Schoonmaakproducten: minder omzet Duitse leveranciers

Schoonmaakproducten: minder omzet Duitse leveranciers

Zowel de Duitse producenten van schoonmaakmachines als die van reinigingsmiddelen hebben door de corona-pandemie vorig jaar en ten dele dit jaar omzet ingeleverd. Dat geldt vooral voor de eerstgenoemde branche.

Alle grote producenten van schoonmaakmachines in Duitsland zijn aangesloten bij de branchevereniging VDMA. Omdat het bij de toepassing echter niet alleen over een machine gaat, maar ook over een methode plus reinigingsmiddelen, een concept dus, spreekt men bij de VDMA daarom liever over het produceren van ‘Reinigungssysteme’.

Geringe afname van de omzet

Wat de afzet van die ‘systemen’ betreft hadden de leden in 2019, dus nog voor corona, trouwens al te maken met een geringe afname van de omzet. De pandemie die maart vorig jaar begon heeft de binnenlandse Duitse omzet over 2020 echter beduidend negatief beïnvloed, want deze veroorzaakte een daling van liefst 20%. De VDMA-leden boekten vorig jaar in eigen land, dus exclusief de export, een omzet van 722 miljoen euro. Die teruggang werd met name veroorzaakt door een verminderde afname in de sectoren horeca en detailhandel (stofzuigers, schrobmachines) die enigermate werd gecompenseerd door een bescheiden toename van aankopen door de voedingsmiddelenindustrie.

Stijging tussen de 5 en 8 procent

Sinds begin dit jaar is de omzet in reinigingsmachines vergeleken met het eerste half jaar 2020 wel weer met 10% toegenomen, maar het totaal ligt nog altijd onder het niveau van het (toch al matige) jaar 2019. Als het met de coronacrises de goede kant blijft opgaan, verwacht de VDMA dat de Duitse machineproducenten 2021 eindigen met een stijging van tussen de 5 en 8%.

Verschuiving heel gering

Het Industrieverband Hygiene & Oberflaechenschutz, IHO, behartigt de belangen van bij elkaar 56 Duitse producenten van reinigings-, was- en desinfectiemiddelen. Daarvan zijn er 21 actief op de markt voor professionele schoonmaak: Henkel, Tana, Kiehl, Buzil, Dr. Schnell enz. De door corona veroorzaakte omzetdaling is in dit segment door verschuiving echter heel gering doordat de vraag naar desinfectieproducten zeer sterk toenam.

Significante teruggang

Volgens het jaarverslag dat betrekking heeft op een deel van 2019 en vooral het (corona-jaar) 2020, is vorig jaar sprake geweest van een ‘significante’ teruggang bij de afname van klassieke reinigingsmiddelen. Die is vooral veroorzaakt in de sectoren hotellerie, beurzen, evenementen en minder gebruik van kantoorruimten. Daar staat tegenover dat er een sterk gestegen afname ontstond van desinfectiemiddelen voor persoonlijk gebruik, de zorg en de levensmiddelenindustrie. Door de toegenomen vraag en dus schaarste op de wereldmarkt ondervonden de producenten van desinfectiemiddelen wel de nodige problemen bij de inkoop van grondstoffen.

Door de hogere afzet van desinfectiemiddelen viel de schade wat betreft de totale omzet voor de 21 VDMA-leden in het segment reinigingsmiddelen achteraf nogal mee. In 2019 noteerden deze producenten een omzet van 123,7 miljoen euro, terwijl die vorig jaar 123,3 miljoen euro bedroeg. Ondanks corona een omzetdaling van slechts 0,4%.