5 tips voor schoonmaakbedrijven over duurzame inzetbaarheid

5 tips voor schoonmaakbedrijven over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid staat bij menig schoonmaakbedrijf hoog op de agenda. En niet voor niks. Denk bijvoorbeeld aan de verhoogde pensioenleeftijd, waarbij iedereen langer door moet werken. Het vangnet dat vroeger vanzelfsprekend was, is dat nu niet meer. Een onderwerp dat menig schoonmaker 's nachts wakker houdt. Want hoe houd je dat met zo'n fysiek zwaar beroep vol? Met deze vijf tips zorg jij als schoonmaakondernemer ervoor dat jouw medewerkers duurzaam inzetbaar worden, zijn en blijven.Volg Service Management op LinkedIn:

Zo ga je aan de slag met duurzame inzetbaarheid:

  1. Begin ermee zodra een werknemer het bedrijf binnenkomt. Inzetbaarheid is belangrijk tijdens de gehele loopbaan, niet alleen tegen het einde of als het te laat is.
  2. Maak van inzetbaarheidsgesprekken geen functionerings- of beoordelingsgesprek. Creëer een open sfeer. Vraag hoe het gaat en wat de werknemers anders zou willen. Kijk samen of en hoe dit te bereiken is.
  3. Breng goed in kaart waar de werknemers energie van krijgen en wat hen energie kost. Kijk daarbij niet alleen naar werk, maar ook naar de thuissituatie en naar de persoonlijkheid.
  4. Door de werknemer te laten merken dat hij of zij gewaardeerd wordt en belangrijk is, raakt hij meer betrokken bij jouw bedrijf. Onthoud: als je iets met plezier doet, houd je het langer vol.
  5. Duurzame inzetbaarheid is de verantwoordelijkheid van zowel de werknemer als de werkgever. Het moet vanuit de werknemer zelf komen, maar de werkgever moet wel helpen, ondersteunen en faciliteren waar mogelijk.

Meer weten?

Meer weten over hoe je aan de slag kunt met de duurzame inzetbaarheid van jouw schoonmaakmedewerkers? Lees dan ook: Duurzame inzetbaarheid: “Het draait om veel meer dan gezondheid alleen”. Boordevol informatie en tips van experts!