verschillende karakters”, legt Frank uit. “Dat ging op de werkvloer niet samen. Mijn vader ging daarom voor zichzelf aan de slag. Hij begon als glazenwasser in de wijk, bij particulieren. Daar kwam langzaam aan steeds vaker zakelijk werk bij. En ook schoonmaakklussen.” Het bedrijf groeide stukje bij beetje en ACW werd een bekende naam in de regio. “Mijn vader stond goed bekend”, vertelt Daniël. “Hij leverde kwaliteit, gaf de klanten veel persoonlijke aandacht en mensen vonden het een heel prettig mens. Hij kweekte daardoor behoorlijk wat goodwill. Toen hij er plotseling niet meer was, konden wij bouwen op die oude klanten. Die gunden het ons! Daar hebben we vooral in de eerste jaren na het ongeluk ontzettend veel steun en houvast aan gehad.”

Door de jaren heen is er wel het nodige veranderd, vooral tijdens de afgelopen tien jaar. Was het bedrijf van oudsher een single service dienstverlener, vooral actief in de glas- en gevelreiniging, in de afgelopen decennia is ACW uitgegroeid tot een multi service dienstverlener. “Vroeger vormden glasbewassing en gevelreiniging wel 80 procent van de omzet”, vertelt Daniël, die verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderdeel. “Door het implementeren van meerdere diensten, is die verdeling nu heel anders. Het is meer in balans en we zijn minder kwetsbaar geworden.”

Moeilijke jaren

Tijdens de financiële crisis zagen de broers dat er flinke klappen vielen in de branche. Frank: “De onderhoudsfrequenties werden teruggeschroefd en de grote bedrijven hebben elkaar in die periode kapot geconcurreerd. Al hadden we het in 2012 en 2013 ook niet makkelijk, we hadden toen ook veel werk in onderaanneming en merkten dat we erg kwetsbaar werden. De omzet liep terug. We gingen van 33 naar 23 glazenwassers. We beschikten over vier eigen hoogwerkers. Die stonden steeds vaker stil. Daar schrokken we wel van. We hebben toen besloten om in te grijpen en zelf meer de regie te nemen en ons vooral te richten op eigen werk en het verbreden van ons dienstenpakket!”

Bij banken wegblijven

Frank: “Achteraf gezien hebben wij ons redelijk door de crisis geslagen.” Een groot voordeel was dat ACW ook over eigen omzet beschikte. “We wilden in die periode vooral bij de banken wegblijven en overleven. Door altijd te investeren in het bedrijf en zuinig om te gaan met onze financiën en reserves konden we ons uitgavenpatroon relatief laag en overzichtelijk houden. Dat heeft ons erg geholpen.”

Om meer eigen omzet te genereren, de markt te bewerken en nieuwe dienstverleningsconcepten te ontwikkelen werd Roger van den Donker als enig niet-familielid en medeaandeelhouder toegevoegd aan het directieteam. “Hij vervult sinds vier jaar de functie van directeur sales en marketing. Roger heeft frisse ideeën, heeft veel commerciële ervaring en hij kent de markt. Voor de autonome groei speelt hij een belangrijke rol.”

In 2014 nam ACW het bedrijf Meijboom Glas- en Gevelonderhoud over. “We kenden eigenaar Peter Meijboom al jaren en er was een goede klik. We vonden het een mooie kans en de portefeuille paste ons prima. Peter trad bij ons in dienst als operationeel manager en KAM-coördinator. We wilden onze positie als landelijk glas- en gevelonderhoudsbedrijf versterken en onze positie in de regio groot-Rotterdam verder verbeteren”, vertelt Daniël.

Uitbreiding met catering

En er zijn meer veranderingen aan de gang, al is het volgens Frank nog bescheiden. “We zijn afgelopen jaren ook gestart met bedrijfscatering. Schoonmaakklanten van ACW hadden door de crisis behoefte aan andere cateringconcepten en Roger zag daar kansen.” ACW ging de catering verzorgen bij een bedrijf waar de schoonmaak al werd uitgevoerd. “Dat ging heel goed. Inmiddels verzorgen we bij meerdere klanten de catering. We vinden het vooral mooi om nieuwe kansen te zien. Het is leuk en omzetverhogend. Bedrijfscatering willen we langzaam uitbreiden. Denk aan het serveren van ontbijt of lunch. Of het verzorgen van hapjes en drankjes bij besprekingen van bedrijven waar we al schoonmaken. Daar liggen zeker kansen.” Het is soms wel even schakelen, merkt Daniël. “Het is een andere tak van sport dan schoonmaak of glasbewassing. Je moet je ook bezighouden met zaken die nieuw zijn, zoals de inkoop. We hebben bijvoorbeeld ook meerdere vendingautomaten op verschillende locaties staan. Hoe regel je dat met contant geld dat in de machine zit?”

Anno 2017 is ACW een solide familiebedrijf met om en nabij de 140 werknemers. Frank: “Wij gebruiken liever de term schoonmaakhelden, want zo zien wij onze mensen. Zij zorgen ervoor dat het werk goed gebeurt en wij geven ze de waardering en bieden alle mogelijkheden die ze verdienen. Dat vinden wij van groot belang. Ook dat hoort bij een familiebedrijf.” Het op tijd betalen van het salaris, het aanbieden van benodigde middelen en goede materialen, het uitnodigen van de medewerkers met partners en kinderen op feesten en bij heugelijke momenten en een opendeurbeleid zijn volgens beide broers lang niet overal vanzelfsprekend. “Betrokkenheid en oprechte aandacht op de werkvloer staan boven aan onze lijst. Wij willen ervaren wat onze mensen ervaren en direct horen als zaken niet goed lopen of mensen ergens mee worstelen. Of dat nou financiële problemen zijn of problemen thuis.”

Meer zijn dan werkgever

“Ik kan me over een aantal dingen echt opwinden”, vertelt Frank. “Bij overnames zien we soms hoe er met personeel wordt omgegaan. Het zijn ineens geen mensen meer, maar individuen met een loonnummer waar men graag vanaf wil. Maar ook de vooroordelen en discriminatie bijvoorbeeld. Vooral onze schoonmaaktak is heel erg multicultureel. Veel meer dan de afdeling glasbewassing en gevelonderhoud. Ik zie hoe mensen keihard werken om ervoor te zorgen dat ze hun gezin kunnen onderhouden. Als je dan hoort hoe er over bepaalde mensen of bevolkingsgroepen wordt gesproken – onder meer tijdens afgelopen verkiezingen – dan word ik daar oprecht treurig van. Er moet meer respect zijn voor schoonmakers en voor het werk dat ze doen.” Het feest dat ACW geeft ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan, is dan ook alleen een feest voor de medewerkers. “Precies, zij doen het werk en krijgen een leuk feest. Zonder hen kunnen we niet bestaan. Zij zijn onze schoonmaakhelden en verdienen het daarom om in de spotlights te staan.”

Dit artikel is verschenen in Service Management nummer 5. Kijk hier voor een abonnement of een proefnummer.

Lees ook:
De baas: Michael Boontjes, werknemer én ZZP’er

Laatste nieuws

Ondernemen

Partners