Duitsland zeer grote speler op gebied van reinigingsmachines en -middelen

Duitsland zeer grote speler op gebied van reinigingsmachines en -middelen

Wat productie betreft, speelt Nederland op de markt voor reinigingsmachines eigenlijk geen rol. En dat geldt in zekere mate - uitgezonderd private label producten - ook wat betreft professionele reinigingsmiddelen. Dat is allemaal duidelijk zichtbaar aan het overweldigende internationale aanbod op het platform dat de Interclean in Amsterdam biedt. Reinigingsmachines komen vooral uit Duitsland, Italië, Scandinavië en Engeland. Reinigingsmiddelen uit Engeland, Zwitserland en (vooral) Duitsland met merken als Tana, Dr. Schnell, Dreiturm, Buzil en Kiehl. Volg Service Management op LinkedIn:

Duitse reinigingsmachines goed voor 50% marktaandeel in Europa

De Duitse producenten van reinigingsmachines zijn (in een apart segment) verenigd in de VDMA, die onlangs cijfers bekend maakte over de aangesloten leden. Die spreken overigens liever niet over machines, maar over ‘reinigingssystemen’. Dat betreft circa 50 producenten van professionele reinigingsmachines als Hako, Kärcher, Columbus en Kenter. Deze bedrijven hebben ongeveer 5.400 medewerkers in dienst die in 2018 een omzet realiseerden van 940 miljoen euro.

Onlangs werd bekend dat de Duitse machinebouwers (en de auto-industrie) door importheffingen en de handelsoorlog te maken hebben met een terugslag. Daar heeft ook het segment reinigingsmachines last van, want de VDMA zegt dat de invloed daarvan al eind 2018 merkbaar was. De omzet van vorig jaar, 940 miljoen, is dan ook 1 procent minder dan in 2017. Dit segment binnen de VDMA is sterk afhankelijk van afnemers in het buitenland, want 71 procent van alle reinigingsmachines wordt geëxporteerd. Op de wereldmarkt heeft Duitsland in deze sector een aandeel van 20 procent. Het marktaandeel Duitse reinigingsmachines in Europa bedraagt circa 50 procent.

Reinigingsmiddelen

De Duitse producenten van alle reinigingsmiddelen zijn verenigd in het Industrieverband Hygiene & Oberflächenschutz , de IHO, die op de huishoudelijke- en professionele thuismarkt een aandeel hebben van 92 procent. Het aandeel professionele reinigingsmiddelen daarin bedraagt ruim een miljard euro, met inbegrip van reinigingsmiddelen voor onder meer de industrie, de voedingsmiddelenindustrie, de agrarische sectorsector en de zorg. Het aandeel professionele reinigings- en desinfectiemiddelen voor gebouwenschoonmaak via de schoonmaakbedrijven of eigen diensten bedraagt ruim 250 miljoen euro per jaar. Aan research en ontwikkeling voor deze laatste categorie gaven de VDMA-leden vorig jaar ongeveer 4,5 procent uit. De EU-regelgeving voor reinigingsmiddelen vertegenwoordigde vorig jaar 2,7 procent van de kosten voor onderzoek en ontwikkeling. De donkere wolken boven de machinebouwers van de VDMA ziet het IHO nog niet hangen voor de sector reinigingsmiddelen en is daarom optimistisch wat de resultaten over 2019 betreffen. ​

Geschreven door Dick van Zomeren