Ontvang 2x per week het laatste schoonmaaknieuws in jouw mailbox

Schrijf je nu in

Blog Laurens Metternich: Niet probiotisch, maar microbiologisch!

In onze branche horen we met regelmaat de term ‘probiotische reinigingsmiddelen’, maar die term wordt door diverse instanties afgeraden. Laurens Metternich, CEO bij Spectro, vertelt in zijn blog wat hij een betere benaming vindt: "Microbiologische reinigingsmiddelen."

Microbiologische reinigingsmiddelen zijn middelen met positieve micro-organismen. Die kun je volgens Metternich het beste zien als ‘microscopisch kleine schoonmakers’ die tijdens het productieproces bewust worden toegevoegd. Met als doel: een langere en diepere werking van het middel. "Reinigingsmiddelen met positieve micro-organismen zijn functioneel, mits je ze duurzaam gebruikt", licht hij toe, "Dat wil zeggen: volgens de juiste dosering en onder de juiste omstandigheden. Helaas gebeurt dat laatste nog voldoende. De toevoeging van positieve micro-organismen klink goed. Maar in behoorlijk wat omgevingen redenen microbiologische reinigingsmiddelen helemaal niet."

Lees ook

Beste werking

Metternich legt uit dat positieve micro-organismen alleen overleven in reinigingsmiddelen rondom een neutrale PH-waarde. "En ze werken het beste op poreuze oppervlaktes. Denk aan muren, vloeren en voegen in sanitaire ruimtes met veel ‘slordige’ gebruikers, zoals bij tankstations of op scholen. Daar trekken urine en andere organische vervuilingen in de oppervlakte. Met microbiologische reinigingsmiddelen kun je dat toch aanpakken. De positieve micro-organismen breken de vervuilingen namelijk langdurig af. Met als gevolg: ruimtes die veel langer fris blijven."

Blijven evolueren

Metternich stoort zich flink aan de misverstanden die over microbiologische reinigingsmiddelen bestaan: "Het is onnodig om positieve micro-organismen aan elk reinigingsmiddel toe te voegen. Daar komt nog bij dat het vrij dure ingrediënten zijn: zonde in elk opzicht." Nieuw zijn microbiologische reinigingsmiddelen overigens niet. Sterker nog: er wordt voortdurend gekeken naar de ontwikkeling. "Ook ingrediënten zelf blijven evolueren", besluit Metternich.

Blog Laurens Metternich: Niet probiotisch, maar microbiologisch!

Middelen & materialen Blog

Blog Laurens Metternich: Niet probiotisch, maar microbiologisch!

In onze branche horen we met regelmaat de term ‘probiotische reinigingsmiddelen’, maar die term wordt door diverse instanties afgeraden. Laurens Metternich, CEO bij Spectro, vertelt in zijn blog wat hij een betere benaming vindt: "Microbiologische reinigingsmiddelen."
Waarom je niets hebt aan dikke bleek in het toilet

Middelen & materialen Blog

Waarom je niets hebt aan dikke bleek in het toilet

Veel mensen kicken op de geur van chloor. En dat is omdat ze die associëren met fris en schoon, schrijft Gert van den Bosch, accountmanager bij Spectro in een blog. “Het ruikt misschien schoon, maar je hebt er helemaal niets aan. Eigenlijk is chloor een camouflagemiddel.”
Spectro brengt nieuw product en vernieuwde website onder de aandacht

Middelen & materialen Nieuws

Spectro brengt nieuw product en vernieuwde website onder de aandacht

Spectro brengt haar nieuwe Hand & Body Lotion op de markt. Het nieuwe product is onderdeel van het thema ‘Zorg goed voor jezelf, juist nu!’, waarmee ze aandacht willen vragen voor meer positiviteit en de eigen lijn verzorgingsproducten.
Spectro introduceert nieuwe duurzame fles op de Interclean

Middelen & materialen Nieuws

Spectro introduceert nieuwe duurzame fles op de Interclean

Het grote aftellen naar de Interclean 2022 is begonnen. Op de grootste schoonmaakvakbeurs ter wereld zal Spectro de nieuwe Ecodos Dosage Bottle lanceren. En dat is niet het enige nieuws dat ze delen in de aanloop naar het evenement: de innovatieve fles is genomineerd voor de Amsterdam Innovation Award 2022.
Trends 2021: “Creatief en flexibel zijn is belangrijker dan ooit”

Ondernemen Nieuws

Trends 2021: “Creatief en flexibel zijn is belangrijker dan ooit”

Met zo’n turbulent jaar achter de rug kan het voor ondernemers lastig zijn om vooruit te kijken. Volgens Laurens Metternich, CEO van Spectro en ondernemer in hart en nieren, is het vooral belangrijk om die stip op de horizon te volgen. “Ik denk dat de schoonmaakbranche er alleen maar sterker uitkomt.”Volg Service Management op LinkedIn:

Middelen & materialen

Partners