Mis niks en meld je aan voor de Service Management nieuwsbrief

Aanmelden

Discussie over schoonmaken met water en microvezel barst los

Deze week publiceerde Service Management de blog 'Schoonmaken met alleen water: een groen sprookje', geschreven door Pim Hilgerdenaar. Kort daarna barstte de discussie over reinigingsmethoden en -middelen los, op sociale media en in onze mailbox.

Microvezel schoonmaakdoekjes

"Water lost geen vet op", schreef Hilgerdenaar in zijn blog. "Kijk maar eens op een regenachtige dag naar de grond van een pompstation. De stenen glimmen en waterdruppels trekken naar elkaar toe, maar het vet blijft liggen."

En even later: "En in combinatie met een microvezeldoek is het al helemaal geen groene oplossing. Sterker nog: het is vervuilend. Microvezels laten microplastics achter in het water. Via het oppervlakte water komen die in ons eten en uiteindelijk in ons lijf terecht."

Lees hier de hele blog:

"Microvezelsystemen maken uitstekend schoon"

Uitspraken die op behoorlijk felle reacties konden rekenen. Uit een mail die de redactie van Service Management ontving: "Wat een onevenwichtig sprookje. Er zit geen enkele logica in. Dagelijkse schoonmaak vergelijken met de vervuiling op een pompstation. Belachelijk!"

En in diezelfde mail: "Als je al een bewering doet over microplastics, zet dat dan eerlijk tegenover de problemen die chemie al zeer lange tijd veroorzaken in het milieu."

"Er zijn veel onderzoeken van VSR in samenwerking met TNO gemaakt die het tegendeel bewijzen. Microvezelsystemen, indien goed toegepast (wat trouwens geldt voor alle systemen), maken uitstekend schoon."

Microvezeldoek | Schoonmaken met microvezel en water

Grote verschillen in productsamenstelling en functionaliteit

Ondertussen werd de blog (die ook op andere schoonmaakvakmedia verscheen) gedeeld op LinkedIn, onder begeleiding van commentaar: "Hoe sommige mensen kennis geven van hun onwetendheid en dit verbergen achter halve waarheden, alleen om traditionele, schadelijke en milieuvervuilende chemicaliën te kunnen blijven afzetten. Het gericht toepassen van chemie als dat onvermijdbaar is en waar andere oplossingen niet helpen, is schadebeperkend en niet verkeerd. Maar hoeveel procent van de oppervlakten vraagt deze aanpak?"

De reactie vervolgt: "Verdiep je eerst in microvezel. Er zijn grote verschillen in productsamenstelling en functionaliteit, net zoals dat bij chemie het geval is. Met oppervlakten regelmatig schoonmaken en schoonhouden, krijg je geen benzinestation taferelen."

Doekjes gemaakt van nylon en polyester

Naar aanleiding van de reacties, licht Hilgerdenaar zijn commentaar op microvezel toe: "Microvezeldoekjes bevatten onder meer nylon en polyester. Dat zijn plastics. Elke keer als je een doekje wast, verliest het vezels. Weeg bijvoorbeeld maar eens een microvezeldoekje bij aanvang en nog een keer nadat je het honderd keer hebt wassen. Daar zal zeker een paar gram verschil in zitten", zegt Hilgerdernaar.

"Dat komt doordat het microvezeldoekje microplastics heeft afgegeven en deze komen vervolgens in het (afval)water terecht. Met alle gevolgen van dien. Lees maar eens dit artikel van de Universiteit Utrecht over de ernst van microplastics."

Afsluitend: "Schoonmaken met microvezel en water wordt gezien als een duurzame en groene methode. Mijn inziens is het dat niet, omdat het vanwege het nylon en polyester bijdraagt aan het microplastic-probleem waar de hele wereld mee kampt."

Schoonmaakmiddelen: zo prik je door misleidende marketing heen (5 tips)

Middelen & materialen middelen Verdieping

Schoonmaakmiddelen: zo prik je door misleidende marketing heen (5 tips)

Jezelf onderscheiden van de concurrenten: een basisprincipe van ondernemerschap. Je krijgt meer klanten als je een goed verhaal hebt. Waarom is jouw product of dienst beter is dan die van anderen in de markt? Dat onderscheidend vermogen werkt het best als je inspeelt op wat er leeft onder potentiële klanten. Vandaag de dag scoor je bijvoorbeeld goed als je kan claimen dat je product duurzaam is. Maar welke partij heeft nou écht een goed verhaal, en bij wie is het alleen pure marketing? In dit artikel helpen we inkopers een handje: hoe kijk je kritisch naar reclame-uitingen rond professionele reinigings- en desinfectiemiddelen?
Inspiratie: de 5 meest gelezen interviews van 2022 (tot nu toe)

Ondernemen Nieuws

De 5 meest gelezen interviews van 2022 (tot nu toe)

Wat leeft er onder schoonmaakprofessionals? Welke onderwerpen vinden jullie belangrijk en interessant? Om daar een antwoord op te vinden, onderzochten we welke 5 interviews van de eerste helft van 2022 het meest werden gelezen. We zetten ze op een rijtje. Werkgeverschap, materiaalwagens, aanbesteden en hospitality: het komt allemaal voorbij.
Producenten van schoonmaakmiddelen uiten zorgen over grondstoffentekort

Middelen & materialen Nieuws

Producenten van schoonmaakmiddelen uiten zorgen over grondstoffentekort

Tweede Kamerlid Erik Haverkort (VVD) bezocht afgelopen week schoonmaakmiddelen producent Multifill. Dit gebeurde op verzoek van de NVZ, branchevereniging van reinigings- en desinfectiemiddelen, vanwege de zorgen rondom grondstoffentekorten. "Er is een realistische kans dat basisgrondstoffen die nodig zijn om reinigings- en desinfectiemiddelen te produceren niet meer te verkrijgen zijn. Dit kan leiden tot een te kort aan deze producten, wat een groot gevaar voor volksgezondheid kan opleveren."
Ozonwater gebruiken voor reiniging en desinfectie: waar moet je op letten?

Middelen & materialen Verdieping

Ozonwater gebruiken voor reiniging en desinfectie: waar moet je op letten?

De afgelopen jaren wordt steeds vaker gebruik gemaakt van ozon voor reiniging en desinfectie. Veelal wordt ozon ter plekke gemaakt in water (ozonwater), ook wel ‘in situ-generatie van ozon’ genoemd, om dit vervolgens als reinigings- en/of desinfectiemiddel toe te passen. Maar waar moet je precies op letten bij het gebruik van ozonwater? Hoe zit het bijvoorbeeld met de wettelijke eisen? Chuchu Yu, Manager Scientific & Regulatory Affairs bij NVZ, branchevereniging voor producenten van reinigingsproducten, legt het uit.
Spectro introduceert nieuwe duurzame fles op de Interclean

Middelen & materialen Nieuws

Spectro introduceert nieuwe duurzame fles op de Interclean

Het grote aftellen naar de Interclean 2022 is begonnen. Op de grootste schoonmaakvakbeurs ter wereld zal Spectro de nieuwe Ecodos Dosage Bottle lanceren. En dat is niet het enige nieuws dat ze delen in de aanloop naar het evenement: de innovatieve fles is genomineerd voor de Amsterdam Innovation Award 2022.

Middelen & materialen

Partners