Robotisering in de schoonmaak: "Aan schoonmaakrobots kleven zóveel voordelen"

Robotisering in de schoonmaak: "Aan schoonmaakrobots kleven zóveel voordelen"

De ontwikkeling van robots voor de schoonmaakbranche is niet te stoppen. Dat stellen Stefan Bergman en Roland de Korte. Service Management sprak met de Marketing Director EMEA van ICE Robotics en de algemeen directeur van Cleanfix Benelux over de toekomst van schoonmaakrobots, die zij liever cobots noemen - coöperatieve robots.Volg Service Management op LinkedIn:

Robots worden vaak gezien als een bedreiging voor de werkzaamheden van mensen, maar Bergman ziet dat anders. “Robots zorgen voor een verandering van processen die zijn bedoeld om mensen sterker te maken en hen meer in hun kracht te zetten. Het werk dat gedaan moet worden door schoonmakers is daardoor ook aan verandering onderhevig.” Een vloer dweilen van tweeduizend vierkant meter met een mop bijvoorbeeld, behoort inmiddels al tot het verleden door de komst van autonome schrobzuigmachines.

>>Lees ook: Schoonmaakbedrijven Gom en CSU over toegevoegde waarde schrobzuigrobot

Schoonmaakrobot als hulpmiddel

Het is een misvatting om te denken dat de mens overbodig wordt bij het gebruik van schoonmaakrobots, legt De Korte uit. “De technologie is nog niet zo ver dat je de mens niet meer nodig hebt. Je hebt de medewerkers nog steeds nodig om een bepaalde handeling te doen. Ik zie de schoonmaakrobot als een hulpmiddel, waardoor ik liever spreek over een cobot. Een boormachine heeft toch immers ook nooit de timmerman vervangen.”

De schoonmaker wordt een operator en kan veel meer focussen op diepere (hygiënische) reiniging

Bergman vult aan: “De schoonmaker wordt een operator en kan veel meer focussen op diepere (hygiënische) reiniging. Dat is vandaag de dag met het coronavirus een belangrijker onderwerp dan ooit. Een cobot bevrijdt de schoonmaker van zware taken, waardoor hij of zij meer tijd krijgt voor werkzaamheden die een hoge toegevoegde waarde hebben.”

Samenwerking mens en schoonmaakmachine

Het draait daarbij om samenwerking tussen mens en machine. Dat is ook waar de naam cobot vandaan komt. De Korte: “Een sanitaire ruimte kan je nog steeds niet poetsen met een robot. Hetzelfde geldt voor het verwijderen van vingerafdrukken op glas; dat kan een robot niet. Alleen daar kan je wel meer aandacht aan geven als de robot een vloer reinigt van enkele honderden vierkante meters. Er blijft simpelweg meer tijd over.”

>>Lees ook: Wat kan cobotica betekenen voor de schoonmaakbranche?

Ontwikkeling van schoonmaakrobots is niet te stoppen

Volgens De Korte is de ontwikkeling van robots voor de schoonmaakbranche “een niet te stoppen feit”. “Het is een ontwikkeling waar zóveel voordelen aan kleven. Er wordt een grote slag geslagen in efficiëntie, kwaliteit van de schoonmaak, borging van kwaliteit en de snelheid van werkzaamheden. Daarnaast vormt het ook nog eens een oplossing voor het tekort aan mensen waar de branche al tijden mee kampt.”

Bergman beaamt de mening van De Korte dat de kwaliteit van schoonmaak omhoog gaat. “Daarnaast kun je met een schoonmaakrobot makkelijker bewijs aanleveren dat er is schoongemaakt. Ik kan wel een sensor koppelen aan een schoonmaker, maar ik heb nooit inzicht waar en op welke manier die persoon schoonmaakt. De robot levert wel die data. Zodoende wordt er bewijsvoering geleverd aan de opdrachtgevers van schoonmaakbedrijven voor de uitgevoerde diensten.”

Er wordt een grote slag geslagen in efficiëntie, kwaliteit van de schoonmaak, borging van kwaliteit en de snelheid van werkzaamheden

Schoonmaakbranche wordt aantrekkelijker

Bergman en De Korte zijn ervan overtuigd dat het vak van schoonmaker aantrekkelijker wordt door het gebruik van cobots. De Korte: “Het beroep krijgt een upgrade door de technologie die wordt toegevoegd. Je staat niet langer alleen met een mop in je handen, maar gebruikt apps voor de aansturing en controle van een machine.”

Bergman: “De schoonmaker wordt geen schoonmaker meer, maar een robotoperator. Dat heeft een heel andere associatie.” Maar gaat het schoonmaakwerk voor de schoonmaker dan verdwijnen? “Verre van. Ik denk dat er alleen maar meer werk komt, maar wel werk met een veel hogere toegevoegde waarde. Het gaat vooral draaien om hygiënische reiniging en desinfectie. Daarin kan de robot in samenwerking met de mens het verschil maken. Doordat het zwaardere werk niet langer door de mens wordt uitgevoerd, heeft dit ook een positief effect op de gezondheid van de schoonmaker. We moeten niet vergeten dat schoonmaak een zwaar vak is, met veel fysieke belasting.”

>> Lees ook: Drie vragen aan drie robotfabrikanten: “De combinatie mens en machine is essentieel”

Schoonmaakrobots (nog) geen gemeengoed

De ontwikkeling van cobots is in volle gang, maar het is nog geen gemeengoed geworden in de schoonmaakbranche. De Korte: “Wij zijn geen leidende industrie. Dat is de auto-industrie. Vanuit de auto-industrie komen producten of ontwikkelingen die worden toegepast in de reinigingsmachines, stofzuigers of schrobmachines.”

De algemeen directeur van Cleanfix Benelux durft niet te zeggen wanneer cobots een standaard zullen zijn in de schoonmaakwereld. “De laatste echte ontwikkeling was het microvezelsysteem. Toen ik begon in de schoonmaakbranche zag ik het in Noorwegen en Zweden opkomen en het heeft vervolgens vijftien jaar geduurd voor het überhaupt een beetje voet aan de grond kreeg in de branche.”

Cobots zijn nog duur

Een andere belemmerende factor is het feit dat cobots momenteel nog duur zijn in de aanschaf. Bergman, Marketing Director EMEA van ICE Robotics, is er van overtuigd dat de prijs op termijn gaat zakken. “Als er meer vraag komt, komt de productontwikkeling in een versnelling en gaat de prijs omlaag. Die ontwikkeling zag je ook bij elektrisch aangedreven auto’s. De eerste versie kostte een vermogen en het wordt nu steeds toegankelijker. Door middel van volume en acceptatie wordt het steeds goedkoper en bereikbaarder voor mensen om elektrisch te rijden. Zo’n zelfde ontwikkeling gaan we ook zien bij cobots.”

>> Lees ook: Schoonmaakmachine: kopen, leasen of huren?

Om het gebruik van een schoonmaakcobot bereikbaar te maken, heeft ICE Robotics een abonnementsmodel ontwikkeld. Voor een vast bedrag per maand kunnen schoonmaakbedrijven gebruikmaken van een cobot, waarbij zware investeringen niet nodig zijn. Bergman: “Met dit model kunnen bedrijven flexibel inspelen op de steeds veranderende vraag en eisen op het gebied van hygiëne van hun klanten.”

De ontwikkeling is ingezet. En die is niet meer te stoppen

Vooralsnog een luxe product

De Korte vindt de cobots vooralsnog een luxe product voor de schoonmaakbranche. “Maar zodra de schoonmaakrobots in groter volume worden gemaakt, spinnen wij daar in onze markt garen bij. Dan gaan we daar zeker van profiteren. Het is voor mij ook geen vraag of het er sector breed wel gaat komen. Het gaat er komen. De onzekerheid zit erin hoe lang dit nog gaat duren. In vergelijking met andere machines blijft de verkoop van cobots vooralsnog flink achter. Ik geloof niet dat als je nu niks doet, je de boot helemaal mist, maar ik denk dat je als schoonmaakbedrijf wel op de hoogte moet zijn van de innovaties en hoe zich dat gaat ontwikkelen. Want die ontwikkeling is ingezet. En die is niet meer te stoppen.”

 Meer weten over schoonmaakrobots?

Lees dan ook eens: