Ontvang 2x per week het laatste schoonmaaknieuws in jouw mailbox

Schrijf je nu in

Welke technologie zet de schoonmaak op zijn kop?

Mij is ooit verteld dat er drie soorten organisaties zijn. Organisaties die zich afvragen wat er in de toekomst gaat gebeuren, organisaties die die zich afvragen wat er gebeurt en organisaties die zich afvragen wat er is gebeurd. Behoor je als organisatie tot de laatste categorie, dan heb je een serieus probleem. Zoals Polaroid, de fabrikant van kant en klaar fotografie die zich bijna volledig heeft laten wegvagen door de opkomst van digitale fotografie omdat ze dachten dat het niet zo’n vaart zou lopen.

Disruptieve technologieën in de schoonmaak?

In dit kader hoor je vaak de term disruptieve technologieën vallen. Simpel gezegd, nieuwe ontwikkelingen en technologieën die de wereld op zijn kop zetten en bestaande oplossingen volledig van de kaart vegen. Met alle gevolgen van dien voor marktpartijen die het even niet hebben zien aankomen.

Van oudsher schoonmaak behoudend

Zou zoiets ook in de professionele schoonmaak kunnen gebeuren? Een ontwikkeling die de schoonmaakmarkt opschudt en permanent verandert. Van oudsher is de professionele schoonmaak een vrij behoudende en traditionele markt. Niet echt een markt waarin je snelle en grote veranderingen verwacht. Maar toch komt daar beetje bij beetje verandering in.

Kennismaken met eerste serieuze schoonmaakrobots

We hebben ondertussen kennisgemaakt met de eerste serieuze schoonmaakrobots en op de achtergrond gaan de ontwikkeling van deze intelligente machines gewoon door. Ook zien we de gestage opkomst van steeds beter wordende en steeds uitgebreidere schoonmaaksoftware. Allemaal super interessant en vernieuwend, maar nog geen ontwikkelingen die de zaak volledig op zijn kop zetten.

Technieken die voorkomen dat een gebouw vuil wordt

Als ik mijn niet geheel onrealistische fantasie op de loop laat gaan kan ik me nog wel een aantal ontwikkelingen voorstellen met veel grotere gevolgen. Bijvoorbeeld technieken die voorkomen dat een gebouw überhaupt vuil wordt. Gewoonweg omdat het vuil letterlijk buiten de deur gehouden wordt. Dat zou niet alleen een serieuze impact hebben voor schoonmaakorganisaties, maar ook voor leveranciers van schoonmaak materialen, machines en middelen.

Kantoren wellicht helemaal overbodig?

En het kan ook uit een geheel ‘onverwachte’ hoek komen. Stel je voor dat de techniek van holografie wordt geperfectioneerd. Dat je rondom je eigen eettafel thuis werkt en besprekingen voert met levensechte projecties van je collega’s of klanten. Dan worden kantoren misschien wel overbodig. En kantoorreiniging is in Europa toevallig wel bijna de helft van de markt voor professionele reiniging (The cleaning industry in Europe – EFCI survey 2010). Reken maar dat dat impact heeft.

Paul Harleman,business development & applicatie, Vileda Professional
(paul.harleman@fhp-ww.com , www.vileda-professional.nl)

Big stories

Machines

Partners