Ontvang 2x per week het laatste schoonmaaknieuws in jouw mailbox

Schrijf je nu in

Waarom innoveren in de reinigingsmiddelensector nog niet zo makkelijk is 

Net als alle andere industriesectoren kampen producenten van reinigings- en desinfectiemiddelen met vele uitdagingen. Denk aan de sterk stijgende grondstofprijzen en -tekorten, de energiecrisis en personeelstekorten. Iedereen in de markt merkt hier de consequenties van. Er zijn leveringsproblemen, stijgende prijzen en onzekerheid over verbeteringen in de nabije toekomst. Er lijkt in de praktijk weinig begrip voor deze problemen van de industrie. Eén sleutelwoord wordt vaak genoemd als dé oplossing: innovatie.  

Innoveren met grondstoffen 

Een groot deel van de huidige problemen wordt veroorzaakt door problematische beschikbaarheid en hoge prijzen van grondstoffen. Dit begon al ten tijde van corona en is versterkt door de situatie in Oekraïne. Een vanzelfsprekende manier om op dit vlak te innoveren, is het zoeken naar alternatieven voor deze grondstoffen. Hoewel enkele bedrijven via deze weg nóg grotere prijsstijgingen van hun producten hebben kunnen voorkomen, is de beschikbaarheid van alternatieven niet vanzelfsprekend. 

Europees beleid beperkt mogelijkheden 

De Europese Unie - en dan vooral Nederland - streeft al jarenlang naar het verbeteren van een veilige, duurzame leefomgeving. Dit is een nobel en belangrijk streven, dat van groot belang is in het realiseren van een gezonde toekomst voor nieuwe generaties. Helaas gaan dit soort ontwikkelingen vaak gepaard met de nodige mate van politiek en sentiment, waarbij de chemische industrie vaak het onderspit delft. In plaats van het stimuleren van lokale productie van duurzame, veilige chemische stoffen, is veel van de Europese productie juist verhuisd naar buiten de EU.  

Daarmee gaat de beschikbaarheid van alternatieve grondstoffen vaak gepaard met vergelijkbare leveringsproblemen. Hoewel de EU-wetgeving voor chemische stoffen veel goeds heeft gebracht, is het een kostbaar en langdurig proces om zelf stoffen van buiten de EU te importeren. Helemaal in de hoeveelheden die nodig zijn om voor veelgebruikte ingrediënten daadwerkelijk een alternatief te bieden. Kortom, het gebrek aan een gedegen strategisch industriebeleid in de EU en Nederland beperkt de mogelijkheden tot innovatie voor chemische stoffen. 

Duurzame innovatie tegengehouden door sentiment 

Los van de problemen van vandaag de dag, blijft het van belang om continu te streven naar verduurzaming. Het principe van duurzaamheid in de chemie gaat desalniettemin ook vaak gepaard met een mate van sentiment. Een bedrijf heeft bijvoorbeeld een alternatief van een ingrediënt van een wasmiddel gevonden, dat het mogelijk maakt om op veel lagere temperaturen een schoon resultaat te behalen. Deze alternatieve stof heeft een gevaarsindeling, maar is met simpele risicobeheersmaatregelen veilig te gebruiken.  

Het gebrek aan een gedegen strategisch industriebeleid in de EU en Nederland beperkt de mogelijkheden tot innovatie voor chemische stoffen.

Ondanks dat de alternatieve stof veilig te gebruiken is en een belangrijke bijdrage aan verduurzaming levert, schrikt menig klant van het gevaarsymbool op de verpakking. Hoe kan een gevaarlijke stof nou duurzamer zijn? Helaas heeft dit negatieve sentiment rond duurzaamheid en chemie een direct negatief effect op het toepassen van potentieel zeer duurzame innovaties in de chemische industrie. 

Innoveren met verpakkingen 

Op het gebied van verpakkingen wordt ook hard gewerkt aan duurzame innovaties. Er wordt continu gestreefd naar verbetering van recyclebaarheid en het gebruik van gerecycled materiaal. Ook in dit onderdeel van de industrie speelt sentiment helaas een beperkende rol. Zo kan in bepaalde gevallen plastic een veel duurzamere keuze zijn dan paper of glas. Het lastige is dat papier en glas een duurzame connotatie opwekken en de populaire mening nu is om van plastic af te komen. 

Een nieuwe trend op het gebied van verpakkingen heeft te maken met hergebruik. Deze trend heeft zeker potentie. Er zijn daarentegen ook veel uitdagingen, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid. Zo kan de verpakking na veelvuldig gebruik gaan lekken, kan belangrijke (nieuwe) informatie op het etiket missen of kan er na verloop van tijd een ophoping van mogelijke ziekteverwekkers optreden.  

Een kritische houding maakt innovatie mogelijk   

Innovatie is dus vaak ingewikkelder dan men denkt en dan zijn bovenstaande overwegingen nog maar het begin. Dit neemt niet weg dat innovaties wel degelijk een belangrijke rol zullen blijven spelen in het zoeken naar oplossingen voor vele vraagstukken. Gelukkig zijn er veel bedrijven die ondanks de uitdagingen blijven investeren in innovatie. Het is van groot belang dat onnodige beperkingen voor innovatie worden weggenomen. Enerzijds betekent dit een versterking van een strategisch industriebeleid in Nederland en de EU. Anderzijds spelen gebruikers ook een belangrijke rol in het wegnemen van deze beperkingen. 

De meest waardevolle innovaties komen soms uit een onverwachte hoek. Sta daadwerkelijk open voor nieuwe ideeën en laat je niet beperken door breed gedragen sentiment.

Of innovatie daadwerkelijk slaagt, wordt bepaald door veel factoren. Daaronder de rol van onszelf. Blijf als consument altijd kritisch. Brengt de alternatieve oplossing wel dezelfde toegevoegde waarde? Is de innovatie daadwerkelijk in de breedste zin duurzamer? De meest waardevolle innovaties komen soms uit een onverwachte hoek. Sta daadwerkelijk open voor nieuwe ideeën en laat je niet beperken door breed gedragen sentiment.  

Geschreven door Marten Kops, technisch directeur bij de NVZ

Duurzame Schoonmaakmiddelen: geen mooie woorden maar harde cijfers 

Middelen & materialen Verdieping

Duurzame Schoonmaakmiddelen: geen mooie woorden maar harde cijfers 

De term verduurzaming is niet meer weg te denken uit het maatschappelijk debat. De Europese Commissie heeft eind 2019 haar Green Deal1 gepubliceerd. Daarmee is de verwachting dat ook het beleid steeds verder zal worden beïnvloed door het streven naar duurzaamheid. De vraag blijft: gaat het hier om een mooie woorden of zijn er ook harde cijfers? 
Waarom innoveren in de reinigingsmiddelensector nog niet zo makkelijk is 

Middelen & materialen Verdieping

Waarom innoveren in de reinigingsmiddelensector nog niet zo makkelijk is 

Net als alle andere industriesectoren kampen producenten van reinigings- en desinfectiemiddelen met vele uitdagingen. Denk aan de sterk stijgende grondstofprijzen en -tekorten, de energiecrisis en personeelstekorten. Iedereen in de markt merkt hier de consequenties van. Er zijn leveringsproblemen, stijgende prijzen en onzekerheid over verbeteringen in de nabije toekomst. Er lijkt in de praktijk weinig begrip voor deze problemen van de industrie. Eén sleutelwoord wordt vaak genoemd als dé oplossing: innovatie.  
Partner of Choice 2022: Met welke groothandels doen schoonmaakbedrijven het liefst zaken?

Middelen & materialen Nieuws

Partner of Choice 2022: Met welke groothandels doen schoonmaakbedrijven het liefst zaken?

Van reinigingsmiddelen en schoonmaakdoekjes tot aan werkkarren of schrobzuigmachines: groothandels zijn voor veel schoonmaakbedrijven een one-stop-shop. Naast een breed assortiment, bieden de groothandels tegenwoordig vaak op meer terreinen toegevoegde waarde. Denk aan advies, trainingen of bestelsystemen. Maar welke groothandel is favoriet onder de schoonmaakbedrijven?
Partner of Choice 2022: Waar kopen schoonmaakbedrijven het liefst reinigingsmiddelen?

Middelen & materialen Nieuws

Partner of Choice 2022: Waar kopen schoonmaakbedrijven het liefst reinigingsmiddelen?

Een goed reinigingsmiddel maakt niet alleen goed schoon, maar is ook nog eens duurzaam én draagt bij aan de beleving. Want als een schoonmaakmiddel lekker ruikt, dan moet er wel goed schoongemaakt zijn, zo is het idee. Waar kopen schoonmaakbedrijven het liefst hun schoonmaakmiddelen?
Inspiratiemiddag schoonmaakbedrijf Nederrijn: Robots, desinfecterende UVC-lampen en etherische geuren

Innovatie Verdieping

Inspiratiemiddag schoonmaakbedrijf Nederrijn: Robots, desinfecterende UVC-lampen en etherische geuren

De robots liepen door de gangen, het UVC-licht stond rustig te desinfecteren en de etherische geuren dreven de aanwezigen tegemoet. Deze en nog meer schoonmaakinnovaties waren vrijdag 4 november te bewonderen tijdens de eerste inspiratiemiddag van schoonmaakbedrijf Nederrijn. Onder het genot van een versgemaakt hapje van de foodtruck werden de aanwezigen langs zeven van Nederrijns partners geleid die met hun nieuwste producten de schoonmaak weer een stukje duurzamer en efficiënter moeten maken.

Middelen & materialen

Partners