Interclean Amsterdam Online Dag 3: awards, presentaties en Q&A's

De derde dag van de Interclean Amsterdam Online 2020 bestond uit maar liefst 24 sessies, waaronder verschillende live Q&A's en presentaties. De onderwerpen waren divers: robots, schoonmaak en hygiëne in ziekenhuizen, duurzaamheid, digitalisering in de schoonmaak, de beleving van facilitaire diensten, handhygiëne en de Amsterdam Innovation Award. Volg Service Management op LinkedIn:

Hoe creëer je veilige, schone ziekenhuizen?

Jenny Logenius, Global Brand Innovation Manager Healthcare, en Tom Bergin, Marketing Director Healthcare, spraken namens Tork over het belang van hygiëne in de zorg. Door het coronavirus is de druk op de ziekenhuizen wereldwijd momenteel gigantisch. Dit heeft ook direct invloed op de schoonmakers. Zij zijn er verantwoordelijk voor dat de verschillende kamers en afdelingen schoon zijn. Dit om de optimale verzorging van de patiënten te waarborgen.

Trainingsprogramma

Om voor schoonmakers te benadrukken hoe belangrijk hun werk is voor patiëntenveiligheid, ontwikkelde Tork (onderdeel van Essity) een speciaal trainingsprogramma. Zij bouwden een interactieve virtuele ziekenhuiskamer waarin duidelijk te zien is wat de kritieke oppervlakten zijn. Logenius benadrukte: “Schoonmakers zijn de helden van deze coronapandemie en zij verdienen een goede training om hun werk op een constant hoog niveau te houden.”

Connected cleaning: verbind schoonmaakmachines

Alexander Manafi, CEO & Co-Founder van ToolSense, legt uit wat connected cleaning is en wat de voordelen ervan zijn. Het bedrijf won eerder vandaag de Amsterdam Innovation Award in de categorie ‘E-cleaning’. Manafi ziet connected cleaning als een soort evolutie, waarbij het ooit begon met een ‘gewoon’ product’, dit product werd slim gemaakt, vervolgens verbonden via de cloud. In de derde stap word een hele fleet verbonden, uiteindelijk bereiken bedrijven ‘connectd cleaning’ door de hele operatie te verbinden.

Wat levert connected cleaning op?

Waarom wil je als schoonmaakbedrijf naar een situatie van connected cleaning? Manafi verteld dat het grootste deel van de kosten in schoonmaak liggen bij personeel. Hij gaat uit van zo’n 80%. Dit kan verlaagd worden naar 60 tot 65% door de processen te automatiseren met connected cleaning.

Voor leveranciers en fabrikanten biedt het andere kansen, namelijk de mogelijkheid om after-sales omzet te verhogen, extra services te verkopen, de klantenservice te automatiseren en meer marktaandeel te veroveren door nieuws businessmodellen.

Waar staan we nu?

Op dit moment staat digitalisering en connected cleaning binnen de schoonmaakbranche nog in de kinderschoenen. Veel branches zijn al en stuk verder op dit gebied. Manafi schat dat nog minder dan 0,5% van de schoonmaakmachines verbonden zijn.

Er zijn dan ook nog aantal uitdagingen te trotseren, zo zijn de kosten voor het verbinden van een machine hoog, zeker voor kleine machines als stofzuigers. Daarnaast ziet Manafi dat veel fabrikanten en leveranciers enkel hun eigen systeem bouwen, waarbij verbinding met producten van andere bedrijven niet mogelijk is. Voor gebruikers, die vaak met verschillende machines werken, is dit niet praktisch. Als laatste is ook de ROI nog onzeker.

Manafi is echter positief: “De schoonmaakbranche staat open voor digitalisering, zeker vergeleken met andere markten”. Hij denkt de learning van markten die verder zijn kansen bieden, omdat deze in de schoonmaak overgenomen kunnen worden.

Een business case voor duurzaamheid in schoonmaak

Asa Degerman, Business Development Manager bij Tork en Susan Iliefski Janols, Vice President Sustainability Products & Services bij Essity presenteren een business voor duurzaamheid in schoonmaak. Janols verteld dat we in het nieuwe normaal zien dat mensen meer verwachten van bedrijven. We willen betere hygiëne met een lagere CO2 voetafdruk. Er is een verschuiving te zien van een lineaire economie naar en circulaire economie waarbij de focus ligt op middelen en gezamenlijke doelen.

Tork integreert de hele levensloop van producten en diensten in duurzame oplossingen. Daarmee hebben ze een win-win-win-situatie kunnen creëren met circulaire papieren droogdoeken. Dit zorg maandelijks voor 20% afval reductie. Dat staat gelijk aan 100.000 kilo papieren doekjes. De afname in CO2-uitstoot staat maandelijks gelijk aan een benzine-autorit van Stockholm naar Amsterdam en weer terug.

Dag 3 is a wrap

Tijdens de afsluiting van de dag sprak presentator Frank du Mosch met onze hoofdredacteur Ronald Bruins over de sessies van morgen. Service Management organiseert morgen 2 sessies tijdens de Interclean:

Het discussiepanel wordt gehouden om 11.00 uur en het webinar kan je volgen om 12.00 uur. Zet ze vast in je agenda!