Ontvang 2x per week het laatste schoonmaaknieuws in jouw mailbox

Schrijf je nu in

Duurzame Schoonmaakmiddelen: geen mooie woorden maar harde cijfers 

De term verduurzaming is niet meer weg te denken uit het maatschappelijk debat. De Europese Commissie heeft eind 2019 haar Green Deal1 gepubliceerd. Daarmee is de verwachting dat ook het beleid steeds verder zal worden beïnvloed door het streven naar duurzaamheid. De vraag blijft: gaat het hier om een mooie woorden of zijn er ook harde cijfers? 

In de Green Deal worden plannen gepresenteerd die de oplossingen moeten bieden voor klimaatverandering en de aantasting van ons milieu. Zo bevat de Green Deal de ambitie om in 2050 de netto-uitstoot van broeikasgassen naar nul te hebben gebracht en daarnaast economische groei los te koppelen van grondstoffenuitputting. Dit zijn op zichzelf mooie plannen en ontwikkelingen, maar toch kan bij de critici onder ons het gevoel bekruipen van veel mooie woorden, maar weinig concrete acties. Begrijpelijk misschien, maar in het geval van schoonmaakmiddelen is dit toch echt onterecht.  

Het Charter heeft tot doel de industrie te stimuleren om voortdurend verder te verduurzamen.

Van plan naar praktijk: het Charter voor Duurzaam Schoonmaken 

Daar waar er bij de productie van schoonmaakmiddelen vaak wordt gedacht aan vervuilende chemische fabrieken, is het juist deze sector die zich al decennia inspant op het gebied van duurzaamheid. Een van de belangrijkste voorbeelden hiervan is het Charter voor Duurzaam Schoonmaken. Dit is een initiatief van de Europese koepelorganisatie A.I.S.E., die in 2005 werd gelanceerd. Het Charter heeft tot doel de industrie te stimuleren om voortdurend verder te verduurzamen. Dit kan bijvoorbeeld door minder verpakkingsmateriaal, water en energie te gebruiken en minder CO2-uitstoot te produceren. Bovendien kijkt het Charter naar de gehele levenscyclus van schoonmaakmiddelen en probeert daarom ook de eindgebruiker te stimuleren om duurzamer te wassen en schoonmaken. Dit is onder andere mogelijk door de watertemperatuur (waar mogelijk) te verlagen.  

Transparantie voorop 

Een belangrijk onderdeel van het Charter voor Duurzaam Schoonmaken is de verplichting voor de bedrijven die zijn aangesloten om jaarlijks te rapporteren op een reeks vastgestelde Key Performance Indicators (KPI’s).2 Op deze manier kan de verduurzaming van de gehele sector worden gemonitord en kan hier transparant over worden gecommuniceerd. De KPI’s zijn zo gekozen dat ze aansluiten bij belangrijke doelstellingen uit de Europese Green Deal. Het gaat onder meer om CO2-uitstoot en watergebruik.  

De jaarlijkse rapportage die bedrijven doen op de KPI’s wordt gecheckt en geaggregeerd door de externe consultant Deloitte. Daarnaast wordt de rapportage geverifieerd door het internationale auditconcern SGS. Zo wordt betrouwbare data gegenereerd en kan de industrie transparant zijn over haar duurzaamheidsresultaten. En die resultaten liegen er niet om.  

Er wordt sinds 2006 een stuk minder CO2 uitgestoten.

Dalende trends 

In oktober 2022 is de rapportage over productiejaar 2021 door de A.I.S.E. gepubliceerd en daar zijn significant dalende trends te zien: 

  • 39 procent minder CO2-uitstoot (per ton productie) ten opzichte van 2006 
  • 39 procent minder energieverbruik (per ton productie) ten opzichte van 2006 

Tevens is in het watergebruik sinds 2006 een dalende trend te zien. 

Ook in het watergebruik is een dalende trend te zien.

Naast de KPI’s die direct gerelateerd zijn aan de productie, zet ook in het verpakkingsbeleid de verduurzaming door. In 2021 bestond ruim 19 procent van al het kunststof verpakkingsmateriaal dat op de markt werd gebracht uit recyclaat.  

Koploper blijven 

De Europese schoonmaakmiddelenindustrie loopt met het erkende Charter voorop als het gaat om duurzaamheid, maar dat betekent niet dat de industrie nu rustig achterover leunt. Momenteel wordt gekeken hoe het Charter verder kan evolueren en hoe de doelstellingen uit het Europese Circular Economy Action Plan hierin verweven kunnen worden. Want een koploper blijf je niet zomaar.  

We kunnen dus concluderen dat - terwijl schoonmaakmiddelen vaak het imago hebben niet zo duurzaam te zijn - het juist deze sector is die al ver voor de Europese Green Deal bezig is met verduurzaming. Dankzij jarenlange rapportage kan dit hard gemaakt worden met cijfers. De industrie timmert aan de duurzame weg door constant te evalueren en te zoeken naar innovatie. 

Geschreven door Lisa Sligting, sustainability manager bij de NVZ.

RIVM wil meer onderzoek en actie tegen vervuiling microplastics

Hygiëne Nieuws

RIVM wil meer onderzoek en actie tegen vervuiling microplastics

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vindt dat er snel meer oplossingen moeten komen voor vervuiling van onze leefomgeving door microplastics. Ook is "meer en gerichter" onderzoek nodig, vindt het instituut. Want over de effecten die de minuscule plasticdeeltjes op het milieu en onze gezondheid hebben, is nog veel onduidelijk.
Duurzame Schoonmaakmiddelen: geen mooie woorden maar harde cijfers 

Middelen & materialen Verdieping

Duurzame Schoonmaakmiddelen: geen mooie woorden maar harde cijfers 

De term verduurzaming is niet meer weg te denken uit het maatschappelijk debat. De Europese Commissie heeft eind 2019 haar Green Deal1 gepubliceerd. Daarmee is de verwachting dat ook het beleid steeds verder zal worden beïnvloed door het streven naar duurzaamheid. De vraag blijft: gaat het hier om een mooie woorden of zijn er ook harde cijfers? 
Geef je nu op voor het ECJ netwerk-event

Branche Nieuws

Geef je nu op voor het ECJ netwerk-event

Op 9 februari 2023 organiseert European Cleaning Journal (ECJ) de eerste editie van het Benelux netwerkevent. Nu veel sectoren, waaronder ook de schoonmaak, weer aan het opkrabbelen zijn uit de pandemie, vindt ECJ het namelijk tijd om face to face met elkaar te praten over de uitdagingen waar de sector tegenaan loopt.
Pim Hilgerdenaar (Crohill) en Harmen Spek (Plastic Soup Foundation): “We moeten in de schoonmaak van onze plasticverslaving af”

Duurzaam Nieuws

Pim Hilgerdenaar (Crohill) en Harmen Spek (Plastic Soup Foundation): “We moeten in de schoonmaak van onze plasticverslaving af”

Plastic. De schoonmaaksector zit er vol mee. Van schoonmaakmachines opgebouwd van plastic tot aan werkkarren en microvezeldoeken. Pim Hilgerdenaar, eigenaar en directeur van schoonmaakgroothandel Crohill, en Harmen Spek, Innovation & Solutions Lead bij de Plastic Soup Foundation, pleiten voor een plasticvrije schoonmaak. “Recyclen is niet de oplossing. De enige oplossing is geen of minder plastic gebruiken.”
Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2022? "Het contact is niet eenzijdig, maar juist heel breed.”   

Branche Verdieping

Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2022? "Het contact is niet eenzijdig, maar juist heel breed.”   

Op 27 oktober mochten schoonmaakbedrijf 1nergiek en het Koninklijk Nederlands Luchtvaart- en Ruimtevaartcentrum (NLR) hem mee naar huis nemen: de Best Practice Award 2022 van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Waarom hun samenwerking zo bijzonder is? En wat we kunnen leren van deze en de andere best practices die zich dit jaar finalist mochten noemen? We snuffelden de juryrapporten door en zochten het uit. Vandaag: de samenwerking van winnaars 1nergiek en NLR.

Middelen & materialen

Partners